Foto: Kristine Funch

Cykelleg spreder sig

Flere og flere børnehaver leger på cykel, og snart får ti danske byer faste cykellegebaner. Cyklistforbundets koncept cykelleg har for alvor fået vind i sejlene.

Af Rikke Ravn Faber
21. september 2015

Vil du se noget, der gør dig i godt humør? Så tag et kig over hegnet til en børnehave, der leger cykelleg. Er du heldig, hvirvler sæbeboblerne op i luften, mens børn suser ind og ud mellem hinanden for at fange dem.

Dybt koncentrerede cykler de med én hånd på styret og én i luften. Øjnene stråler, når den svære manøvre lykkes – og det gør den tit. For når de leger, cykler børnene bedre, end både de og deres forældre troede, at de kunne.

Kampagnen Vi kan cykler! skal sætte gang i cykelglæden hos førskolebørn i hele landet. I forsommeren legede 4.000 børn med. Det er dobbelt så mange som sidste år, og planen er at doble op igen i 2016, for interessen fra børnehaverne er stærkt stigende.

"Det er fantastisk. Vi kan mærke, at pædagogerne har fået øjnene op for den meget brede læring, børn får af at lege sammen på cykel", siger projektleder på kampagnen, Mai-Britt Aagard Kristensen.

Leg giver mange færdigheder

Cykelleg er i al sin enkelthed kendte børnelege, som Cyklistforbundet har gjort til cykellege. Legene har vist sig både at være effektiv cykeltræning og et stærkt pædagogisk redskab til at nå flere af målene i institutionernes læreplaner.

Zigzaggende gennem forhindringer med en mission for øje bliver børnene nemlig bedre til at styre cyklen og farten. Men de lærer også at samarbejde om at løse problemer. De får pulsen op. Og der er god gang i både sanserne og motorikken.

Under cykellegen glemmer børnene hurtigt, at de er ved at øve sig på noget – og så kan udviklingen pludselig gå stærkt.

"Jeg møder tit forældre, der er superstolte og overraskede over, hvor meget deres barn har lært efter bare et par timers cykelleg, og mange får lyst til selv at cykle mere med børnene", siger Mai-Britt Aagaard Kristensen.

Legebaner på vej

Børnehaverne får hver en taske fuld af ideer og redskaber til at sætte gang i legen, og Cyklistforbundets cykellegekorps tilbyder inspirationskurser for pædagogerne.

Cyklistforbundet har i tre år gennemført Vi kan cykle! med støtte fra Østifterne. På sigt er målet, at cykellegen bliver et fast led i børns udvikling, og heldigvis trækker flere kræfter lige nu i samme retning.

Efter en årrække med faldende børnecykling sætter stadig flere kommuner sig mål om, at alle børn skal kunne cykle, før de starter i skole. Og i de kommende tre år opretter Cyklistforbundet med støtte fra Nordea-fonden permanente cykellegebaner i ti danske byer, som med vipper, bump og zigzagstier inviterer både institutioner og familier til at lege på cykel.

Om cykelleg

Børn har altid leget på cykel. Men ordet cykelleg er opfundet af Cyklistforbundet i 2008. Målet var at sprede cykelglæde til en ny generation og være med til at standse faldet i børns cykling. Bag ordet ligger en stribe lege udviklet af eksperter i børn og bevægelse. Til en start udgav vi en bog om cykelleg – i dag er bogen suppleret med kampagner, legebaner og et fagligt funderet cykellegekorps, der laver events og kurser.

Dét kan du gøre

• Leg selv cykelleg: Børn helt ned til to år kan begynde at øve sig på en løbecykel. Hent inspiration på cykelleg.dk

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder