Ti skoleklasser vinder sej klassefest i årets lys- og lygtekampagne

Der er blevet tegnet og tegnet i årets Lys på med Ludvig-kampagne. Hundrede vis af elever i 4. klasser over hele landet har indsendt tegninger af cykelkaninen Ludvig og hans bedste ven Panda Poul til kampagnens store tegnekonkurrence. Nu er vinderne fundet.

08. december 2017

Ifølge lygteloven skal der være lys på cyklen fra solnedgang til solopgang og i usigtbart vejr. Men alt for mange børn cykler uden lys i vintermørket, og de færreste børn ved, hvor svært bilisterne har ved at se en mørk cyklist.

Derfor kører Cyklistforbundet hvert år i november lys- og lygtekampagnen ’Lys på med Ludvig’, der henvender sig til elever i 4. klasse. Kampagnen, som i år blev kørt sammen med Lærerstandens Brandforsikring, skal lære børn at passe på sig selv i vintermørket og lære dem vigtigheden af gode cykellygter og reflekser. For synlighed giver større sikkerhed.

- I 4. klasse begynder mange børn at cykle på egen hånd til skole. Det er i den alder, vi skal gøre børnene til lygtevante cyklister, så de bedre kan passe på sig selv, når de cykler i den mørke tid, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam.

Så er der fest
Årets kampagne blev afsluttet med en stor tegnekonkurrence, hvor ti tegninger er valgt ud som vindere af de ti hovedpræmier: En funklende discokugle og et gavekort på 2.000 kr. til en sej klassefest.

- Vi har været igennem hundrede vis af flotte og skægge tegninger og mange med lys og lygter på de tegnede cykler. Det viser, at børnene har forstået det alvorlige budskab om at huske lys på cyklerne, siger Klaus Bondam og sender et stort tillykke til alle elever i de ti vinderklasser.

Med en særlig guide til forældre
Årets kampagnenåede med 45.000 deltagere fra 2.000 klasser landet over ud til cirka 2/3 af landets 4. klasser. Alle tilmeldte 4. klasser modtager en særlig undervisningskasse med et idekatalog til sjove og lærerige opgaver, batterilygter, forældrepostkort og et sæt egereflekser til hver elev i klassen.

Men kampagnen henvender sig også til forældre. Det sker blandt andet med en særlig forældreguide på www.lyspaa.dk/foraeldre. Guiden skal hjælpe forældre til for eksempel at tjekke, om barnets cykel har alle lovpligtige lygter og reflekser.

- Som forældre har man ansvaret for at sikre, at barnets cykel er i orden og udstyret med de lovpligtige lygter og reflekser. Vi håber, at forældreguiden vil inspirere forældre til at blive hverdagens ambassadører for lys og reflekser, siger Klaus Bondam.

TILLYKKE TIL DE TI VINDERE AF ÅRETS HOVEDPRÆMIE
• 4. klasse, Haderup Skole og Børnehus, Herning