Foto: Mikkel Østergaard

Danskerne cykler mindre

I de større danske byer vokser antallet af cyklister, men på landsplan er der langt færre der vælger cyklen end for 25 år siden. Det viser nye tal fra Vejdirektoratet.

Af Christina Britz Nicolaisen
25. juli 2016

I København, Odense og Aarhus vrimler det med cyklister, men nye tal fra Vejdirektoratet viser, at cykeltrafikken på landsplan generelt har været faldende siden 1990 med hele 10 pct.

Alene fra 2014 til 2015 faldt cykelandelen med 5.4 %.

Der er flere forklaringer på den negative udvikling, mener Klaus Bondam, der er direktør i Cyklistforbundet:

"Cykeltrafikken har især været faldende i landområderne, hvor mange skoler er lukket. Børnene har fået meget længere til skole, og kan ikke længere cykle derhen. Samtidig har de billige mikrobiler gjort deres indtog på de danske veje, og det er blevet langt mere almindeligt og økonomiske overkommeligt at have to biler pr. husstand", siger Klaus Bondam.

Selvom cykeltrafikken er faldende, ligger tallene fra 2015 fortsat højere end i 2010, hvor danskernes cykling slog bundrekord. Den ringe cykeltrafik i 2010 skyldes formentlig at det strenge vintervejr.

Se Vejdirektoratets grafik: