osende biler

Transportområdet er ansvarligt for en tredjedel af Danmarks samlede udledning af drivhusgasser, skriver Cyklistforbundet i Politiken.

Vi mangler en klimaindsats

Cyklistforbundet efterlyser initiativ og handling på klimaområdet. Læs debatindlæg i dagens Politiken.

Af Christina Britz Nicolaisen
17. december 2012

"Vi undrer os dybt over manglen på initiativ i forhold til de enorme miljø- og klimaproblemer, der tårner sig op." Sådan skriver Jens Loft Rasmussen og Frits Bredal - hhv. direktør og kommunikationschef i Cyklistforbundet - i et debatindlæg i Politiken i dag.

Det ser sort ud

Det går den gale vej på både klima- og miljøområdet, mener debattørerne. Hvert år øges CO2-udslippet. Alligevel er der hverken initiativer eller forandringer i sigte:

"Som i en amerikansk katastrofefilm er orkanen med voldsom fart på vej ind over os. Vi sidder i firehjulstrækkeren og lytter til dommedagsprofetierne i bilradioen, men fortsætter ufortrødent lige ud af landevejen. Indtil flodbølgen rammer os", står der i debatindlægget.

Handlingslammelse på klimaområdet

Forfatterne fremhæver transportområdet som et eksempel på den handlingslammelse, der dominerer miljø- og klimaområdet:

"I lille Danmark står det muligvis ikke så slemt til som mange andre steder i den store verden, men også her er vi ramt af en bemærkelsesværdig form for handlingslammelse. Transportområdet, ansvarligt for en tredjedel af Danmarks samlede udledning af drivhusgasser, er et skræmmende eksempel. I stedet for systematisk at tænke i nye klimavenlige løsninger fortsætter hele det transportindustrielle kompleks, som om vi befandt os i de glade 60' ere og ikke i et århundrede med global opvarmning: Vi skal have flere motorveje, så vi kan få endnu flere biler - som igen kræver flere motorveje med plads til flere biler."

Pedalkraft er en del af løsningen

"Hvis vi skal nå målet om at gøre det danske transportsystem fri for fossile brændstoffer i 2050, skal fire gange så mange som i dag på landsplan hoppe op på cyklen i stedet for at sætte sig ind i bilen, konkluderede Teknologirådet i en ny rapport tidligere på året. Pedalkraft er en del af løsningen, ikke bare i Danmark, men i en større sammenhæng", står der i indlægget.

Debattørerne påpeger - med tal fra den engelske avis The Guardian - at hele EU vil kunne nedbringe udledningen af CO2 med 25 % hvis alle EU-borgere begynder at cykle ligeså meget som i danskerne. Hvorfor bliver der så ikke brugt flere penge på cykelstier og færre penge på motorveje?

Videnskaben og Verdensbanken advarer

"Klimaforandringerne truer med helt grundlæggende at gøre vores planet til et mindre behageligt og et mere farligt sted, advarer f. eks. Verdensbanken. Foreløbig er advarslerne blevet ignoreret, men nu må nogen gøre noget", fastslår debattørerne, og slutter med denne opfordring:

"I stedet for at bygge en motorvej til fortidens fossile transportformer, bør vi bygge en cykelsti til fremtidens grønne og bæredygtige transportformer."

Hele debatindlægget blev bragt i Politiken (17/12-2012)

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

4 kommentarer

• Af Thomas Elbek 17. december 2012
    Godt brølt !!!

Og hvem gider at sidde i en bilkø, når det er nemmere, sundere og hurtigere at suse afsted på en 7-.gears city-bike på en fredelig og grøn cykel-sti ? - og nå frem i bedre humør.
  • Af Francis Nørgaard 17. december 2012
    Den globale opvarmning er en fjern "trussel" for de fleste, lokalmiljø, otte årige børn med rygerlunger, trafikofre, trafikstøj, manglende livskvalitet, fedme og inaktivitet er nære og relevante faktorer! Jeg er overbevist om, at vi bør fokusere på emner som mennesker kan relatere sig til i dagligdagen, hvis vi vil tydeliggøre behovet for trafikal nytænkning..."global opvarmning" er for stort og uoverkommeligt til, at have med at gøre for de fleste.
  • Af Jacob Frank Hansen 25. december 2012
    Ja. Sæt alderen for kørekort op fra 18 år til 25 år, da unge i den alder ikke har brug for bil (er stadig under uddannelse, ikke stiftet familie endnu, ...altså ingen jobpendling, eller småbørn der skal i institutioner...typiske argumenter for at køre bil).

