Fremover kan du få en bøde, hvis dine lygter ikke lyser henholdsvis fremad og bagud. Foto: Cyklistforbundet / Mikkel Østergaard

Fra den 1. november er der nye krav til dine lygter. Foto: Cyklistforbundet / Mikkel Østergaard

128
605

Dét betyder de nye lygteregler for dig

Kravene til cykellygter stiger fra og med 1. november. Vi fortæller her, hvad det betyder for dig.

Af Allan Carstensen
23. oktober 2012

1. november 2012 træder de nye regler for cykellygter i kraft. Cyklistforbundet har allerede fået mange spørgsmål fra danskere, der er i tvivl om reglerne. Her er svar på de mest almindelige spørgsmål.

Cyklistforbundet har i flere år presset på for at få strengere krav til cykellygter. Nogle lygter har simpelthen ikke været tilstrækkeligt sikre og synlige. Nu træder de nye, skærpede regler snart i kraft, og det har allerede affødt mange spørgsmål.

Cyklistforbundets specialkonsulent Allan Carstensen svarer her på de mest typiske spørgsmål:

Hvad er forskellen på de gamle og de nye regler? 

I følge de nye regler skal baglygten lyse kraftigere. De nye regler siger ikke noget om, at forlygten skal lyse mere. Men både for og baglygten skal nu kunne lyse i længere tid end tidligere: 5 timer ved 5 graders varme.

Hvor langt skal de nye lygter kunne lyse?

Som tidligere skal lygterne kunne ses på 300 meter, men 300 meters reglen er en tommelfingerregel – hvis det f.eks. er tåget, kan lygten selvfølgelig ikke ses på 300 meters afstand.

Hvordan skal de nye lygter sidde?

Baglygterne skal være monteret, så de lyser ret bagud men særligt kraftige forlygter må gerne lyse skråt nedad.

Når jeg køber nye lygter, hvordan kan jeg så se, om de opfylder de nye krav?

De lygter, der er i handlen efter 1. november, skal være mærket så du kan se, om de opfylder de nye krav.

Hvis jeg fastmonterer de gamle dinglelygter, er de så lovlige?

Det handler ikke om fastmontering, men om at forlygten skal pege ret frem (eller lidt nedad). Alligevel vil dinglelygterne/minilygter/elastiklygter sandsynligvis ikke være lovlige, selvom de er placeret korrekt. Simpelthen fordi de ikke lyser kraftigt nok.

Kan man fortsat købe de gamle lygter i butikkerne eller bliver de fjernet?

Efter 1. november er det ikke lovligt at sælge og markedsføre ”cykellygter” der ikke opfylder de nye krav.

Bliver de gamle lygter ulovlige?

Nej, lygter købt inden 1. november 2012 må gerne bruges -  forudsat de opfylder de nye krav. Alle lygter drevet af dynamo er med stor sandsynlighed OK. Alle induktions- og magnetlygter er også med stor sandsynlighed OK.

Får jeg en bøde, hvis politiet stopper mig med de gamle lygter?

Nej, ikke hvis lygterne opfylder de nye krav.

Må lygterne blinke?

Ja, men de skal blinke med en frekvens der overstiger 120 blink pr. minut.

Må man godt have lygter, der ikke lyser, når man holder stille?

Lygtereglerne specificerer det ikke, men der er præcedens for at acceptere dynamolygter, der ikke lyser, når man holder stille.

Er der også nye regler for reflekser?

Nej, men reflekserne skal fortsat opfylde  gældende EU-standarder.

 

Skriv en kommentar

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

128 kommentarer

  • Af Henrik Thornberg 11. oktober 2012
    en lille irriterende skærpelse af tingel-tangel-udstyr, imens vi afventer den store katastrofe: den tvungne brug af hjelm! O_____O
  • Af klaus K 11. oktober 2012
    Hvori består katastrofen med hensyn til cykelhjelm, kære Henrik Thornberg?
  • Af Kim Møller-Nielsen 11. oktober 2012
    En faktuel rettelse: Tidligere har forlygter skulle lyse med 4 Candela, og herved er der intet ændret ifht. lysstyrken. Kravene til baglygtens lysstyrke er til gengæld korrekt blevet hævet fra 2 til 4 Candela.
  • Af allan carstensen cyklistforbundet  11. oktober 2012
    @ Kim
    Du har ret, det gik lidt hurtigt med at få den på.Vi retter
  • Af kat the kat 11. oktober 2012
    nu må I krafedeme holde op, det er cykler ikke biler...og hvem betaler 3x sæt nye lygter til vores lille familie.
    Såå langt ude!
  • Af kat the kat 11. oktober 2012
    KATASROFE ja hvis cykelhjelm bliver oblligatorisk, er der bevis på at der sker færrere ulykker efter at folk har hjelm på hovedet? Nej det er der ikke! Det næste bliver nok at vi også skal haver nummerplader på!!!!!
  • Af AllanLX 11. oktober 2012
    For mit vedkommende er problemet nærmest omvendt. Min forlygte er så kraftig at jeg ikke er sikker på at den kan holde 5 timer med de 4 x AA batterier som sidder i :)
  • Af Poul T 11. oktober 2012
    Det er forkasteligt at det stadig tillades, at både for og baglys må slukkes når man stopper op i trafikken. Dynamolygter og induktionslygter uden kondensator skulle forbydes. Hvad siger Cyklistforbundet -og politiet.
  • Af allan carstensen cyklistforbundet  12. oktober 2012
    @ poul
    Politik er det muliges kunst, bla ved cyklistforbundet hjælp er det lykkedes at få fjernet de dårligste lygter fra markedet og samtidig få inført at cyklisterne skal bruge de lygter de har efter hensigten. Nu kommer overvejelsen "hvad er næste naturlige skridt?" Hvis det viser sig muligt på et senere tidspunkt at få lavet nogle yserligere justeringer tror jeg at placeringen af lygten på cyklen bliver et indsatsområde. Vi hører fra mange sider at den lave palcering nogle induktioslygter har gør dem svære at se. Men inden vi går igang vil vi granske ulykkesstattestik nøje for at blotlægge hvad der er behov for. Umiddelbart er det ikke vores indtryk at slukkede lygter når man holder stille er et stort sikkerhedsmæssigt problem, heldigvis. Derfor tvivler jeg også på at det vil blive et kardinalpunkt. Men det vil en nøjere granskning vise.
  • Af Henrik Christiansen 12. oktober 2012
    Så se dog at få anskaffet lovlige lygter til cyklen. Hvor svært kan det være?
  • Af Stine Hansen 12. oktober 2012
    Og hvad betyder candela ? er det en lysstyrke betegnelse.
  • Af Poul T 12. oktober 2012
    Cykellygter som slukker når man stopper op i trafikken, f.eks. for at svinge til venstre, opfylder ikke lovens krav om lys på cykler i lygtetændingstiden.
    Så enkelt er det.
  • Af Tina Janholm 13. oktober 2012
    Hvordan kan man så vide, om de lygter man i forvejen har, opfylder kravet til lysstyrken på 4 candela?
    Jeg har en hel kurv fuld af de små diodelygter - må man ikke bruge dem efter 1/11-12?
    :)
  • Af Eva Vistoft 13. oktober 2012
    Hvad med lys på unicykel?
  • Af Jørgen Thomassen 13. oktober 2012
    Jeg bor ude vor det mørkt når det er mørkt ,før brugte jeg halogen n u er det led lygter af god kvalit . Det er om at blive set
  • Af Claus Bonnevie 13. oktober 2012
    Jeg kan jo så ikke rigtig forstå, at det er tilladt at producere og sælge cykler, der ikke er udstyret med lys af passende kvalitet. Man kan jo heller ikke købe en bil uden lys på. Det var da en måde at løse det på. Bare for at sige, at ansvaret ikke behøver følge familien helt fra start. Selv er jeg glad for at jeg kan slukke lygterne, starter med 4 km skov vej som i skumring, daggry og fuldmåne er bedst uden lys.Synes i øvrigt det er surt at skulle finde en løsning til min nye cykel, da super cykler åbenbart kun er beregnet på folk der cykler for sjov søndag formiddag..
  • Af Line Hviid, Webredaktør, Cyklistforbundet 15. oktober 2012
    @Stine Ja, candela er en lysstyrke-betegnelse: http://da.wikipedia.org/wiki/Candela
  • Af Jens 15. oktober 2012
    Forlygten skal være placeret over forhjulet. Jeg har som bilist været ude for ikke at kunne se lyset fra en cyklist, der havde placeret lygten ved navet på venstre side af cyklen, førend jeg var kørt ud foran vedkommende. Problemet er, at hjulet skjuler lygten, når man ser det fra en spids vinkel. Det gør man jo typisk, når man orienterer sig fra en sidevej.
  • Af allan carstensen cyklistforbundet  16. oktober 2012
    @ Tina
    hej tina Du kan ikke se på dine lygte om de opfylder de nye krav, desværre. Men du kan med stor sikkerhed antage at de små dingle/knap/elastik dingle lygter ikke vil være gode nok. På den anden side kan du også med stor sansynlighed regne med at de lygter du har der bruger enten AAA eller AA batterier vil være gode nok.
  • Af Flemming 17. oktober 2012
    @ Poul T: Hvor svinger du til venstre i trafikken som cyklist i danmark, fra cykelstien?
  • Af Cykelmyggen 18. oktober 2012
    Hvor er selve lovteksten? Det ville være rart om man kunne læse hvad der dømmes efter, så man kan hjælp betjenten med bødeteksten
  • Af Søren 19. oktober 2012
    Det er jo noget biks det her. Alle familiens cykler her i husstanden har allerede udmærkede lygter med godt lys (ikke det der dinglebras, men gode kraftige diodelygter). Men da de ikke er mærkede er de nu per lovtekstdefinition ulovlige selvom de sandsynligvis overholder de funktionelle krav. Selv forholdsvis dyre induktionslyger vil være ulovlige fordi de ikke har det rigtige stempel. Det vil mao. sige at stort set alle lygter med et slag er ulovlige pr. 1/11 (nogle blot fordi de ikke havde et bestemt stempel da de blev solgt).

    Der er hermed udstedt en blankocheck til Politiet til at gå ud og uddele dummebøder ved landets skoler fra d. 1/11
  • Af Ole Vandel 19. oktober 2012
    Hvor er alle disse regler bekendtgjort i offentligt regi ?
    og hvornår ?
  • Af Kirsten 19. oktober 2012
    Hørte lige formanden sige på P4, at cykelygterne skal kunne lyse 300 m frem?????
    Hallo - Fjernlyset på en bil skal lyse 100 m, så mon ikke han mener, at cykellygterne skal kunne ses 300 m fra?
  • Af Søren 19. oktober 2012
    Mærkning:
    Uddyb venligst det der med mærkningen. Er det lygten eller emballagen der er mærket? Hvordan ser mærket ud?
  • Af Ole Rossen 19. oktober 2012
    Von fanden finder m,an ud af om ens lygter er iorden? har selv nogle SMART ID Line lygter der monteres i én holder foran og bagpå og de er blevet testet som de bedste i forbrugerbladet, på indpakning lyser de 600 m, men må man benytte dem ELLER skal de være total fasttømret til cyklen???
  • Af Benny LN 20. oktober 2012
    Der tales om en "lyskegle" og samtidig er blinkende lys OK hvis blot blinket er min 120 pr. min. Blinkende lys har ingen kegle, vel? 300 meter virker helt ude i hampen, når jeg gætter på afstanden herfra tror jeg ikke jeg ville få øje på cyklisten med eller uden lys
  • Af allan carstensen  22. oktober 2012
    @ søren
    Du må gerne bruge dine gamle lygter, der er en overgangs regel i den ny ebekendgørelse. Lygter indkøbt før 1 nov 2012 må gerne bruges, forudsat de opfylder de nye krav. Og efter din berskrivelse er jeres sikkert gode nok.
  • Af allan carstensen  22. oktober 2012
    @ ole
    Den nye bekendgørelse er sent ud til branchen ved vedtagelsen (efteråret 2011) så de havde tid til at få bestilt gode lygter hjem og ellers har trafikstyrelsen udsendt en pressemedelelse. I suppelement gør alle involverede parter det de kan for at informere. Rådet for sikker trafik, tryg fonden, cyklistforbundet og næsten alle medier er aktive i informations spredningen
  • Af allan carstensen  22. oktober 2012
    @Kirsten
    Godt du er så opmærksom, jo de skal selvfølgelig kunne ses 300 meter væk.
  • Af allan carstensen  22. oktober 2012
    @ søren
    Mærkningen vil desværre ikke være helt entydig, der er ikke indført et egentlig mærke. men på forpakningen skal der enten stå "runtime" eller "brugstid" og den angivne tid skal være over 5 timer
  • Af allan carstensen cyklist forbundet 22. oktober 2012
    @ ole rossen
    Der har desværre sneget sig en misforståelse ind i debatten, lygter skal i fremtiden være monteret så forlygten lyser ret frem og baglygten ret bagud. Der er intet krav om fastmontering. Vi vil en af de nærmeste dage poste en vejlednign i hvordan du kan vurdere om dine gamle lygter er gode nok. men der er vist ikke så meget tvivl om at dine lygter er gode nok.
  • Af allan carstensen cyklistforbundet 22. oktober 2012
    @ Benny
    jeg er ikke helt sikker på hvad din pointe er? Men udanset er reglerne ikke ændre på netop de punkter du beskriver. Siden 1998 har en cykel lygte gerne måttet blinke forudsat den blinker mere end 120 gange i minuttet og uanset funktin skal den kunne ses 300 meter væk. Desuden må en forlygte ikke være monteret så keglen blænder modkørende.
  • Af KBO 23. oktober 2012
    Ufatteligt at nogle kan forarges over kravene til lys på cyklen, så længe der er mindre lys på cykler i forhold til biler, vil der være en øget risiko for cyklister der bliver overset i trafikken.
    Selvfølgelig er det urealistisk at sammenligne cykkellygter med billygter, men forstå dog at det her handler om sikkerhed og ikke om chikane.
    Det største problem ligger dog nok i at uanset reglerne for lygteføring, er der alt for mange som kører helt uden lys, dem burde vi billister nærmest have en præmie for at ramme ;-)
  • Af Øssur Egholm 23. oktober 2012
    ALLE cykler burde have haft integreret lovligt navdynamolys som også lyser om dagen. Ligesom en bil har det. Nyfabrikerede cykler skulle fra start være udstyret med kvalitetslys som holder uden brug af batterier. Og krav om cykelhjelm og ikke mindst reflexvest. Så ville vi få færre dræbte og lemlæstede i traffikken. Ikke før. Enhver vil gerne betale en femmhundrede krone seddel ekstra for sparet dødsfald/læmlæstelse.Og investere i en lovlig hjelm og reflexvest. Alt andet er en dårlig undskyldning. Jeg er blevet på kørt 2 gange i vejkryds kun med materiel skade til følge. Vil helst ikke opleve 3.gang. Derfor har jeg ALTID hjelm, reflexvest og lysene i orden. Lad os så få flere ud at cykle og lad bilerne stå. Der er så mange fordele ved at cykle modsat at sygne hen i en bil :)
  • Af Ole 23. oktober 2012
    Den må godt blinke 120 gange i minttet.
  • Af Djanus P.  23. oktober 2012
    dansk cyklist forbund i er nogle [værre fusentaster] der må være i liga med hvad end firma der sælger de [elendige] lygter.... hvis i har kæmpet for de regler som VI, det meget stor cyklende befolkning i københavn, ikke kan bruge til en [døjt] fordi der i forvejen er lys over alt. vi var glade for de små miniums lygter de kunne købes til 20 kr. men jeres [tingeltangel] som i prakker os på koster garanteret 100-250 og de bliver altid stjålet og ødelagt når man parkere sin cykel. så [rend og hop] fordi i kommer til at koste os [pokkers] mange penge i bøder og betaling til et eller andet [modbydeligt] firma der laver lygter til 2.5 i en børnearbejder fabrik i kina men har fået lovmærket dem herhjemme som det eneste rigtige og sælger dem for 250 kr....øv hvopr i dumme . i gør ikke cykling let i gør det umuligt i vinter perioden fra kl 16 til 10 næste dag.

    rend mig i [rumpetten] i penge griske over formandende [lemmedaskere].

