Forplejning efterlyses langs fynske cykelruter

DEBATINDLÆG: Fyn er et dejligt sted at cykle, men du kan køre mange kilometer uden at støde på et sted, hvor du kan købe mad og drikke. Til gengæld er der masser at opleve og fine overnatningsmuligheder. Indlægget blev bragt i Fyns Stiftstidende d. 2. august 2014.

Af Jens Kvorning, Hovedbestyrelsesmedlem i Cyklistforbundet
21. august 2014

Uden mad og drikke…

En cykel og Cyklistforbundets ”Guidebog til cykeloplevelser” over Fyn er ”nøglen” til at opleve denne enestående dejlige ø.  Cykelsadlen er et fantastisk udkigspunkt, fordi man sidder højt, man får glæde af alle naturens lyde og dufte og der er tid til at opleve de mange scenerier, dyre- og plantelivet, takket være tempoet, som er lige tilpas.

Man er mere motiveret til at stoppe op for at se noget, når man - grundet den beskedne fart - har tid til at overveje om et fortidsminde, en herregård eller et minibryggeri er værd at svinge ind om. Man får en velfortjent pause oven i hatten og parkering tager ingen tid. Dertil kommer, at snakken går, når man cykler og deler strabadser og suset ned ad bakkerne. Børn stortrives med cykelferie, fordi alt foregår fælles og det hele er til at forstå.

Fyn og Øhavet har 20 smukke cykelruter, men der er et stort ”men” især for børnefamilier, og det er, at man kan se rigtig langt i vejviseren efter forplejning undervejs.  Man kan køre 20-40-50 kilometer uden at der er en Brugs, kiosk, café, værtshus, restaurant, en landevejsbod med hjemmelavet saft og kage og frugter fra haven eller blot en vandpost, som det ville have været en lise at finde i en sommer som denne.

Fyn kan lære af Bornholm

Fyn kan lære af Bornholm, som så potentialet i cykelturismen tidligt og med stor fantasi har opnået kritisk masse, så det betaler sig at gøre noget for cyklister, som nu kører rundt på øen i stort tal. Ikke mindst de mange boder med gode tilbud om bær, kaffe og kage, sodavand og is er vist unikt i Danmark i dag og noget, der gør oplevelsen ganske særlig.  Og så går ruterne gennem ”rigtige” byer og landsbyer med dagligvare butikker, cykelsmede og lettilgængelige og børnevenlige seværdigheder.

Også når det gælder privat indkvartering og familievenlig camping af alle slags er Bornholm et mekka, men her lader Fyn ikke noget tilbage at ønske. Tværtimod. Her er masser af hyggelige bondegårde, herregårde, nedlagte stationer og skoler, hvor man kan finde charmerende, gode og ofte også billige overnatningsmuligheder.

Stort potentiale i cykelturisme

Cykelturismens potentiale får meget opmærksomhed i regeringens cykelstrategi - som blev offentliggjort i starten af juli - og med god grund. Jo mere der gøres for de danske hverdagscyklister, jo mere omtale får vi i presse og tidsskrifter rundt om i verden, og cyklisme er blevet er blevet et af Danmarks vigtigste varemærker. ”Blandt vores nærmeste naboer nævner 70 pct. cyklen som noget af det, de forbinder med Danmark – på højde med vindmøller og kun overgået af smørrebrød” (strategiens side 42).

Det er altså noget vi for alvor skiller os ud med, og det er lykkedes at give selv hollænderne baghjul. Men for at bevare dette brand bliver vi nødt til at udvikle os ikke bare som et godt sted for vores egne cyklister, men også for cykelturister. Her er allerede gjort en stor indsats fra mange sider, bl.a. med Panorama-projektet, der står bag Vesterhavsruten og København-Berlin-rutens danske del. Partnerne i projektet er Østdansk Turisme, Region Midtjylland, Destination Sydvestjylland, Nationalpark Thy og Cyklistforbundet.

Fyn har alle muligheder for at være med helt fremme i feltet, og vi er mange, der glæder os til, at det bliver gjort til virkelighed.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder