Foto: Søren Hytting / Cyklistforbundet

Klaus Bondam bakkede også som borgmester op om Vi cykler til arbejde-kampagnen - her som morgenmadsuddeler. Foto: Søren Hytting

15
289

Bondam: Cyklerne kan ændre verden

Cyklistforbundet har fået ny direktør, og Klaus Bondam har fået sit drømmejob. Her giver han nogle svar på, hvad han vil gøre for cyklisterne, og hvorfor cykelsagen betyder så meget for ham.

Af Lotte Ruby
03. februar 2014

En næsten almindelig cyklist

Han cykler, fordi det er nemt og hurtigt. Og fordi cykelturen giver ham den daglige motion, som ellers nemt bliver glemt. På den måde ligner Klaus Bondam tusindvis af andre, danske hverdagscyklister.  Og så alligevel ikke helt. For ham er cyklen nemlig også et middel til at ændre verden – både for det enkelte menneske og for hele samfundet.

"Lige siden jeg var barn, har cyklen været det, der gav mig frihed og gjorde min verden større. Og sådan oplever jeg det stadig. Samtidig er cyklen en vej til større sundhed, mindre forurening, tryggere og mere levende byer, større social mobilitet – ja, simpelthen en vej til bæredygtig vækst i en økonomisk presset verden," forklarer Klaus Bondam, som ikke tøver med at betegne direktørstillingen i Cyklistforbundet som et drømmejob.

Lokalt, nationalt og globalt

Til at begynde med er der særligt tre områder, som han vil satse på.

"Jeg er meget optaget af at lære Cyklistforbundets lokale afdelinger at kende og danne mig et overblik over, hvilke opgaver vi kan være med til at løse rundt omkring i landet. Jeg håber, at jeg som direktør kan være med til at bistå lokale ildsjæle med at skabe en konstruktiv dialog med de lokale myndigheder og skaffe flere medlemmer," siger Bondam.

Bondam mener også, at Cyklistforbundet kan opnå endnu større indflydelse på den nationale trafikpolitik.

"Jeg vil arbejde benhårdt for en forlængelse af den milliardpulje til cykelprojekter, som Cyklistforbundet var stærkt medvirkende til at få oprettet under den sidste regering. Og på dette område mener jeg faktisk, at den nuværende regering burde have endnu større ambitioner," understreger han – og hans egne ambitioner fejler heller ingenting.

Skan danmarkskortet for bump

På det internationale plan er Bondam klar til at videreføre arbejdet med at markedsføre dansk cykelkultur. Et arbejde, som allerede har medvirket til, at mange lande og byer verden over er i gang med at udvikle langt mere bæredygtige transportsystemer end det, som tidligere har været standarden. Men hovedfokus skal stadig ligge på hjemmefronten:

"Jeg mener, at vi skal skanne danmarkskortet for det mindste bump, som gør det besværligt eller utrygt at være cyklist – og arbejde systematisk for at få udbedret manglerne. For hvis sikkerheden og fremkommeligheden er dårlig, så kan vi heller ikke forvente, at folk vil cykle i hverdagen – og da slet ikke i ferierne," understreger Bondam, som også mener, at Danmark har et kæmpe uudnyttet potentiale som cykelferieland.

Bondams blandede baggrund

Bondams blandede baggrund - fra toldbetjent over teaterdirektør over teknikborgmester til kulturinstitutleder - har tiltrukket sig en del opmærksomhed. Og cv’et strækker sig unægteligt vidt, men han vurderer selv, at det kun vil være et plus i jobbet som cykeldirektør.

"Min brede, faglige baggrund gør, at jeg er god til at se en sag fra flere sider. Det mener jeg er en vigtig egenskab at have i arbejdet for Cyklistforbundet, som jeg gerne vil videreføre som en samlende, konstruktiv og afbalanceret trafikorganisation."

Det vil han dels, fordi et meget stort antal mennesker i dag kombinerer flere transportmidler, men også fordi en pragmatik tilgang som regel giver de bedste resultater, når man vil have politisk indflydelse.

En politikers tankegang

"Som tidligere politiker ved jeg, hvordan politikere tænker. Og langt de fleste politikere kan bedst lide forslag, som kan lade sig gøre i virkeligheden," siger Bondam – og ligner en, som glæder sig til at komme i gang.

De seneste tre års ophold i den ikke spor cykelvenlige EU-hovedstad Bruxelles har kun gjort Bondam endnu mere overbevist om, hvor vigtig cykelsagen er i et stort, samfundsmæssigt perspektiv, men også for ham personligt.

"I Belgien har jeg mest af alt savnet to ting: Min mand og min cykel... Og ind imellem mest min cykel. Jeg smiler simpelthen på en anden måde, når jeg cykler," siger cykeldirektøren.

Bondams Blå Bog:

  • Klaus Bondam (født 1963) har elsket at cykle, siden han som barn smed støttehjulet – og samme dag kørte ind i en lygtepæl.

  • Uddannet EDB-assistent (1983), toldbetjent (1985) og skuespiller.
  • Teaterdirektør for Grønnegårdsteatret (1996-2002) - og for Folketeatret (2003-2005).
  • Medlem af Københavns Borgerrepræsentation (2002 – 2010).
  • Teknik- og miljøborgmester i København (2006-2009). Her satte han nye, ambitiøse mål for Københavns cykelpolitik og stod bag flere banebrydende projekter – bl.a. på Nørrebrogade.
  • Beskæftigelses- og integrationsborgmester (2010).
  • Leder af Det danske Kulturinstitut i Bruxelles (2010-2014). I denne funktion brugte han en væsentlig del af sin tid på at udbrede kendskabet til dansk cykelkultur i internationale sammenhænge.
  • Direktør i Cyklistforbundet (1. februar 2014)
  • Bondam bor på en lille gård i Odsherred sammen med sin mand Jacob, der er landskabsarkitekt med egen tegnestue i København.
 

Skriv en kommentar

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

15 kommentarer

  • Af Erik Oddershede 3. februar 2014
    Kære Claus Bondam
    Jeg sender dig et stort tillykke med dit nye job. Jeg er overbevist om, at både du og cyklistforbundet får stor glæde af hinanden.

    Mange hilsner
    Erik Oddershede
  • Af Jens Loft Rasmussen, pensioneret cykeldirektør fra i dag  3. februar 2014
    Klaus Bondam brænder for cyklerne og har som teknik- og miljøborgmester med stor energi og mod gjort en forskel for de københavnske cyklister. Nu er han cykeldirektør for hele landet, og med sit gå-på-mod, sine evner, erfaring, kendthed og netværk har Klaus de bedste forudsætninger for at lede det gamle forbund, som har stået for ”pedalkraft siden 1905”.

    Den pensionerede cykeldirektør er glad for, at netop Klaus Bondam har taget ansvaret for at føre Cyklistforbundet videre. Klaus er, som det fremgår af interviewet, meget bevidst om, at cyklerne kan ændre verden for den enkelte og samfundet, og at der er brug for et stærkt cyklistforbund. Det bliver spændende at følge udviklingen de kommende år.

  • Af Claus Robl 5. februar 2014
    Jeg glæde mig til at følge projektet og ambitionerne og hjælper gerne til...
  • Af Lotte Bundgaard Sommer, Batavus DK 5. februar 2014
    Stort tillykke med jobbet. Glæder mig til at møde dig. Håber vi kan hjælpe med til, at få endnu flere til at cykle, til at cykle oftere, til at cykle længere, flere steder i landet.

    Hilsen
    Lotte Bundgaard Sommer
  • Af Sofie von der Pahlen 6. februar 2014
    Tillykke med jobbet Bondam og tillykke Cyklistforbund med jeres nye direktør - jeg er sikker på det er et godt match!
  • Af Steen Berg Pedersen 12. februar 2014
    Kære Claus Bondam
    Du var ikke min kop the som Borgmester i København og derfor vil jeg ikke ønske dig tillykke med direktørposten. Jeg har besluttet at melde mig ud af cyklistforbundet snarest belejligt. Jeg troede at forbundet ville arbejde for at få bedre cykelstier på landet. Det hele er koncentreret om København. Som pensionister er Danmark et U-land hvad angår "cykelveje". Vi cykler i stedet i Tyskland, hvor det er muligt at cykle næsten fra den ene ende af landet til den anden uden at skulle ud på stærkt befærdede veje. Du og dine røde lejesvende kan så få jaget de sidste biler helt ud af København og fortsætte med at støtte anarki på byens cykelstier. God fornøjelse
  • Af Jørgen Bragge 12. februar 2014
    velkommen tilbage til landet og tillykke med direktørjobbet. Håber vi mødes. det kunne f.eks. være ved store cykeldag i Ballerup.
  • Af Carl Georg Rasmussen 12. februar 2014
    Velkommen hjem til cykelbyen København. Sidste sommer var vi en flok
    velomobilister på besøg i Bruxelles, hvor vi blev venligt modtaget af Dr. Bernhard Ensink,ECFog Dr. Sven Dammann, EU-kommissionen og fik et glas øl i sommervarmen på Grand Place, inden vi fortsatte gennem Belgien, Frankrig, Luxembourg, Tyskland og Holland. Jeg går ud fra, at du også har god forståelse for grænseoverskridende cyklisme. Tilmelding til næste Euro Tour her: www.velomobile-eurotour.org

    .
  • Af Carl Georg Rasmussen 12. februar 2014
    RETTELSE
    Beklager, at jeg glemte et "s" i adressen til Euro Tour hjemmesiden.
    Her er den korrekte adresse: www.velomobile-eurotours.org
    Den internationale cykelturisme er med til at give cykelsagen momentum, både hjemme og ude, og i en velomobil er man fit for fight i al slags vejr.
  • Af Ian G. Shapley 12. februar 2014
    Har DCF kun 16.000 andre medlemmer i hele landet.Da jeg blev medlem var medlemstallet over 20.000 - og det var før gennemførelsen af medlem-tegner-medlem og "1 kr." kampagner.


  • Af Jens Bierring 13. februar 2014
    Kære Klaus,

    Du har i din tid som min chef og super engageret borgmester i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning fået gennemført kæmpe forbedringer for cyklerne. Hver dag glæder jeg mig over cykelstien langs Søerne og ny Nørrebrogade. Det har krævet politisk mod at gennemføre trods massiv protest!. Nu står kampen om cykelruterne og de øvrige strøggader, som skal gøre det muligt at komme hurtigt frem uden at blive kvalt i bilos. Det kræver politisk mod at turde prioritere og tilsidesætte alle "Nimby`erne", der som tegnestifter på cykelstien spænder ben for alle gode idéer! Jeg ønsker dig og vores forbund masser af succes fremover !
  • Af Anders Kristensen 13. februar 2014
    Kære Claus Bondam

    Velkommen som direktør i Cyklistforbundet. Jeg ser frem til, at du tager fat om de mange opgaver for cykelsagen i dette land. Selvom cyklismen er på fremmarch i København og enkelte andre storbyer i Danmark, så er brug af cyklen desværre på tilbagetog i landet som helhed. Her ligger der en stor opgave for forbundet. Tag blot den del af landet du selv bor i - Odsherred - der foregår al transport jo i bil og der er knap nok en cykelsti. Sørgeligt at ingen politikere i kommunerne ude i landet af frygt for vælgerne tør at søge vende transportudviklingen i en mere mere miljøvenlig og sundhedsfremmende retning.
    Her ligger der i hvertfald en kæmpeopgave for en ny direktør og cyklistforbundets medlemmer.

    Med venlig hilsen
    Anders Kristensen, medlem nr.12024
  • Af Annette Lomholt Bidstrup 20. februar 2014
    Jeg og sikkert mange andre er ikke i tvivl om, at du er en glad cyklist.
    Det værste du har gennemført som borgmester er, at ødelægge glæden ved, at gå/løbe tur ved søerne i Kbh.
    Der er rigtig god mulighed for, at cykle på alle siderne af søerne, så det er for mig totalt ubegribelig, at cyklister skal køer oppe ved søerne, hvor der ikke er særlig god plads.
    Børn er meget tit ved, at blive kørt ned m.m.
    ”Tak” fordi du har været med til, at ødelægge et åndehuld, hvor mennesker kunne opholde sig uden, at skulle generes af nogen form for køretøjer.
  • Af Steen Gersager 27. februar 2014
    Det ser ud til, at Klaus Bondam er den rette mand på posten. Jeg ønsker ham held og lykke !
  • Af Jan Bothmann 14. marts 2014
    Hvor er det ærgeligt at blive konfronteret med en person som,Brøndum hvis største intention er at lægge bydele øde,uden trafik,og med et handelsliv som følge deraf går i stå.Ældre mennesker tør ikke mere gå på Nørrebrogade.
    Jeg skal derfor bede om, fremover ikke, at modtage info.fra DC.
    Venlig hilsen
    Jan Bothmann
    Taxivognmand i KBH.