Generalisering, ja, men en grad af sandhed.

Danske unge uddanner sig "sent", og føder børn "sent", ifht. tidligere - det ved alle.

Alle ved også, at unge mandlige bilister udgør flertallet af drab, kvæstelser og lovovertrædelser ifbm. bilkørsel - løsning? Ja, sæt alderen for kørekort op til (mindst) 25 år.

Sidegevinst for miljøet: mindre bilkørsel, mere cykling/offentlig trafik.

Hvem skal lovgive?

Transportministeren. Har han nosser til det?

Det er politikernes ansvar at lave lovgivning der fremmer en bedre fremtid, og gøre det muligt for folket at ændre vaner, der understøtter en sådan fremtid.

Derudover skal cyklister belønnes kontant for at tage cyklen. 1 kr pr kørt kilometer på hverdage. Lav et idiot-GPS-agtigt-sikkert system. YES WE CAN!!

Inden for kort tid, vil der ske en revolution indenfor måde vi transporterer os på i Danmark, og hele verdens journalister vil falde bagover af beundring. Alverdens cyklister vil komme til Danmark, og bosætte sig her, og Danmark vil for altid blive husket som stedet hvor den Grønne Revolution begyndte.

Med en sværm af postitive sideeffekter som ingen drømmer om i 2012.

Tør politikerne træffe beslutningen?

Thats the question.

Mvh. Jacob Frank Hansen, 33 år, lærerstuderende. Odense.
    Daglig cyklist siden 1982.
  • Af Holger Jørgensen 30. januar 2013
    'Mobile trafik-tage', fylder veje og byer, 'Al moderne transport, er tør fra dør til dør',
    Cykel Logisk Institut har i mere end tyve år arbejdet for inførelse af en moderne tidssvarende cykeltrafikstruktur.
    Ved DCFs landsmøde 2012 var der stor enighed om, at cyklen er et friluftsredskab,
    genialt, tænk engang, cyklen er et friluftsredskab, Ja det har det jo altid været,
    i samme periode bragte DCF en artikel; Slagregn ingen hindring,-
    Kære DCF, skal det være forbudt at cykle i tørvejr, i ly og læ, for vind og vejr ?eller hvad.
    Den Klimaindsats Vi mangler er den klimatilpassede cykeltrafikstruktur, helårscykelgaderne, cykel-metroen, 100 km CykelMetro koster det samme som 1 km MiniMetro. For 2-3 mia kan fx københavnerne få 100 km klimatilpasset cykelnet, 'aldrig mere, regntøj og lygter', i al fremtid, moderne transport, 'Tør fra dør til dør'. Til forskel fra de mobile trafiktage der fylder og drukner alt, optager de stationære trafiktage stort set ingen plads.
    Der er stort set ingen driftsomkostninger og vedligeholdelse, belysning kan evt drives af indbyggede solceller, snerydning spares, der er kun plusser forbundet med klimatilpasning af den moderne cykeltrafikstruktur.
    I 2012 stod Cykel Logisk Institut's model af en helårscykelgade en måned på Trafik- og Miljøborgmester Ayfer Baykal's kontor Kbh rådhus, også O.borgm. Frank Jensen fik set den, de var meget begejstret, begge to, og ifølge Ayfer B. er det et spørgsmål om at få tilslutning blandt de øvrige partier.
    Da Kbh.s befolkning var 700.000, cyklede dgl. 400.000, det er mere end 60 år siden, og det regner stadig på cykelstier og veje.
    Til DCF skal det oplyses at, klimatilpasning af cykeltrafikstrukturen, ikke ændrer ved, at cyklen er et friluftsredskab, samt at slagregn ikke er nogen hindring.
    Værs'go DCF Klima og Cykel, i et hug.
    Og så er det jo valg-år 2013.