I 1983 fik cyklen endelig lov at komme med S-toget. Foto: Cyklistforbundets arkiv

Cykler med toget

110 ÅRS JUBILÆUM: Cyklistforbundet har arbejdet i cyklistens tjeneste siden 1905. Her får du historien om kampen for cykelmedtagning i toget - før og nu.

Af Christina Britz Nicolaisen og Jakob Schiøtt Stenbæk Madsen

Baggrund

Der blev transporteret ½ mio. cykler med tog om året i Danmark i 1905. Men cyklerne blev kastet oven på hinanden i godsvogne, og det var ikke bare besværligt og dyrt at tage cyklen med – det var også en risikabel affære, da de ofte gik i stykker på rejsen.

Cyklistforbundet lå i strid med statsbanerne om problemet i mange årtier, og helt op til 1980’erne kunne DSB stadig ikke se fidusen med cykler i tog. Men Cyklistforbundet blev ved med at presse på – blandt andet med en protestaktion i 1980, hvor en gruppe medlemmer tog cykler med i S-toget, selvom det var ulovligt.

Sejren

I 1983 gav DSB endelig efter for cyklisternes pres, og en forsøgsordning i lyntog blev gennemført. Snart kom cyklen med i weekend-ordninger og på hverdage uden for myldretiden. I 1996 kom de første flexrum, og i 2012 blev forsøgsordningen med gratis cykler i S-tog gjort permanent.

Ordningen er blevet en stor succes – både blandt pendlere og for DSB, der har oplevet en massiv stigning i passagerantal siden den trådte i kraft.

Fremtiden

Kampen for cykelmedtagning i den offentlige transport er langt fra afsluttet, og Cyklistforbundet arbejder stadigvæk for nem og billig cykelmedtagning i alle tog i Danmark og til udlandet, i busser og togbusser, hos alle taxiselskaber og i de kommende letbaner – til gavn for både cykelturister og pendlere.

Dét kan du gøre

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

2 kommentarer

• Af Erling Bjerreskov,  18. oktober 2015
    Jeg var ved at planlægge en cykeltur Odense - København men opgav det igen. Årsagen var at en cykel Nyborg-Korsør med DSB kostede 56 kr + evt. pladsreservering, hvis man ville være helt sikker på ikke at blive afvist. Plus naturligvis de 50 kr for cyklisten. Og det var hver vej.
    Kan I ikke få det enten reduceret eller helt afskaffet for cyklens vedkommende?
    Erling Bjerreskov
  • Hej Erling, ja, det er helt tosset! Og som du kan læse i artiklen ovenfor, har cykelmedtagning været en hjertesag for Cyklistforbundet i 110 år, og vi kæmper videre med næb og kløer for at få forebdret forholdene. Hvis du ikke allerede er medlem vil jeg opfordre dig til at melde dig ind - for jo flere cyklister, der står sammen, jo stærkere står vi med vores synspunkter. Jeg vil anbefale dig at læse denne artikel fra vores medlemsmagasin, der ret præcist handler om din problemstilling (kopier linket) http://www.cyklistforbundet.dk/Aktuelt/Nyt/Nyheder/Cykler-med-toget

Mvh Christina