Nyt fra Cyklistforbundet

• Børn skal lege mere cykelleg

Cyklistforbundet er på gaden med en ny udgave af bogen ”20 cykellege”, der skal sætte gang i den sjove cykeltræning i både institutioner, skoler og hjemme på villavejen. Børn bliver mærkbart bedre til at cykle efter blot få timers cykelleg, og med den nye bog er det let at komme i gang.

• Cyklistforbundet guider til kommunalvalget

Se resultaterne af Cyklistforbundets spørgeskemaundersøgelse i en række udvalgte kommuner

• Åben temadag: Sammen om cyklerne

Mange hænder løfter Danmarks cykelkultur. Med vidt forskellige metoder arbejder kommuner, organisationer og borgere på at give cykelglæden rygvind. Cyklistforbundet satte nogle af dem stævne på en temadag om cyklisme og engagement søndag d. 30. oktober.

• Cyklister i København. Foto: Marie Hald

Medlemsundersøgelse

Klare mærkesager, politiske resultater og billigere medlemskaber er noget af det, medlemmer og potentielle medlemmer efterspørger i to nye undersøgelser, som Cyklistforbundet har gennemført. Vi har spurgt til cyklisternes ønsker for at kunne arbejde mere målrettet med medlemsrekrutteringen.

• Nye cykelkort dækker hele Danmark

Cyklistforbundet og Dansk Cykelturisme har i samarbejde med forlaget Legind lavet en helt ny serie cykelkort, som netop er udkommet.

• Cykelguider efterlyses

De danske turoperatører søger guider til cykelferier i Danmark. Både cyklende guider, der viser gæsterne vej - og bilister, der sørger for at håndtere bagage og cykler.

• Hovedbestyrelsen styrker det lokale arbejde

Cyklistforbundet hovedbestyrelse vil fremover involvere sig dybere i det frivillige, lokale arbejde, som Cyklistforbundets 39 afdelinger og 22 repræsentanter udfører landet over. Det sker med en ny struktur, der blandt andet skal gøre det lettere at dele viden og erfaringer.

• Bondam i World Cycling Alliance

Cyklistforbundet er med til at styrke det cykelpolitiske arbejde internationalt.

• Ny app skal få flere til at cykle

Cyklistforbundet er en af partnerne bag den ny motionsapp "Ta' Cyklen", der skal øge motivationen til at bevæge sig i hverdagen.

• Bestyrelsesmedlem i Cyklistforbundet måske på vej til det Europæiske Cyklistforbund

Cyklistforbundets fremmeste opgave er at kæmpe cyklisternes sag i Danmark. Men forbundet arbejder også på europæisk plan for at fremme cyklismen og deltager aktivt i flere internationale sammenhænge - blandt andet via European Cyclists Federation (ECF). Derfor opstiller Cyklistforbundets hovedbestyrelsesmedlem Jens Peter Hansen nu til ECF's bestyrelse.

• Stor cykelpris til innovativ cykelpædagog

Peter Elmings Initiativpris gik i år til Erik Nielsen for hans visionære arbejde med at lære førskolebørn at cykle gennem leg i hverdagen. Prisen uddeles af Cyklistforbundet og med æren følger 10.000 kr.

• Stop tyven!

110 ÅRS JUBILÆUM: Cyklistforbundet har arbejdet i cyklistens tjeneste siden 1905. Her får du historien om kampen mod cykeltyverier - før og nu.

• Cykler med toget

110 ÅRS JUBILÆUM: Cyklistforbundet har arbejdet i cyklistens tjeneste siden 1905. Her får du historien om kampen for cykelmedtagning i toget - før og nu.

• Nationale cykelruter

110 ÅRS JUBILÆUM: Cyklistforbundet har arbejdet i cyklistens tjeneste siden 1905. Her får du historien om kampen for den rekreative cykling - før og nu.

• Sikkerhed for cyklister

110 ÅRS JUBILÆUM: Cyklistforbundet har arbejdet i cyklistens tjeneste siden 1905. Her får du historien om kampen for bedre trafiksikkerhed - før og nu.