    [Kommentaren er redigeret af redaktionen pga. en lettere overflod af diverse kraftudtryk: Vi har skiftet de voldsomme fraser ud med nogle lidt mere gammeldags skældsord. Dét synes vi, gør debatten hyggeligere - og henviser ellers blot Djanus og andre til de almindelige retningslinjer for brug af sitet her: Generelle betingelser.]
  • Af palle 24. oktober 2012
    jeg keder mig
  • Af KBO 24. oktober 2012
    At kritisere Cyklistforbundet, for at kæmpe for cyklisters sikkerhed, er da det mest stupide jeg længe har set, men intelligensniveauet afsløredes jo allerede i starten af indlæget, på sprogbruget.
  • Af KBO 24. oktober 2012
    Desuden kan jeg oplyse om at Bilka sælger et sæt godkendte cykellygter for 37,50 kr.
  • Af Michael Ancher 24. oktober 2012
    I "gamle" dage var der ingen der kørte med sikkerhedssele, når man kørte i bil, da denne så blev lovpligtig at køre med, nedbragte det skadernes omfang.
    Når man spørger de sygeplejersker og læger der arbejder på en skadestue, så ved jeg, at de ikke er i tvivl om hvorvidt de vil anbefale, om man skal køre med cykelhjelm eller ikke uanset hvad lovgivningen måtte sige
  • Af Henrik Jensen 25. oktober 2012
    Hvad med de populære magnet-lygter som drives af en magnet på hjulegert? Er de OK efter 1. november.
  • Af Line Hviid, Webredaktør, Cyklistforbundet 25. oktober 2012
    @Cykelmyggen Jeg har sat et link til selve lovteksten/bekendtgørelsen ind på siden.

    @Kirsten Nu er der også rettet i selve artikel-teksten.
  • Af allan carstensen cyklistforbundet 25. oktober 2012
    @Henrik Jensen
    Yep magnet/induktionslygter vil være lovlige hvis de lyser nok, og det gør de
  • Af Anni Christoffersen 25. oktober 2012
    "Runtime" kommer vel i sidste ende an på batteriernes kvalitet? Fabrikanten af lygterne kan jo godt skrive, at "runtime" på lygterne er 5 timer +, men så skal han vel også notere, hvilket batteri der er testet med? Min erfaring er, at der er meget stor forskel på batteriers kvalitet.
  • Af Jesper 25. oktober 2012
    Alle lygter drevet af dynamo er med stor sandsynlighed OK. Alle induktions- og magnetlygter er også med stor sandsynlighed OK.

    HVAD [SØRENSEN] ER DET FOR NOGLE UBRUGELIGE STATEMENTS!!! ER MIN LYGTE LOVLIG ELLER EJ!! DET MÅ MAN [POKKER MIG] DA KUNNE FÅ SVAR PÅ FØR MAN STÅR MED BENDT BETJENT PÅ NAKKEN OG 700KR BØDE I HÅNDEN!? HVOR FÅR MAN MÅLT SINE LYGTERS LYSSTYRKE? DET KAN [VED DEN SØDE GRØD] IKKE VÆRE RIGTIGT AT VI ALLE SKAL UD OG KØBE NYE LYGTER SOM HAR ET LILLE MÆRKE! DET KAN IKKE VÆRE RIGTIGT AT VI IKKE KAN FÅ AT VIDE OM LYGTERNE ER OK ELLER EJ!

    [Kommentaren er redigeret af redaktionen pga. en lettere overflod af diverse kraftudtryk: Vi har skiftet de voldsomme fraser ud med nogle lidt mere gammeldags skældsord. Dét synes vi, gør debatten hyggeligere - og henviser ellers blot Jesper og andre til de almindelige retningslinjer for brug af sitet her: Generelle betingelser.]
  • Af Frederik 25. oktober 2012
    @ Jesper

    Det er svært for DCF at vide hvilke cykellygter du har siddende på din cykel. Det er også svært at se om de er monteret korrekt. Det er faktisk næsten umuligt.
    Til gengæld er det muligt for DCF at vide at næsten alle magnet og dynamolygter på markedet er lovlige. Derfor har de skrevet at dine lygter højst sansynligt er OK hvis du har nogen af den variant.

    Men hvis du er så bange for at få en bøde kan du da selv tage ud og måle om de lyser med 4 candela?
  • Af René 26. oktober 2012
    SMID nu bare de DINGLE LYGTER UD / HUNDELYGTER Det er din egne OG dine børns SIKKERHED der stå på spil. Et sæt gode lygter koster 300/400 kr og op efter.
    ER DIT LIV IKKE MERE VÆRD !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    En HJELM.... Igen SIKKERHED med eller uden sele i bilen.
  • Af Mette 26. oktober 2012
    Er magnetlygter ikke længere lovlige? Jeg har Reelightmegnetlygter med batteri og de lyser vist ikke over 120 gange pr. minut.
  • Af Hanne Olsen 26. oktober 2012
    Hvor er det trist, at nogle mennesker ikke interesserer sig for egen sikkerhed. For I, der håner brugen af cykelhjelm, håber jeg, at I må nøjes med forskrækkelsen den dag, det forhåbentlig går op for jer, at der er alt at vinde ved at bruge en sådan.
  • Af allan carstensen cyklistforbundet  26. oktober 2012
    @ Mette
    De 120 blink i minuttet er ikke en ny regel, så på den måde er der intet nyt under solen, men så vidt jeg husker fik reelight en dispentation ifht blink/min på de første induktions/magnetlygter.
  • Af Johnny med lygter og hjælm 26. oktober 2012
    Djanus, kat th kat Hesper og andre.
    Fordi I er anonyme her, må I godt tale ordentligt. Man må håbe, at det sted ordene kommer fra ikke ligner de ord der kommer ud.
  • Af FLN 26. oktober 2012
    Det er godt nok sørgeligt at sidde og se folk der klager over at de nu skal have noget lys på der kan ses. De har da vist aldrig prøver at sidde i en bil, en regnvejrs dag, hvor der er mørkt, og man bliver blændet af modkørende biler. Så ville de vide at der ikke kan komme for meget lys på en cykel. Også selv om man kører inde i Kbh.

    Reglerne er jo sådan set lavet for at undgå at køre cyklisterne ned. Og hvis folk ikke selv kan regne ud at et par dingle lygter, er som at slukke branden i world trade center med en kop vand, ja så må der jo nogle regler til.

    Men det er jo kun regler. Vi møder nok stadig nogle selvmords-cyklister uden lys på, om morgenen når vi kører på arbejde. Desværre - Få nu det lys på, det kan blive den sidste og dyreste halvtredser som du sparede, i dit eget eller dit barns liv.
  • Af Sara 27. oktober 2012
    Vi betaler så stort beløb til Tv licens hvert år, men politi lærer ikke folk regler og nye lov om cykel lygter. De gøre det ikke til at give flere bød til uskyldige folk. Hvordan skal folk høre om nye lov om cykel lygter. Hvorfor politi bruger ikke nogle af dette penge til at sende et brev til hver husstand i deres postkasse?
  • Af Espen Bøgh 27. oktober 2012
    Mærkning efter 1. november, så kan man altså lige nå, at få en bøde forodi man ikke fik købt lygter inden lukketid.

    - Det må da være muligt, at mærke godkendte lygter inden 1. november, så man kan købe dem i god tid, - det er jo også for ens egen skyld.

