Foto: Mikkel Østergaard

Alle Børn Cykler - helst hele året

En klasse i Silkeborg har vundet 1. præmien i årets store skolecyklingskampagne. Men Cyklistforbundets mål er, at deltagerne bliver ved med at cykle – hele året. Transportministeren bakker op.

Af Lotte Malene Ruby
03. oktober 2014

Over 6.000 klasser deltog, men en glad og overrasket klasse på Buskelundskolen i Silkeborg løb med 1. præmien – nye cykler til hele klassen. Alle Børn Cykler-kampagnen er hvert år startskuddet, der får mere end 100.000 børn på cyklerne i begyndelsen af skoleåret. Men Cyklistforbundet opfordrer både familierne og skolerne til at bakke op om de gode cykelvaner året rundt:

”Det er helt afgørende, at det tidligt bliver en del af børns hverdag at cykle. På den måde grundlægger de en god vane, der gavner både sundheden og indlæringsevnen, og den vane tager de med sig videre i livet. Derfor er der rigtig god grund til at cykle til skole – også når der ikke er præmier på spil,” udtaler Maria Bech, som er kampagnechef på Alle Børn Cykler.

Transportministeren bakker op

De gode cykelvaner får også støtte fra politisk hold. Transportminister Magnus Heunicke bakker op om kampagnen og påpeger samtidig, at der også ligger et ansvar hos politikerne for at sikre børns mulighed for at cykle – fx når det gælder sikre skoleveje:

"Børn og unge er fremtidens cyklister, og vi skal nu og fremover arbejde for, at så mange som overhovedet muligt får grundlagt nogle gode vaner ved nemt og trygt at kunne cykle i skole. Jeg lancerede kort før sommerferien en ny national cykelstrategi, hvor et vigtigt fokusområde netop er at få vores børn og unge op på cyklerne,” udtaler han i forbindelse med kampagnen.

Alle Børn Cykler, som arrangeres af Cyklistforbundet i samarbejde med TrygFonden, er gratis for skolerne at deltage i og kører igen i september 2015.

Alle Børn Cykler – kort fortalt:

Cyklistforbundet og TrygFonden har siden 2002 samarbejdet om Alle Børn Cykler. En kampagne, som henvender sig til alle landets skoler. Kampagnen kører over to uger i september måned og sætter fokus på børns transportvaner til og fra skole. Læs mere om Alle Børn Cykler her.

TrygFonden – kort fortalt:

TrygFonden arbejder for at skabe mere tryghed i Danmark og er initiativtager til en lang række almennyttige projekter, der handler om at forbedre danskernes sikkerhed, sundhed og trivsel. Læs mere om TrygFondens indsatser her.

Yderligere oplysninger

Kommunikationschef i Cyklistforbundet, Lotte Malene Ruby. Telefon 40 70 83 78 eller mail lmr@cyklistforbundet.dk

Hvem deltog?

Region  Klasser  Elever  Cykeldage Hjelmdage