Michael Colville-Andersen under interviewet med australsk TV - Foto: Klaus Bondam

Cykelkonference med stærkt dansk islæt

I forbindelse med den netop overståede cykelkonference Velo City Global 2014 i Adelaide, har Australsk TV produceret et indslag der samler op på konferencens højdepunkter. Både Cyklistforbundets nuværende og tidligere direktør holdt oplæg ved konferencen hvor de fortalte om Cyklistforbundets arbejde og delte ud af den danske knowhow på cykelområdet.

Af Lasse Hauschildt
03. juni 2014

Byplanlægningens danske rockstjerne

Udover Cyklistforbundets egne repræsentanter, var der stærkt dansk fremmøde på konferencen. I TV indslaget kan man bl.a. møde den danske byplanlægger Mikael Colville-Andersen, der om nogen er blevet synonym med den københavnske cykelkultur. Han bliver i indslaget beskrevet som en rockstjerne indenfor byplanlægning, og det er ikke helt uden grund. Han var key-note speaker ved konferencen og har et rygte for at sige tingene uden at pakke dem ind.

Et andet dansk højdepunkt under konferencen, var den danske cykelambassades uddeling af prisen "Leadership Award for Cycling Promotion". Den blev uddelt første gang i 2009, da New Yorks borgmester Michael Bloomberg fik tildelt prisen. I år gik prisen til Tony Lo, der er direktør for Giant, et af verdens største cykelmærker. Tony Lo blev hædret for hans arbejde med at opmuntre firmaets ansatte til at cykle, og for at fremme cykelkultur i industriens hjemland, Taiwan. Københavns Teknik- og Miljøborgmester Morten Kabell overrakte i prisen sammen med cykelambassadens viceformand, Marianne Weinreich ved en ceremoni på konferencen.

”Vi er et lille land, men vi har så meget viden på det her område at dele ud af. Når Danmark er så massivt til stede ved verdens største cykelkonference, styrker det vores position som førende cykelland både internationalt og overfor danske politikere. Det er vores opgave som eksperter, at medvirke til at den danske knowhow bliver omsat til konkrete løsninger på storbyernes trængselsproblemer, til gavn for miljøet og folkesundheden verden over,” siger Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam.

Du kan se indslaget fra australsk TV her