    Artiklen kunne godt vise nogle lygter der var godkendt, og dem der ikke længere var i orden.
  • Af Steffen 27. oktober 2012
    Jamen søde venner da! Det er altså ikke så svært: Har du et par ordentlige lygter der kan ses tydeligt på lang afstand, er de nok i orden. Har du et par billige skodlygter der stor set ikke lyser, og som måske ovenikøbet hænger og lyser nedad, er de nok IKKE i orden. Det handler om at vi skal blive set derude!
  • Af lars christiansen 27. oktober 2012
    batterier holde 5 timer ?..... hvor manger ture og timer er de kører med ?.....og hvor kan man se hvor mange de kan lys i ....batterier fra ny og om de skal være standarder batterier eller duracell....batterier med hvis de lave cykel med ind bygge lys for og bag
  • Af Torben Østerby 27. oktober 2012
    Humm det der med batteri tiden forstår jeg ikke skal der altid være 5 timer tilbage eller? Så må jeg ikke køre med genopladelige mere eller?
  • Af BAJ 27. oktober 2012
    Jeg håber ikke at blive stoppet på vej til noget vigtigt, når politiets opgave nu er blevet at komtrollere om mine lygter kan lyse i 5 timer. Det er hvis kun teoretikere på christiansborg der kan opstille sådanne regler
  • Af Bo Herrmannsen 28. oktober 2012
    @ klaus K 11. oktober 2012

    katastrofen er nok at komme med hovedet i behold ved styt osv... hmm.. måske ikke lige i hans tilfælde :-D
  • Af Bo Herrmannsen 28. oktober 2012
    @ kat the kat 11. oktober 2012

    familien kan hurtig blive meget mindre hvis de køre rundt med lygter man ikke kan se
  • Af FLN 28. oktober 2012
    Til BAJ.
    Ja den var lidt sjov, hvis politiet skulle til at kontrollere de 5 timer. Tror nu mest at det kun er et krav som er sat for at kunne godkende lygten, tror ikke det er noget man vil kontrollere i trafikken.
    Så lige at et par alm 5 dioders blinkende for/bag lygter, står til at have en batteri-leve tid på 105 timer, så det med de 5 timer, burde ikke være noget problem at overholde.
  • Af FLN 28. oktober 2012
    Egentlig lidt mærkeligt at folk fokuserer så meget på om de nu kan få en bøde for at køre med dårlige lygter. Syntes de burde fokusere lidt mere på at undgå at blive kørt ned i traffikken.
  • Af Mogens 28. oktober 2012
    Det synes jeg er i orden. Og det kunne faktisk være dejligt hvis det var ulovligt at cykle uden cykelhjelm - så bliver jeg selv bedre til at få den på!
  • Af Paul Johnsen 28. oktober 2012
    Her i Tønder er der ingen problemer med lygter. Folk bruger dem ikke. De kører på fortov, mod færdselsretningen ved dobbelte cykelstier, cykler i forgænger overgange, kører overfor rødt, og zig-zakker sig i det hele taget gennem færdslen. Uden lygter.
    For her er ingen synlig politi, der gider kontrollere den slags. Selv små børn i ledsagelse med forældre kører uden lys. I disse tilfælde har de fået instrukser hjemmefra om at køre på fortovet. Uden lys. Og nu er bøderne hævet. men der skal politi til at udstede dem. Der er ingen på vore kanter.
  • Af birger 28. oktober 2012
    Det ville være fint om alle KØRTE med lys, et eller andet lys altså. Det må faktisk være det første bud Nogle moderne cykellygter er (ligesom moderne billygter) så kraftige, at det må udgøre en trafikrisiko fordi de stjæler opmærksomhed fra den ved siden af, som ikke har lys på eller kun et svagt.
  • Af Walter Lock 29. oktober 2012
    Ok med godt lys, men at det skal kunne lyse 5 timer VÅGN DOG OP hvis du prøver det af inden du køre, er det jo ikke sikkert at det næste sæt batterier holder 5timer. Der er stor forskel på batteriers kapasitet, alt efter fabrikat og lagringstid, og hvorfor 5 t. når man kun lejlighedsvis måske hver anden måned cykler hjem i mørke i 10 minutter. Drop 5t. reglen og fedtafgiften og andet pjat
  • Af Erna 29. oktober 2012
    Jeg tror politiet (bortset fra et par stk. måske) vil vurdere helt ok. Så kan reglerne bruges til kontrol hvis nogen klager.
    Jeg tror også de fleste godt ved om deres lygter er i orden eller ej.

    Men til de usikre kunne det være rart med 14 dages cykellygte checkposter på strategiske steder f.eks togstationer eller rådhuse.

    Man bør køre med lys for sin egen skyld, ikke for politiets.
    Og det værste tidspunkt uden lygter i byen er skumringstiden lige før det bliver mørkt. Der kan bilisten ikke se dig.
  • Af Line Hviid, Webredaktør, Cyklistforbundet 30. oktober 2012
    @Johnny med lygter og hjælm - og alle I andre debattører:

    Johnny har ret - tonen er ikke lige køn i alle indlæggene her på siden.

    Vi har umiddelbart valgt at lade dem stå, men benytter hermed lejligheden til venligt at henvise til vores retningslinjer for brugen af cyklistforbundet.dk: http://www.cyklistforbundet.dk/Generelle-betingelser.

    Og så vil vi i øvrigt ikke udelukke, at vi fjerner de værste kraftudtryk frem over, så debatten er til at holde ud at være i for alle :o)

    13. november: Vi er efterfølgende slået ind på en ny moderator-stil, hvor vi skifter de værste kraftudtryk ud med mere gammeldags skældsord. Dette er også gjort bagudrettet.
  • Af Ellen Ryg Olsen 31. oktober 2012
    "Magnetlygter er med stor sandsynlighed OK" ?
    Der står at de skal blinke med en frekvens på 120 blink pr. minut, men frekvensen er jo afhængig af hastigheden hvormed du cykler.
    Hvad er OK og hvad er ikke OK

    Hvorfor skal man svare på det latterlige spørgsmål om hvad 2+2 er??
  • Af Karsten Buk 31. oktober 2012
    En lille kommentar til debatten om cykelhjelm. Jeg har lagt mærke til at det meget ofte er de personer der kører med cykelhjelm, der kører som om der ikke kan ske dem noget.
  • Af Rud W 31. oktober 2012
    Rigtig glad for at der nu kommer godt lys på alle cykler - det er ret irriterende at få ridser på bilen når man ret uforskyldt rammer en supercyklist som ved masen og brasen absolut skal køre 45 km/t uden lys medens man er ved at dreje til højre.
  • Af Lars Klit Reiff 31. oktober 2012
    Som jeg forstår de nye regler, så må man fortsat bruge de gamle små diodelygter. De skal blot sidde ordentligt, og have et nogenlunde frisk batteri (de har aldrig været lovlige med flade batterier). Kravet om 5 timer lys gælder kun ved salg, og målt med friske batterier. Lygterne er således lovlige, selvom de kun kan lyse 1 minut mere ved krævet lysstyrke. Prøv at læse reglerne på trafikstyrelsens hjemmeside - jeg tror ikke cyklistforbundet har fået helt rigtigt styr på dem.
  • Af Alf Lenni Erlandsen 31. oktober 2012
    Alt med denne lov er så gennemført, her er hvorfor:

    Det er op til os at vurdere og opfølge om det der bliver solgt er godt nok. Feks. Skal lygterne kunne lyse i fem timer fra start minimum (Det kan man umuligt vide om det er sandt). De skal kunne lyse i op til 300m. Hvordan tester man som kunde dette? Bare fordi det står på forpakningen er det jo ikke ensbetydende med at det er sandt og hvor meget tiltro har man til de ting og hvad gør man hvis man er blevet snydt... Hvordan ved man???? Finder man overhovedet ud af det....Og... bam bam bahhh....

    Det er stadig lovligt at sælge lygter, der ikke lever op til de nye krav om minimum 5 timers synlighed på 300 meters afstand. De må bare ikke sælges under betegnelsen cykellygter, men kan f.eks. hedde mini-lygter.

    Er der nogen tvivl om at denne lovgivning favoriserer producenterne og ikke folk i trafikken???? Mega latterligt!
  • Af Kjeld Christensen 31. oktober 2012
    Der er åbenbart nogle (om det er redaktionen eller kun læserne), der blander reglerne sammen.
    Mærkning og 5 timers regel gælder kun for, hvad der må SÆLGES, og ikke hvad der må bruges. Det er altså ren forbrugerbeskyttelse.
    Reglen om de 120 blink i minuttet er straks sværere. Man kan jo prøve at regne ud, hvilken hastighed, der svarer til 60 omdrejninger pr minut, og man kan sætte et par ekstra magneter i hjulet.
    Ellers kan man anskaffe noget andet og lade induktiondlygterne sidde som en ekstra lyskilde. Som bilist ved man, hvor svært det er at få øje på mørke eller halvmørke cyklister. Så kan jeg få straf og betale erstatning til den cyklist, jeg rammer, men give førligheden tilbage kan jeg ikke.
    Hvorfor skal man svare på idioti-spørgsmålet 2+2 ?
  • Af Jesper MN 31. oktober 2012
    Der er godt nok mange folk herinde der ikke tænker længere end deres egen næsetip eller faktisk ikke tænker ret meget sådan generelt...
    - "Man kan ikke svinge til venstre på en cykelsti", men hvem dælen tror seriøst på at der er cykelsti på alle landets veje? Ikke alle lever i København hvor cykelstier er meget udbredte.
    - At nye godkendte lygter sikkert koster mindst 250 kr - Så find da nu ud af om dette er rigtigt først i stedet for at brokke dig her inden du ved noget som helst!
    - Mange nævner 5 timers reglen. Altså dette er en regel til at type-godkende lygten, altså intet at gøre med at lygten altid skal kunne lyse i 5 timer.
    - Blinkende induktionslugter: Jeg tror faktisk de to hold jeg købte for et par år siden kun blinker 1 gang i sekundet (60 gange per minut), så de har vel aldrig været lovlige så. Det kan der vel blive en sag ud af for salgsstedet.
    - Diodelygter: Jeg har flere typer af diode lygter, og "hundelugterne" (de små med et tynd elastik) er sikkert for ringe, men jeg har nogle andre der må være gode nok.
    - Information: Jeg er helt enig i at infornationen om dette har været MEGET MANGELFULD! Jeg hørte for første gang om det i dag, da jeg tilfældigvis kiggede tilfældige interne beskeder igennem på mit arbejde, hvor dette blev nævnt. Det er for ringe at jeg ikke er blevet informeret tidligere. Jeg kan ikke bruge hele mit liv på at undersøge om der er ny lovgivning på vej. Dette skal informeres! Jeg savner også et indslag i de store TV medier der "tester" lygter, såsom morgen/aften showene på DR1 eller TV2. Hermed en opfordring til disse parter.
    - Ellers vil jeg bifalde folk der henviser til at tænke på egen sikkerhed frem for besværlige krav. Har man råd til et liv i Danmark så har man i særdeleshed råd til at sikre egen sikkerhed som cyklist! Skatteyderne er ved at være trætte af at skulle betale behandlingen af dem, der vælger at tilsidesætte reglerne!
  • Af Alf Lenni Erlandsen 31. oktober 2012
    Jeg forstaar bare ikke hvorfor de ikke bare gjorde det ulovligt at saelge cykellygter der ikke moeder kriterierne. Problem solved. Forbrugerne ikke fucked og forvirret. Men nej nej, handelsfrihed = skattepenge. Fuck alt andet!
  • Af Line Hviid, Webredaktør, Cyklistforbundet 31. oktober 2012
    @Ellen og Kjeld De 2+2 skal man såmænd kun svare på for at bevise, at man ikke er en spam-robot ;o)
  • Af Jesper Svensson 31. oktober 2012
    Det er da utroligt, som folk er ligeglade med eget, og familliens vel!!
    Jeg er ny cyklist, har ikke cyklet i 20 år, men været lastvogns chauffør, bilist og MC'ist.
    Har tit korset mig over de idioter, der kører uden lys!
    Jeg har set cyklister, med og uden lys, blive kørt ned.
    Jeg har siddet og holdt en i hånden imens han udåndede, og efterlod sig en kone... fordi han ikke brugte lys!

    at folk ikke bruger ordenligt lys, kan på ingen måde, være af spare hensyn. det kan faktisk kun være idioti, og dem hjælper en lov sjællent imod!!

    MEN nu er jeg selv blevet cyklist (lang men interesant historie) i den forbindelse ville jeg for mig selv og kollegaer, finde en billig, men effektiv lygte, som skulle kunne opfylde den nye lovgivning, en lygte til dagligdags brug. (forlygte, har fastmonteret en bag på, min bagagebærer!)

    Jeg bruger nu, og anbefaler en lygte til kun 20 kroner, MED fragt fra Kina.. dvs. leveret i din postkasse!!!!!

    http://www.ebay.co.uk/itm/New-Bicycle-7-LED-Silicone-Super-Frog-Head-Front-Lamp-Warning-Rear-Light-4-Color-/300743558344?pt=UK_SportsLeisure_Cycling_Bike_Lights&var=&hash=item4605b684c8

    hvor svært skal det være? leverer kanon lys, som er nemt at blive set med (os i KBH området, behøver at blive set, vi behøver ikke lyset, til at se med! den kan sagtens ses på de 500m jeg testede på.. TYDELIGT!
    Den sættes med gummi omkring styret. er nem at betjene! hvad mere kan man ønske sig?
    Har man ikke råd til sådan 4 til famillien, skulle man nok overveje sin situation nærmere!
    desuden, er
    http://www.ebay.co.uk/itm/5-LED-Bicycle-Rear-Safety-Flashlight-Torch-Light-Lamp-/170617078901?pt=UK_SportsLeisure_Cycling_Bike_Lights&hash=item27b9920475
    et godt og prisbilligt forslag til en baglygte. samlet under 30 kroner......

    JA jeg har en dyre bred baglygte, og en 1600lumen forlygte, til når jeg træner...
  • Af Bent Jensen 31. oktober 2012
    Helt i orden med nye regler, når jeg flere gange har været tæller i cykellygte campagnen, har jeg mange gange krympet tæer når jeg har set de dårlige og megte lidt lysende lygter.- Jeg er mange gange i tvivl om jeg skal godkende sådanne cyklister som lovligt kørende.Når jeg så som billist en mørk aften igen ser sådanne dårlige oplyste cyklister bliver jeg i dårlig humør.
  • Af allan carstensen cyklistrforbunet  31. oktober 2012
    @ Ellen
    hej Ellen, vi siger sansynligvis fordi vi ikke kender alle modeller, de modeller vi kender opfylder eller kan opfylde kravene. ang blinkfrekvensen kan den på ældre modeller øges ved at montere flere magneter,
  • Af allan carstensen cyklistforbundet 31. oktober 2012
    @ Alf
    Ro på, fra imorgen er det ulovligt at sælge og markedsføre lygter der ikke opfylder de nye krav.
  • Af allan carstensen cyklsitforbundet  31. oktober 2012
    @ Keld
    Du har ret mange er forvirrede omkring 5 times reglen, og du har også ret, det gælder salgs situationen, lygter der ikke kan lyse 4 candela i 5 timer med 5 grades varme må fra i morgen ikke sælges eller markedsføres. Som forbruger behøver du ikke forholde dig til det. bare skift batterier når de gamle er ved at være flade
  • Af allan carstensen cyklistforbundet 31. oktober 2012
    @ Alf Lenni
    Nej du skal ikke selv vurdere om de lygter du køber er gode nok, hvis de efter imorgen sælges som cykellygter kan du godt regne med at langt de fleste forhandlere og producenter er lovlydige og at de mærkninger der er på forpakningen er gældende. Men mankan selvfølgelig altid blive snydt, jeg kan heller ikke teste om den danske agurk jeg køber virkelig ER fra Danmark, men det regner jeg med.

    Dingle lygter eller andre lygter der ikke opfylder kravene kan stadig sælges, bare ikke som cykellygter, det er rimeligt nok, mange bruger lygter til andet end at cykle med og de skal selvfølgelig have adgang til at købe de lygter de har brug for.
    Den nye lov er KLART en fordel for trafikanterne, bedre lygter og bedre synlighed kan umuligt være en ulempe. Og hvis du som jeg havde måtte lægge øre til cykelbranchens klager i denne sammenhæng ville du helt sikket vide at de ikke syntes det er fedt at skulle lave procedurer om, betale for nye tests og lave ny eaftaler med deres leverandører.
  • Af allan carstensen cyklistforbundet 31. oktober 2012
    @ Lars, Torben, Baj og Walther
    5 timers reglen gælder ved salg, dvs du skal som forbruger ikke foretage dig noget som helst i den sammenhæng. Du må gerne bruge et par lygter hvor batteriet er så lang nede at der er under 5 timer tilbage. Reglen er indført for at sikre at de nye lygter kan levere ordent lys i mere end 5 min.
  • Af JE W 31. oktober 2012
    Det er da lidt for meget det er jo cykler. Glæder mig til nummerpladerne =)
    Hvor meget lyder bøden på?
  • Af Ib 31. oktober 2012
    Jeg cykler dagligt mindst 2x17 km på landet og har brugt de såkaldte dinglelygter stort set siden de frem - naturligvis korrekt monteret. Ikke på grund af prisen, men fordi jeg ikke vil køre med et tungt monstrum af en cykellygte. De små dinglelygter findes i mange kvaliteter. Nogle er dårlige, mens andre efter min vurdering lyser ligeså godt som mange af de tunge cykellygter. Jeg bruger dem også som lommelygter.
    Hvorfor prøver cyklistforbundet uden nærmere dokumentation at overbevise os om, at det eneste rigtige er diverse tunge lygter, og at der ikke er nogen typer dingelygter der duer? Mage til vås skal man lede længe efter. Det står på indpakningen at de skal monteres korrekt vandret fremad og bagud. Jeg forudser at producenter af de gode "dinglelygter" hurtigt vil få dem godkendt efter de nye regler, og så står cyklistforbundet tilbage med røde ører.
    Istedet for kategorisk at kassere dinglelygterne, burde I indkøbe et bredt udvalg, få undersøgt lysstyrken og melde resultatet ud til medlemmerne og i pressen - men meningen er måske at I skal have solgt jeres lager af dyre tunge lygter?
  • Af Alice 31. oktober 2012
    Hvor er det dog dejligt at bilerne nu kan se cykellisterne.
    Så sker der forhåbentlig færre ulykker.... Tænk hvis man så også har hjelm på, så kan man måske spare en tur på hospitalet.
  • Af Bjarne 31. oktober 2012
    Induktionslygter ("magnetlygter" som Reelight) bør betragtes som 'kørelys' som kun er tilstrækkelige i dagtimer og skumring. Når mørket er faldet bør der være yderligere belysning, som nogle kraftige LED lygter.
  • Af Jeppe Sørensen 31. oktober 2012
    Hvordan skal reglen om at lysene skal kunne ses fra siden forstås?

    Har for nyligt købt en "Cateye HL-EL530" forlygte, men her sidder pæren, og selve lygteglasset jo "inden i" lygtehuset? Er den så ulovlig?

    Min baglygte derimod, har helt konkret dioder på siden... Skulle forlygten også have haft dette?
  • Af Irene  1. november 2012
    Formoder at lygter også skal være synlige set fra siden (x antal grader), mener det har stået i loven de sidste 15 års tid
  • Af Helle Mejlvang 1. november 2012
    Jeg er i tvivl om, hvornår det er lygtetændingstid.
  • Af christina 1. november 2012
    Der bliver tale om man skal fremover skal købe lygte med det rigtige mærke, men det fremgår ikke hvilket mærke.
  • Af Allan Sørensen 1. november 2012
    To ting:

    1) Jeg vil gerne have afskaffet ordet "dinglelygte"
    De hedder "elastiklygter", fordi elastikken er beregnet til at spænde dem fast på styr og bagstel/bagagebærer.
    Forlygten kunne endda lyse vejen op i 2-3 bremselængder, så man kunne styre uden om huller i vejen.

    2) Hvor i bestemmelserne om de nye lygter står der, at forlygten skal lyse vejbanen op i tilpas afstand, så man kan undgå forhindringer?
    Så vidt jeg kan se, er bestemmelserne kun beregnet til, at bilisterne kan se cyklen på afstand; mens det kan være lige meget, om cyklisten står på hovedet i et hul på en mørk vej.
    Der burde også være en bestemmelse om, hvor lang vejen foran cyklen skulle være oplyst.
  • Af Allan Carstensen cyklistforbundet 1. november 2012
    @ Ib
    Vi ville også hilse de meget velkomment hvis nogle kunne producere elastik/dinglelygter der opfylder de nye krav.
    For selvfølgelig er det smart at de lette og billige. Men igennem de sidste 7 år er der lavet flere tests af uvildige laboratorier. og hver gang har det vist at lygterne typisk lyser ok indtil batterierne er brugt en time eller deromkring. Derefter taber de ca 75 % af deres lysstyrke og falder langt under det acceptable. Det kunne så være ok, men problemet opstår når de så kan blive ved med at lyse i yderlige 49 timer. Resultatet er at cyklisterne kommer til at køre med uacceptabelt lys i 98% af tiden. Det er bare ikke godt nok.
    Vi håber at producenterne pga de nye regler vil blive tvunget til at lave et bedre produkt, små handy lygter der kan lyse ordentligt i lang tid, og så overlever vi nok hvis de kommer til at koste 25 kr for et sæt istedet for 16kr.

    Cyklistforbundet kommer aldig til at have røde ører over at have støttet at der er indført regler der sætter en nedre grænse for hvor elendige lygter der må sælges til forbrugerne.
  • Af allan carstensen cyklistforbundet 1. november 2012
    @ Jeppe
    Jeg regner med at du har købt HL-EL530 fordi du kører et sted hvor der ikke er gadelygter og derfor har brug for at lyse vejen op,for det er gør den jo glimrende, men du har ret for at få den meget koncentrerede lyskegle er dioden placeret langt tilbage i lygtehuset og den lyser ikke så meget til siden. Jeg kan ikke vurdere om det er nok til at opfylde de nye krav. Hvis jeg var dig ville jeg blive ved med at bruge HL-el 530 og supplere den med en lygte med bedre lysspredning.
  • Af allan carstensen cyklistforbundet 1. november 2012
    @ Helle
    lygtetændingtid er fra solnedgang til solopgang, eller hvis sigtbarheden er reduceret af anden grund, tåge, røg, tunnel eller andet
  • Af allan carstensen cyklistforbundet 1. november 2012
    @ Christina
    der er ikke tale om et egentligt mærke, men på forpakningen skal være anført "runtime" eller "brugstid" og den skal så være over 5 timer
  • Af allan carstensen cyklistforbundet 1. november 2012
    @ Allan Sørensen
    a) kært barn har mange navne, elastiklygter, dinglelygter, minilygter, knapcellelygter osv osv, efter at udtrykket "dinglelyger" har være brugt i mange medier er vi i cyklistforbundet også begyndt at bruge dette udtryk, mest for at undgå forvirring.
    b) Det står igen stedet at lygten skal kunne oplyse veje. Så du har fuldstændig ret reglerne er lavet for at sikre at cyklisterne bliver set af andre trafikanter. Jeg tror der er to årsager 1) De fleste alvorlige uheld for cyklister sker når de bliver påkørt af en bil. Så det er det man vil sikre sig imod. 2) om din lygte oplyser vejen godt nok på din specifikke rute, det kan du selv vurdere, men du har ingen chance for at vurdere om du bliver set fra en bil.
    Men overordnet set har du ret det ville være bedst hvis lygterne også skulle kunne oplyse vejen. Men indførelsen af nye regler er også politik og det muliges kunst- så jeg tror ikke en yderlige skærpelse er realistisk i første mange år.
  • Af Yann 2. november 2012
    Hej,
    Jeg har et kraftigt for/bag lys på hjelmet, er det OK? Det har jeg syntes meget praktisk, mere end lyser på cyklen.
    Tak.
  • Af Carsten Petersen 2. november 2012
    Hvad er reglerne for kørsel med el-løbehjul, hvor må de kører...? er det de samme regler som for el-Cykler.....?
  • Af allan carstensen cyklistforbundet 4. november 2012
    @ yan
    Du må gerne have lys på hjelmen, men du skal stadig have de lovpligtige lygter på cyklen.
  • Af Ib 4. november 2012
    @allan carstensen.
    Tak for svaret. Ingen kan være uenig i kravet om ordentligt lys, og bedre sikkerhed og forhold for cyklister. Jeg har cyklet på mørke jyske landeveje gennem 40 år, og kender med de jyske bilisters adfærd alt til det behov. Jeg anerkender bestemt også jeres indsats herfor - det er nok også derfor jeg har været medlem i 30 år.
    Problemet er, at I offentligt kategorisk har kasseret alle elastiklygter p.g.a. de skærpede regler. Det tror jeg faktisk ikke holder. Elastiklygter i god kvalitet har efter min erfaring bedre lys end f.eks. de gængse batterilygter i 90’erne.
    Det er også min erfaring at bilisterne sagtens kan se elastiklygterne, når de lyser ordentligt. Modkørende blænder ned i god tid. I lygtetændingstiden gælder det om at være specielt opmærksom på den mest farlige situation, når 2 modkørende bilister møder hinanden ud for dig. Her gælder det om at være opmærksom på, om den bagfra kommende bilist har set dig, og ellers være klar til at trække ud i rabatten, hvis bilisten virker til at være blændet af den modkørende bilists lys. Jeg har aldrig oplevet det som et problem med elastiklygterne. Den bagfra- kommende bilist er altid bremset ned i god tid, og der har aldrig været tilkendegivelser fra bilister om at de ikke kunne se elastiklygterne.
    Jeg har altid flere sæt elastiklygter liggende, og har i går aftes tjekket lysstyrken på det sæt jeg har brugt i omkring 10-15 timer med et nyt sæt - der er ingen synlig forskel. Ergo må jeg gå ud fra at de elastiklygter jeg kører med, formentlig er lovlige.
    Mon ikke også politiet har en praktisk holdning til det. Hvis lygterne har dårligt lys bliver man stoppet, uanset hvilken lygtetype man kører med, og lyser de tilstrækkeligt bliver man ikke stoppet. Så i bund og grund hander det om at sikre sig, at de lygter man bruger har et ordentligt lys når man bruger dem, og ikke så meget lygtetypen. Det er nærmere det budskab I skal ”sælge”.
    En helt anden problemstilling som I bør tænke over er, at elastiklygterne er så udbredte og lette at anvende, at de i sin tid fik begrænset antallet af mørke cyklister. Hvis der breder sig en opfattelse af at de er ulovlige, vil man sandsynligvis opnå en situation hvor flere cyklister igen kører uden lys, ud fra den betragtning at det ikke kan betale sig at købe dem når det siges de er ulovlige – og når de ”lovlige” lygter man har på cyklen så pludselig svigter, tager man lige chancen....
  • Af Ib 5. november 2012
    @Allan Carstensen.

    I forlængelse af ovenstående kontrollerede jeg i går aftes på en mørk vej lyset på den elastiklygte jeg kører med nu (brugt 10-15 timer). 500 m væk var den stadig meget synlig (og har været synlig meget længere væk). På vej tilbage kom der en modkørende bilist i afstanden ca. 300-350 m og den kunne stadig ses tydeligt på trods af lyset fra bilisten.

    Jeg synes måske I skal tjekke det nuværende marked for elastiklygter - måske har producenterne allerede rettet ind efter de krav der gælder - så meget er de jo heller ikke skærpet.

    vh. Ib
  • Af allan carsensen cyklistforbundet 5. november 2012
    @ carsten P
    et el løbehjul er enten en knallert men al hvad det kræver af godkendelser og forsikring eller et stykke legetøj. Så hvis du ønsker at bruge det på vej eller cykelsti, så er det den lange vej, nemlig at få det godkendt som knallert. Jeg tror det blive vanskeligt.
  • Af Henrik Jeppsson 5. november 2012
    Dejligt at man nu forhåbenligt kan slippe for de små nærmest usynlige lygter. Selv på cykelstien kan de være svære at se.

    Til Klaus K. Jeg er enig med min navnebror. Cykelhjelmen skal ikke være påtvunget. På nær da hvis det kun var i vinterhalvåret. Når man styrter om vinteren falder man typisk til siden (glat skvat) og der er en hjelm genial. MEN om sommeren falder man typisk ud over styret og her er hjelmen direkte livsfarlig idet ens nakke nu pludselig nemt kan knække/brække idet hovedet lige har fået flere cencimeters ekstra højde. Derfor bør sommerens hjelm være valgfri. Så kunne man så evt. sige, at så længe det er vintertid så skal hjelm anlægges i traffikken.

    Men mht. lygter. Hvorfor giver så mange modstand? Det siger da sig selv hvorfor man skal have lygter på. Billigere beskyttelse fås ikke. Om du skal spænde det ene par eller det andet par på kan da være ligegyldigt. Så få nogle fede kraftige lygter, det kan redde dit liv. Og hvem vil blive kørt ned fordi man lige ville spare 200 kroner på lys?
  • Af bob 5. november 2012
    til øssur egholm. har du nogensinde set folk på racercykel m. dynamonav. du kan da ikke forlange at folk skal køre rundt med det bras.. at have ordenligt og lovligt lys på cyklen er folks eget ansvar, ikke cykelproducenternes..
  • Af bob 5. november 2012
    til jesper. du kan vel finde ud af at tænde lyset på din cykel og gå 300m væk og se om du kan se lyset.. kan du se lyset? hehe
  • Af oscar 6. november 2012
    Det var dog utroligt at nogen opfatter disse nye tiltag som chikane. Hvis I indimellem kører i bil, så vil I se hvor svært det er at få øje på en cyklist i mørket specielt når det regner, og det er for vores sikkerheds skyld at vi skal kunne ses. En rigtig god ide er også at have en refleks vest på. Når jeg kører bil er jeg rigtig glad for at se at flere og flere cyklister har fået selvlysende cykeltøj på, og de er så meget nemmere at få øje på i trafikken. HURRA for det.
  • Af Jeg hedder Tore! 6. november 2012
    Det er da [pokkers] irriterende at man skal købe noget overpriset [skidt], bare for at kunne køre efter mørkets frembrud, at man nu ikke bare kan bruge et billigt sæt lygter som også virker fint. Jeg kan garantere for at de nye lygter vil blive stjålet og ødelagt af dumme [varyler] som synes at det er sjovt al lave hærværk. Til det her kan jeg kun sige at det er noget [værre tis]!