• Cykel-milliarden

110 ÅRS JUBILÆUM: Cyklistforbundet har arbejdet i cyklistens tjeneste siden 1905. Her får du historien om kampen for statsfinansieret cykelinfrastruktur - før og nu.

• Jagten på tid og frihed

110 ÅRS JUBILÆUM: "Året er 2015. Tiden og den personlige frihed er kernen i vores valg af transportmidler. Vi tager bilen på de lange stræk, men gider ikke holde i kø i byen – så her trives den gamle jernhest". Dette interview med fremtidsforsker Johan Peter Paludan blev oprindeligt bragt i medlemsmagasinet CYKLISTER i 2005, da Cyklistforbundet fyldte 100 år.

• Midt på vejen - og med påhængsmotor

110 ÅRS JUBILÆUM: "Mennesker er nysgerrige. Det er vi også på Cyklister. Så vi besøgte clairvoyant Tina Mikkelsen for at få et kig ind i cyklismens fremtid. Er du også nysgerrig? Så læs vores spørgsmål og svar". Dette interview med clairvoyant Tina Mikkelsen blev oprindeligt bragt i medlemsmagasinet CYKLISTER i 2005, da Cyklistforbundet fyldte 100 år.

• Alle Børn Cykler - helst hele året

En klasse i Silkeborg har vundet 1. præmien i årets store skolecyklingskampagne. Men Cyklistforbundets mål er, at deltagerne bliver ved med at cykle – hele året. Transportministeren bakker op.

• Åben temadag

Danmark har en stærk cykelkultur. Cyklistforbundet var med til at skabe den, og sammen med andre engagerede kræfter arbejder vi for at bevare og styrke den. Kom med til temadag om cyklisme og engagement.

• Overvældende succes for psykelture

Lørdag d. 10. oktober blev der kørt cykelture i 12 danske byer, hvor Cyklistforbundet og DAI var gået sammen om at sætte fokus på cykelglæden for mennesker med psykiske vanskeligheder. Takket være et fremragende lokalt benarbejde kom der mere end dobbelt så mange deltagere, som der var kalkuleret med.

• Cykelleg spreder sig

Flere og flere børnehaver leger på cykel, og snart får ti danske byer faste cykellegebaner. Cyklistforbundets koncept cykelleg har for alvor fået vind i sejlene.

• Vi søger præmiesponsorer

Der er lang tid til foråret, men vi er allerede i fuld gang med at planlægge Vi cykler til arbejde 2015. I maj måned vil 70.000 medarbejdere fra virksomheder i hele landet cykle med i kampagnen, og vi vil gerne belønne vinderholdene med lækre præmier. Derfor søger Cyklistforbundet præmiesponsorer til forårets kampagne.

• Kom til cyklernes Kulturnat

10. oktober 2014 er der kulturnat i København, og Cyklistforbundet inviterer børn og voksne til en sjov aften i cyklernes tegn. Lav cykelpynt i selskab med Jeppe fra "Lille Nørd", få tjekket cyklen eller få et godt Kulturnat-tilbud i Cyklistbutikken 1905.

• Sådan logger du på!

Du kan kommentere indlæggene på siden her, hvis du opretter en profil. Alle medlemmer har allerede en profil, som blot skal aktiveres.

• Undersøgelse om cykelvaner

Er du fyldt 50, så vil vi gerne høre om dine cykelvaner uanset om du cykler meget eller lidt, eller måske slet ikke cykler. Du har samtidig mulighed for at vinde et gavekort på 500 kr.

• Ring the Leaders

Verdens førende klimaforskere kommer til København med dystert nyt om klodens tilstand. Vi støtter op om forskerne og deres budskab med en event på Københavns Rådhusplads, hvor vi ringer med klokkerne for klimaet. Det sker mandag d. 27. oktober, og alle er velkomne.

• Ny souschef i Cyklistforbundet

Trine Stjernø er ny souschef i Cyklistforbundet. Hun tiltræder stillingen til august.

• Fremover vil du kunne logge dig på cyklistforbundet.dk - både som medlem og som almindelig, glad cyklist

Kom indenfor!

