Jagten på tid og frihed

110 ÅRS JUBILÆUM: "Året er 2015. Tiden og den personlige frihed er kernen i vores valg af transportmidler. Vi tager bilen på de lange stræk, men gider ikke holde i kø i byen – så her trives den gamle jernhest". Dette interview med fremtidsforsker Johan Peter Paludan blev oprindeligt bragt i medlemsmagasinet CYKLISTER i 2005, da Cyklistforbundet fyldte 100 år.

Af Rikke Ravn Faber

"Det er svært at forske i noget, der ikke eksisterer", siger Johan Peter Paludan, direktør for Instituttet for Fremtidsforskning i København:

"Vi lever jo altid i nuet. Fortiden eksisterer ikke længere. Fremtiden eksisterer ikke endnu. Men vi kan analysere og fortolke det, der sker i samfundet i dag, og se på hvilke muligheder, der tegner sig i fremtiden. Vores job er at inspirere virksomheder og organisationer til at tage bedre beslutninger for fremtiden".

Vi vil ikke bundtes

Ordet fremtid klinger af science fiction. Denne artikels skribent drømmer om glade ryttere på florlette, lynhurtige, kollisionssikrede cykler. Cykler, som ingen sky vil kunne regne på, og ingen tyv vil kunne løbe med.

Den ideelle boble brister, da det viser sig, at forskerne arbejder med en favorithorisont, der rækker ti år frem. Men ok – der kan nå at ske meget inden 2015.

Johan Peter Paludan fortæller om de mennesker, der skal vælge transportmidler i fremtiden. En af de forudsigelser, han er sikrest på, er, at cyklens værste konkurrent bliver bilen. Ikke bussen. Og ikke toget.

"Individualiteten er i centrum nu og vil være det endnu mere i fremtiden. Vi vil selv bestemme, hvem vi er i selskab med, hvornår vi kører og hvorhen. Den kollektive transport har det af h… til, fordi vi ikke gider bundtes med de andre. Og der har cyklen en fordel, der skal udnyttes. For på cyklen har man sin frihed", siger Johan Peter Paludan.

Vi vil hurtigt frem

Friheden har man imidlertid også i bilen. Den danske bilpark vokser støt, og har man en bil, så har man også en overvejende tendens til at bruge den på de fleste ture.

"Det store minus ved cyklen er jo rejsehastigheden. Vi er altid på jagt efter at spare tid. Så cyklen har det bedst, hvis man på relativt kort tid kan køre hele vejen fra A til B. Ellers vil mange vælge bilen", siger Johan Peter Paludan.

Hans udsagn matcher det faktum, at cyklismen i dag trives bedst i byerne. Mens antallet af cyklister på landsplan falder, fortættes cykeltrafikken på fx hovedstadens cykelstier. Det er ifølge fremtidsforskeren en udvikling, der fortsætter.

"I byerne kan cyklen nå hurtigt frem, hvor bilen ikke kan – og så er den let at parkere. Så jo flere mennesker, der bor i byerne, jo bedre har cyklen det. Det vil helt klart være en fordel for cyklismen, hvis afvandringen fra land til by fortsætter, og det er der meget, der tyder på, at den gør", siger Johan Peter Paludan.

Bilfri bykerner

Adspurgt om vi snart får nogle bilfri bykerner, nikker fremtidsforskeren.

Han mener dog ikke, at cyklen alene kan løse transportbehovet i bykernen. Fordi mange ikke kan eller vil cykle, kræver en bilfri bykerne nogle virkeligt effektive transportmuligheder, der kan bringe folk frem til butiksliv osv. Fx i form af metro og små busser, der kører på el eller brændselsceller.

"Mennesket til alle tider har brugt den samme andel af sin tid på transport. Når vi bliver rigere, køber vi nogle bedre transportmidler, så vi kan dække et større territorium. Men selv om mobilitet er utroligt vigtigt for os, vil vi ikke bruge mere tid på transporten. Og heri ligger der jo en mulighed for cyklismen", siger han og uddyber:

"I kan jo håbe på, at biltrafikken bliver endnu værre. Det er jo i den retning, tingene går. Hvis bilkøerne i byen tvinger bilisterne til at bruge mere end 12-13 % af deres tid på transport, så kan I bruge det over for fx Københavns Kommune som argument for en alternativ infrastruktur. For folk bliver vrede, hvis de skal bruge mere tid på at komme gennem byen, end de allerede gør".

Læs flere jubilæumsartikler

Skriv på afdelingens side