    [Kommentaren er redigeret af redaktionen pga. en lettere overflod af diverse kraftudtryk: Vi har skiftet de voldsomme fraser ud med nogle lidt mere gammeldags skældsord. Dét synes vi, gør debatten hyggeligere - og henviser ellers blot Tore og andre til de almindelige retningslinjer for brug af sitet her: Generelle betingelser.]
  • Af Margrethe Klein 7. november 2012
    det var på tide, jeg cykler med glæde og er samtidig også "gammel" bilist og det er rigtig mange gange der er dukket en mørk cykel op lige pludselig, så hurra for mere og bedre lys på cyklerne, og det med hjelmen..............hvad skal børn med forældre uden hjerne ************* god tur til alle
  • Af Martin 9. november 2012
    Som en ivrig pendler, og "fritids cykel nørd" bruger jeg nok 10+timer om ugen i sadlen og jeg må sige det var på tide.. har godt nok set nogle uheldige monteringer af div. skod lygter der på ingen måde hjalp i trafikken.. godt tiltag der var savnet...
    Dog vil jeg sige kom nu videre.. få den hjelm på hvis du skal ud og køre.. Jeg så gerne det blev lovpligtigt så kan vi bytte ud med vores tossede refleks lovgivning der kun er til besvær.. det er da til at blive gammel af, de virker ikke, og går alt for hurtigt i stykker efter en tur i skoven.. også tvivler jeg stærkt på NOGEN ser de skide reflekser når jeg kommer bragende med 35km og ca. 1600lumens...
  • Af Jan 14. november 2012
    Hvorfor er der ikke tænkt på placering af forlygten. De nye magnetlygter placeres ofte nederst på cykelgaflen og bliver dermed sværere for bilister at se gennem bagruden/sidespejl. Mig bekendt sker de fleste ulykker ved højresvingende køretøjer mod bagfra kommende cyklister. Den nye lov bliver derfor årsag til endnu flere ulykker af denne slags.....!
    Jeg betragter lovændringen som ugennemtænkt og uden hensyn til den konkrete virkelighed.
  • Af særling 19. november 2012
    Klamt... sikke noget green peace!
  • Af EY! 19. november 2012
    EY! HVORFOR HAR I SLETTED ALLE VÅRE EROTISKE COMMENTS?! DE VAR FINE! :D
  • Af Line Hviid, Webredaktør, Cyklistforbundet 19. november 2012
    @EY! Vi er lidt sippede her i Cyklistforbundet - vi vil hellere tale om cykler ...
  • Af jens 1. december 2012
    det som helt mangler her er :
    1. en hjemmeside hvor ulovlige baglygter registreres så man kan se at ihvertfald netop disse lygter skal skrottes. så kom igang med at lave/kræve en sådan !
    2. beslutningen om at lygten skal kunne lyse 5 timer med et sæt batterier er totalt håbløs så længe batteriernes kvaliteter ikke kan måles:
    - hvilken kvalitet skal batterierne være , duracell, alkakaline, aldi kval osv ?
    - hvad nu når batterierne er gamle, hvordan opdager man det ?
    - svar på sidste spørgsmål : du køber nye batterier og holder nøje regnskab med hvor længe de er brugt og efter 5 timer køber du nogle nye.
    - og hvem af jer har så tænkt sig at gøre dette ?
    håbløst så for at være på den sikre side skal du være et miljøsvin og skifte batterierne efter max 1 times brug, det kan man nok huske i hovedet.
    - men igen, hvem vil gøre det, selvfølgelig ingen, dem som har lavet denne 5 timers regel har slet ikke undersøgt hvordan en helt normal cyklist tænker og handler. Det er skrivebordsarbejde og en ommer.
    3. Problemet er jo netop at cyklisten aldrig ved hvornår baglygten sætter ud og/eller lyser utilstrækkeligt og det er netop hvad problemet består.
    Eneste løsning er at baglygten har en elektronisk alarm som aktiveres(og kan opfattes af cyklisten) når lysniveuet er utilstrækkeligt.
    Det er altså forsent når cyklisten er påkørt bagfra.
    4. hvorfor er lygter monteret hjulakslen stadig lovlige ?
    når de ikke kan ses skråt fra siden ?
    de skal selfølgelig forbydes !
    5. gør det forbudt at sælge cykler uden reflekser.
    og opfordrer producenterne til at lave smarte reflekser.
    så vil dem som kører på deres 20.000 kr cykel måske overveje at lade dem blive på cyklen !
  • Af jens 2. december 2012
    beklager min brug af ordet miljøsvin da det appelerer til en dårlig tone - undskyld.
    det jeg mener er mht disse batteribaglygter :
    håbløst så for at være på den sikre side skal du skifte batterierene i god tid og er det fx efter 1,2,3,4 timer ? det er derfor umuligt for den enkelte cyklist at administrere disse batteriskift. Og når det er svært ved vi alle at det ikke bliver gjort. Der findes faktisk en helt anden løsning : I lygten skal der være 1 ekstra hold batterier til backup og lygten skifter så automatisk fra de slidte til backup batterier. derudover skal det selvfølgelig være muligt for cyklisten at konstatere at skiftet er sket. Dette er efter min mening den perfekte batteribaglygte, men da det er mit eget påfund tvivler jeg på at den eksisterer. Ulemper : pris, størrelse og vægt.
  • Af M. Green 22. oktober 2013
    Nu kan jeg ikke længere købe de dejlige ulovlige "dinglelygter" som jeg havde siddende på min cykelrygsæk (2 stk), og i mine hundes halsbånd, og i jakkesnoren når jeg var ude at gå o.s.v.
    De var fantastiske, billige og praktiske ekstralygter der var med til at øge trafiksikkerheden og synligheden for dem der brugte dem som ekstra/backuplygter.
    Det er slut nu.. TAK for endnu en tåbelig lov, der måske nok har til hensigt at beskytte nogen få omtankeforladte mennesker, men i stedet rammer alle dem der stadig er i besiddelse af (og benytter) deres sunde fornuft, når de færdes i trafikken.
  • Af Steen Kristensen 9. november 2013
    Er de gamle basta- og marwilygter stadig lovlige?
  • Af Carit 19. november 2013
    Hvis forlygten skal lyse fremad, måske lidt nedad, hvorfor er der så så mange der kører med en lygte i hjelmen? Når de så flytter hovedet, lyser den jo alle andre steder hen end fremad. Nogle af disse "hoved-lygter" lyser også uhyre kraftigt, hvilket jeg godt kan forstå, hvis de kører inde i en skov, men på offentlig vej, bør de vel også "blænde ned", ligesom bilerne gør når de har haft "langt lys" tændt.
  • Af Eva 18. december 2013
    Sådan noget helt andet ifht lygter (lige inspireret af en andens indlæg om at blive set). Kan/Vil Cyklistforbundet gøre noget for at oplyse bilister om farligheden i ikke at blænde ned overfor cyklister? Jeg cykler derude hvor det er rigtig mørkt, og har gode kraftige lygter på, og de fleste bilister blænder da også ned på god afstand. Men nogle få gør slet ikke, og her opstår så problemet med at se hvor jeg cykler, hvor jeg nærmest er ved at køre af vejen..
  • Af Silas 4. marts 2014
    Må man godt have blinkene led lys på sit hjul ?????
  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 19. marts 2014
    @Silas,
    Nej ---du må ikke have andre lygter på cyklen end de lovpligtige. Der er så mange, som har en lygte på hjelmen, og det må man godt, men den erstatter ikke lygten på cyklen, og den må under ingen omstændigheder blænde.
  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 19. marts 2014
    @Steen Kristensen
    Jeg kan desværre ikke fortælle dig, om de gamle lygter stadig er lovlige, men hvis de giver et godt kraftigt lys, og i øvrigt opfylder lyskravet, kan jeg ikke nogen grund til at skifte dem ud.
  • Af Philip Jacobi Zahle, Cykelelsker  10. september 2014
    Kære Forbund,

    Hvis man er producent og skal have godkendt cykellygter og cykellåse, hvem skal man kontakte og hvor?

    Jeg ser frem til at høre positivt fra jer.
  • Kære Philip, jeg vil foreslå dig at kontakte Varefakta - de vil formentlig kunne hjælpe dig eller i hvert fald sende dig videre til rette instans.
    Cykellygter skal være CE-godkendte - læs om CE-godkendelse her (kopier link):
    http://ec.europa.eu/enterprise/policies/single-market-goods/cemarking/index_da.htm

    Og her:
    http://www.ds.dk/da/standardisering/ce-maerkning

    God fornøjelse med godkendelsen./Christina
  • Kære Philip, jeg vil foreslå dig at kontakte Varefakta - de vil formentlig kunne hjælpe dig eller i hvert fald sende dig videre til rette instans.
    Cykellygter skal være CE-godkendte - læs om CE-godkendelse her (kopier link):
    http://ec.europa.eu/enterprise/policies/single-market-goods/cemarking/index_da.htm

    Og her:
    http://www.ds.dk/da/standardisering/ce-maerkning

    God fornøjelse med godkendelsen./Christina