Vi har netop åbnet for profiler på cyklistforbundet.dk. Er du medlem, har vi allerede lavet en profil til dig og fortæller dig her, hvordan du finder den (og vi afslører også, hvordan ikke-medlemmer kan oprette en gratis profil).

• Heunickes motorvej til fortiden

Cyklistforbundets landsformand og direktør kommenterer her den nye transportministers første markante udmelding til offentligheden.

• Foto: Søren Hytting / Cyklistforbundet

Bondam: Cyklerne kan ændre verden

Cyklistforbundet har fået ny direktør, og Klaus Bondam har fået sit drømmejob. Her giver han nogle svar på, hvad han vil gøre for cyklisterne, og hvorfor cykelsagen betyder så meget for ham.

• Medlemsmagasinet CYKLISTER forår 2014

Cyklistforbundets medlemsmagasin CYKLISTER er netop landet ude i postkasserne, men som noget helt nyt kan alle danske cyklister nu læse med her på siden. Se, om du også skal være medlem og modtage CYKLISTER med posten fire gange om året.

• Foto:ShutterStock

Dansk cyklisme del af europæiske løsninger

Cyklistforbundets direktør er en efterspurgt taler på den internatonale cykelscene. Vi bringer her en personlig beretning fra Klaus Bondam, der netop har været på en større ”cykeltur” rundt i tre europæiske lande.

• Jeg ønsker mig verdens bedste cyklistforbund

I denne tid starter et nyt kapitel i Cyklistforbundets historie. En ny landsformand og en ny direktør er klar til at tage udfordringerne op. Arbejdet for cyklisterne skal styrkes udadtil og organisationen skal samtidig tilføres ny energi indadtil.

• Morgenmad på din cykelsti

Som cyklist har du fortjent at have det godt. Derfor er morgenmad på cykelstierne en fast del af optakten til Vi cykler til arbejde-kampagnen hvert år. I morges var der rundstykker til cyklisterne i syv byer.

• Cykeldirektøren siger farvel

Hvordan forvandler man en halvhemmelig græsrodsorganisation med loppemarkedsmøblement til en funky forening med politisk indflydelse? Efter otte intense år i Cyklistforbundets tjeneste gør Jens Loft Rasmussen status over, hvad der lykkedes – og hvad den nye cykeldirektør må bakse videre med …

• Børnecykelkultur på Kulturnatten og i efterårsferien

Mød Jeppe fra "Lille Nørd" på kulturnatten, eller kom med til cykellegefest i Østre Anlæg i efterårsferien. Cyklistforbundet og Københavns Kommunes ”Sikre Skoleveje” inviterer til sjove efterårsevents for byens små cyklister.

• "Vi skal gøre op med vanetænkningen"

Cyklistforbundet har fået ny landsformand. Efter fem år i hovedbestyrelsen og to år som næstformand, sidder Jette Gotsche nu for bordenden i Cyklistforbundet. Jette Gotsche er forbundets 20. formand - men kun den anden kvinde på formandsposten siden 1905. Læs interviewet med den nye formand.

• En formand siger farvel

Gennem et årti har Claus S. Hansen stået i spidsen for Cyklistforbundet, men til november takker han af som landformand. Læs interviewet med den afgående formand.

• Forplejning efterlyses langs fynske cykelruter

DEBATINDLÆG: Fyn er et dejligt sted at cykle, men du kan køre mange kilometer uden at støde på et sted, hvor du kan købe mad og drikke. Til gengæld er der masser at opleve og fine overnatningsmuligheder. Indlægget blev bragt i Fyns Stiftstidende d. 2. august 2014.

• ”Goddag, må vi lige spørge dig om et par ting?”. Foto: Cyklistforbundet / Kirsten Marager

Panorama-projektet sender analyser i udbud

"Powered by Cycling: Panorama" inviterer alle kvalificerede til at byde på analyseopgaven i projektet. Over 800 cyklister skal interviewes i 2013 og 2014 for at Panorama-projektet kan arbejde ud fra det bedst mulige vidensgrundlag.

• Bilfri - og munter - dag 1987. Foto: Poul Jensen / Cyklistforbundets arkiv

Julekalender: Jul i det gamle Cyklistforbund

Ja tak til pedalkraft - nej tak til stejlende heste, massestyrt og daglige punkteringer. Nogenlunde sådan lød det, da Cyklistforbundet blev stiftet af en håndfuld cyklende gentlemen på Rådhuspladsen i 1905. Mød Cyklistforbundets historiske helte og cykelaktivister i julekalenderen på Facebook.

• Cykelpyntning på Kulturnatten

Cykler, pimp og pailletter på Kulturnatten

Fantasien og kreativiteten fik frit spil i Cyklistforbundets sekretariat, da der på Kulturnatten i København blev pyntet cykelnummerplader til den store guldmedalje.

• Trængsel på dansk motorvej. Foto: Shutterstock

Trængselskommission

I 2013 kom Trængselskommissionen med sit bud på, hvordan København får mindre trængsel. Cyklistforbundet har siddet med i kommissionen.

• Cykler på Danmarks Tekniske Museum

Klodser på pedalerne, cykler til at "vokse med" og en syngende musikcykel. Kom med til et særarrangement for Cyklistforbundets medlemmer på Danmarks Tekniske Museum.

• Hjælp Cyklistforbundet med at teste produkter

Bruger du din cykel til at transportere mere end dig selv? Cyklistforbundet brugertester netop nu en stor bunke nye trailere, tasker og kurve i forbindelse med EU-projektet 'Cyclelogistics'. Du kan hjælpe os.

• Tag på en af Cyklistforbundet 100 guidede ture. Foto: Mikkel Østergaard

Nyt katalog: Guidede ture i Storkøbenhavn

Få et overblik over de guidede cykelture, du kan komme på i København og omegn i 2015 og 2016.

• Foto: Cyklistforbundet/Mikkel Østergaard

Hvordan er din kommune at cykle i?

I Cyklistforbundet forsøger vi at blive klogere på, hvordan cyklisterne oplever cykelforholdene i kommunerne. Derfor spørger vi: Hvordan er din kommune at cykle i?

• Rabat på sommerhuse

Nu kan du få rabat på leje af sommerhuse, hvis du cykler derhen.

• Mangler du en lokalafdeling? Opret en!

Tænker du på hvordan du kan være med til at bidrage til cykelkulturen i dit nærmiljø? Lav en lokalafdeling, og vær med til at udbrede cykling der hvor du bor.

• Cykler statministeren til arbejde?

Vi ved det ikke, men i år får hun i hvert fald mulighed for det. Cyklistforbundet samler ind til en ny statsministercykel.

• Foto: Shutterstock

Postkort fra lokalafdelingerne

Hvad sker der rundt omkring i Cyklistforbundets afdelinger? En håndfuld tilfældigt udvalgte lokalafdelinger løfter her sløret for deres planer og visioner for 2012.

• 10 cykelbegivenheder, du ikke vil gå glip af i 2012

Et nyt cykelår – vi tager hul på det med en liste over, hvad vi ser som de største cykelbegivenheder. Er du enig?

• Grøn energi til dansk formandsskab

Dominik Dobrowsk har bevæget sig fra Polen til Danmark på to hjul for opfordre til grøn energi i det danske formandsskab.

• Farten skal ned

Større brug af 30 km/t-zoner er en enkel og samfundsøkonomisk billig vej til større trafiksikkerhed uden, at det går nævneværdigt ud over transporttiden, skriver direktør i Cyklistforbundet Jens Loft Rasmussen. Artiklen er oprindelig bragt på Altinget.dk.

• Bøder alene gør ingen forskel

Cyklistforbundet er enigt i, at der er plads til forbedring af cyklisternes adfærd. Vi har i 106 år arbejdet for bedre sikkerhed og tryghed. Spørgsmålet er imidlertid, hvordan opnår vi bedst varige forbedringer?

• Stop højresvingsulykkerne!

Cyklistforbundet vil være med til at gøre en indsats for at Danmark er et af de sikreste lande at cykle i.