Foto: Mikkel Østergaard

"Vi skal gøre op med vanetænkningen"

Cyklistforbundet har fået ny landsformand. Efter fem år i hovedbestyrelsen og to år som næstformand, sidder Jette Gotsche nu for bordenden i Cyklistforbundet. Jette Gotsche er forbundets 20. formand - men kun den anden kvinde på formandsposten siden 1905. Læs interviewet med den nye formand.

Af Christina Britz Nicolaisen
08. november 2013

Hvorfor vil du være landsformand i Cyklistforbundet?

Jeg har været medlem af Cyklistforbundet siden de tidlige 1990'ere, og jeg blev aktiv i 1996, da København var Kulturby. I 2008 blev jeg valgt ind i hovedbestyrelsen og året efter blev jeg formand for Frederiksberg-afdelingen. For 20 år siden havde jeg nok ikke forestillet mig, at jeg skulle stå i spidsen for nogen organisation. Men arbejdet med cykelsagen interesserer mig simpelthen mere og mere, og gennem arbejdet i hovedbestyrelsen er jeg også vokset med opgaven.

Faktisk tog jeg allerede beslutningen om at blive landsformand for to år siden, da jeg blev opfordret til at stille op som næstformand. Jeg ville ikke sidde som næstformand uden at være klar til at træde til hvis Claus S. Hansen skulle finde på at gå af. Det ligger jo i selve det at være næstformand. Så allerede dengang tænkte jeg det hele igennem og besluttede, at jeg var klar til formandsposten.

Hvad er dine egne mærkesager?

Jeg brænder især for hverdagscyklismen - at det skal være muligt for alle børn og voksne at cykle til alting. Den cykelkultur vi har i Danmark, skal vi værne om og passe på. Og det forudsætter selvfølgelig, at det er sikkert at cykle. At vi kan tage cyklerne med i toget, og at vi også kan parkere vores cykler. Det er jo ikke nok, at der er en cykelsti - det skal også være muligt at stille cyklerne fra os, når vi fx skal købe ind på vej hjem fra arbejde. Jeg mener også, at man omkring skolerne skal blive bedre til at prioritere cyklisterne. Det kan mange kommuner blive bedre til.

Hvad er de aktuelle udfordringer for Cyklistforbundet?

Cyklistforbundets direktør Jens Loft Rasmussen går jo på pension til februar, så vi skal ansætte en ny direktør. Det er utroligt vigtigt at finde den rigtige person, der kan fortsætte det arbejde som Jens og sekretariatet har startet. Selve det politiske cykelland har ændret sig meget i de syv år, Jens har været direktør, og han har åbnet mange døre. Vi skal finde en person, der har den samme politiske tæft til at komme ind og fortsætte arbejdet bl.a. med trængselskommissionen og den nationale cykelstrategi. Det skal også være en person, der er kan drive sekretariatet på en god måde - og som har styr på økonomien.

Vi har jo også en udfordring med at skaffe flere medlemmer. Men der er mange mennesker, der brænder for en konkret sag - forældre til børn, der skal cykle i skole, eller naboer til en vej, der er usikker for cyklister. I Cyklistforbundet kan vi blive meget bedre til at aktivere de grupper, der allerede findes. Hvis vi kan være sparringspartner på enkelte projekter, kan vi måske få endnu mere gennemført. Fx kan vi tage kontakt til skolebestyrelser og forældre på skolerne. Det giver større gennemslagskraft og mere viden når flere grupper arbejder sammen, og tiden er inde til at prøve mere af den slags.

Hvilke visioner har du for Cyklistforbundet?

Vi skal derhen, hvor man ikke længere skal forklare hvorfor man skal cykle, fordi det er sundt for den enkelte og godt for miljøet. Vi skal have folk til at tænke anderledes - alle vil fx af med trængslen, men ingen vil gøre noget ved det. Det er selve tankegangen hos de inkarnerede bilister, der skal ændres. Vi skal gøre op med vanetænkningen.

Vi kommer jo nok ikke helt af med bilerne, for ting skal jo stadig transporteres. Men man skal kun bruge bilen hvor der er et reelt behov, og ikke fordi det er en gammel vane. Der ligger jo mange togstationer rundt omkring i landet, som man kan benytte, hvis man har langt til arbejde.

Men vi skal også gøre op med vanetænkningen hos byplanlæggerne. I mange år har vi været vant til, at bilerne skal fylde så og så meget og køre i midten, og så kommer der en cykelsti og så et fortov. Men hvem siger, at det skal være sådan? Hvorfor kan det ikke være cyklisterne og de gående, som man først tænker på når man bygger nyt? Og hvis der så er plads i overskud, kan der jo komme en stribe til biler.

Hvad vil du gøre anderledes som formand?

Jeg vil udnytte kompetencerne i hovedbestyrelsen bedst muligt, og sørge for, at alle kommer i spil. Indtil videre fortsætter vi med de samme udvalg som nu, fx det internationale udvalg, børneudvalget og afdelingsudvalget, som jeg selv er med i.

Jeg ser flere nye muligheder for afdelingerne. De fungerer jo på hver deres måde, men jeg vil opfordre til, at afdelingerne tager de digitale medier mere til sig, fx Cykelbuddet, som er vores nyhedsbrev for de aktive. Vi skal fortælle de aktive, hvordan de kan kommunikere med hinanden på tværs. Det vil være en stor fordel for alle parter. Og vi skal fortsat hjælpe afdelingerne med at kommunikere med kommunerne.

I store træk skal Cyklistforbundet fortsætte det politiske arbejde, der allerede er rullet i gang. Vi bliver inviteret med til mange møder i kommuner, ministerier og kommissioner, og vi er kommet ind gennem mange døre. Men arbejdet stopper ikke her. Vi forlader ikke lokalerne igen, før vi har fået politiske resultater.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

3 kommentarer

• Af Carsten Maegaard 11. november 2013
    tillykke Jette! Med de klare tilkendegivelser du giver i interviewet kan man som menigt-, og tidligere hovedbestyrelsesmedlem, kun ønske dig alt lykke og held.
  • Af Car Schmidt 6. marts 2014
    Jeg har været medlem, og er ikke blevet hørt, selvom, jeg skrev to gange om at cykle turer, og er blevet bange for at hunde løber efter mig det har jeg prøvet et par gange, og det er ikke rart, så skrev jeg til Cykellist Forbundet, som svarede de ville tage det op senere, men nu er der gået, over et år, ja så meldte jeg mig ud, da jeg ikke blev hørt. Venlig hilsen Carl Schmidt Skovvej 6,1,tv. 9500 Hobro.
  • Af Jette Gotsche 9. marts 2014
    Kære Carl
    De ting du nævner et typisk noget, som Cyklistforbundets afdelinger kan arbejde med lokalt, hvor det er er et problem.

I Cyklistforbundets sekretariat / hovedbestyrelse tager vi naturligvis prblemet alvorligt, hvis vi hører om det, men det er ikke et fokusområde med selvstændig kampagne eller aktivitet. Vi holder også øje med, om det ændrer sig til at være et større, mere generelt problem, som vi bør gøre noget ved fra sekretariet side.