Foto: Shutterstock

Ny FN-dag: Cyklen er løftestang til en sund og bæredygtig fremtid

Klaus Bondam og Mogens Lykketoft kalder det en stærk og vigtig markering, at FN netop har udråbt den 3. juni til Verdens Cykeldag. Med dagen anerkendes cyklens rolle i kampen for at skabe en sund og bæredygtig fremtid.

Af Jane Kofod
25. april 2018

- Cyklen er sund og bæredygtig transport par excellence. Det er mit håb, at Verdens Cykeldag vil være med til at åbne øjnene hos regeringer i hele verden - inklusiv den danske - for cyklens potentiale, når det handler om at løse tidens store samfundsmæssige udfordringer, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam.

Cyklen skal ifølge Klaus Bondam ses som en stærk løftestang til et sundere liv, mere effektiv transport og mindre trængsel på vores veje.

- Derfor skal vi sørge for, at alle uanset alder og uanset, om man bor på landet eller i byen, trygt og sikkert kan opleve friheden og glæden ved at cykle. Vi skal gøre cyklen til et oplagt transportvalg i hverdagen for flere, siger Klaus Bondam.

PASSER TIL FN'S VERDENSMÅL

FN har også vedtaget en resolution, der opfordrer medlemslandene til at tildele cykling særlig opmærksomhed og medtænke cykling både i internationale politiker, lokale politikker og udviklingsprogrammer.

Den nye dag slår ifølge Mogens Lykketoft, tidligere udenrigsminister og formand for FN’s generalforsamling, da også den tætte sammenhæng mellem cyklen og arbejdet for at skabe en sund og bæredygtig verden helt fast:

- Det er en god markering. Mere cykling passer præcist til FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling. Det hjælper blandt andet på sundhed, nedsat CO2-forurening, bedre klima og mindre trængsel i storbyerne, siger Mogens Lykketoft.

I udviklingslande er cyklen for eksempel enkel og billig transport, der kan give flere adgang til skole, uddannelse og arbejde.

Læs også:

På cykel mod verdens vigtigste mål - interview med Mogens Lykketoft i Cyklistforbundets magasin Cyklister.

CYKLEN OG EN SUND OG BÆREDYGTIG FREMTID

Cyklen kan ifølge paraplyorganisationen af europæiske cyklistforbund, ECF, være med til at indfri 11 af de 17 verdensmål, som regeringslederne i FN’s 193 medlemslande vedtog i 2015.

Med verdensmålene har landene forpligtet sig til inden 2030 at afskaffe sult og fattigdom, reducere ulighed, sikre god uddannelse og bedre sundhed, anstændige jobs og en bæredygtig økonomisk vækst.

Læs mere: FN's verdensmål og cyklen