Et bredt flertal i Folketinget afstatte i 2009 en milliard til cykelprojekter. Foto: Cyklistforbundets arkiv

Cykel-milliarden

110 ÅRS JUBILÆUM: Cyklistforbundet har arbejdet i cyklistens tjeneste siden 1905. Her får du historien om kampen for statsfinansieret cykelinfrastruktur - før og nu.

Af Christina Britz Nicolaisen og Jakob Schiøtt Stenbæk Madsen

Baggrund

Da Cyklistforbundet kom til verden 16. oktober 1905 var det i protest mod tidens himmelråbende elendige cykelforhold – de københavnske gader vrimlede med cyklister, men de måtte klemme sig sammen i kanten af ridestierne, og kollision og massestyrt var en almindelig del af cykelturen.

Vedholdende klager til kommunale instanser førte med tiden til bedre cykelforhold. Men modsat infrastruktur til biler var cykel-infrastrukturen helt frem til slutningen af 1970'erne hverken statsfinansieret eller del af en større samlet plan.

Sejren

I 1979 var der endelig hul igennem til regeringen, og cykelstier kom på finansloven for første gang nogensinde – ganske vist kun med 10 mio. kr., men en vigtig milepæl var nået. I 1990’erne blev cyklismen støttet via statslige trafik- og miljøpuljer, men puljerne blev lukket ned i slutningen af årtiet.

I 2009 lykkedes det igen for Cyklistforbundet at overbevise et bredt flertal i folketinget om at prioritere cykling – denne gang med en hel milliard kr. til cykelpuljer som medfinansiering af en lang række cykelprojekter i hele Danmark.

Fremtiden

Efter 2015 er der ikke flere statslige cykelpuljer for kommunerne at søge. Derfor arbejder Cyklistforbundet benhårdt på, at der findes midler til en ny flerårig statslig cykelpulje.

De seneste tal fra Vejdirektoratet tyder nemlig på, at cykelpuljen har været med til at knække en ellers faldende cykelkurve.

Cykeldanmark er i dag ekstremt skævt; cyklismen går frem i storbyerne, men tilbage i de mindre kommuner. Derfor er det nødvendigt, at de dansker politikere tager medansvar for, at vi ikke mister den danske cykelkultur.

Dét kan du gøre

Skriv på afdelingens side