Cykelleg styrker blandt andet balancen og koordineringsevnen. Foto: Marie Hald

Børn skal lege mere cykelleg

Cyklistforbundet er på gaden med en ny udgave af bogen ”20 cykellege”, der skal sætte gang i den sjove cykeltræning i både institutioner, skoler og hjemme på villavejen. Børn bliver mærkbart bedre til at cykle efter blot få timers cykelleg, og med den nye bog er det let at komme i gang.

Af Mai-Britt Aagaard Kristensen
09. november 2017

Kickstart cykelglæden med cykelleg

Det er 10 år siden, Cyklistforbundet med hjælp fra en gruppe bevægelsespædagoger udviklede konceptet ”cykelleg”. Siden da har konceptet indgået i flere af Cyklistforbundets projekter og kampagner med stor succes - senest med en helt ny cykellegebog, der gør det nemt og sjovt for forældre at inddrage cyklen i leg og undervisning.

Erfaringerne viser, at børn bliver mærkbart bedre til at cykle efter få timers cykelleg. De kan starte og bremse, tage en hånd af styret og dreje uden for meget slinger osv. Det er færdigheder, som skal sidde på rygraden, før børnene kan bevæge sig ud i trafikken og øve sig. For i Cyklistforbundet siger vi: Først cykelsikker, så trafiksikker.

- Cykelleg er det første skridt til at få kickstartet cykelglæden og blive en sikker cyklist, fortæller direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam:

- I en tid hvor de stillesiddende aktiviteter fylder mere og mere, er det vigtigt, at børn i en tidlig alder får grundlagt en glæde ved bevægelse og fysisk aktivitet. Derfor arbejder vi i Cyklistforbundet for, at alle børn lærer, at det er sjovt og giver frihed og selvstændighed at kunne transportere sig selv på cykel. Jeg håber, at vi med den nye cykellegebog kan udbrede cykelleg endnu mere til glæde og gavn for børn i alle aldre over hele Danmark.

For lege(børn) i alle aldre

Den nye cykellegebog henvender sig til forældre, pædagoger og lærere, der arbejder med børn i alderen 2-12 år. Bogen præsenterer 20 lege med en række variationer og forskellige sværhedsgrader, så der er noget for alle aldersgrupper og niveauer.

I den nye cykellegebog bliver der også sat endnu mere fokus på værdien af cykelleg, som fx kan opfylde de pædagogiske læreplanstemaer i daginstitutionerne. Det fortæller bevægelsespædagog Grete Møller Andersen, der som del af Cyklistforbundets cykellegekorps har været med til at udvikle konceptet og bogen:

– Cykelleg kan meget mere end at lære børn at cykle. I daginstitutionerne bruger vi også cykelleg til at arbejde med sprog og sociale kompetencer, og i skolerne er cykelleg en oplagt måde at få mere fysisk aktivitet ind i skoledagen. Men faktisk kan legene også bruges til at arbejde med fx stavning og regning på en ny, sjov måde i skolerne.

Men alle aldersgrupper kan have gavn af cykelleg, mener Grete Møller Andersen:
– Vi har virkelig god erfaring med cykelleg til voksne, der kommer fra et hjem eller en kultur, hvor der ikke er blevet cyklet. Og konceptet kan også bruges til ældre cyklister, som har behov for at genoptræne deres sikkerhed på cyklen.

På Cyklistforbundets børneunivers kan den nye cykellegebog downloades gratis - enten i sin helhed eller som enkeltstående lege. Her findes også information om cyklistforbundets cykellegekorps og en række nye instruktionsvideoer, der viser, hvordan man udfører legene i praksis, så det er nemt at komme i gang.

Nyt online børneunivers

Samtidig med de nye cykellegematerialer lancerer Cyklistforbundet også det nye online børneunivers Børn cykler, der er designet så hhv. forældre, daginstitutioner og skoler kan finde lige præcis de informationer, de skal bruge for at få mere cykling ind i børnenes hverdag. Det er nemlig vigtigt, at gå målrettet til værks for at få flere børn op på cyklerne, forklarer Cyklistforbundets direktør:

- I løbet af de sidste 30 år er andelen af børn, der bliver kørt i bil til skole, steget med 200 pct. Og hvor det i 1990’erne var syv ud af ti børn, der selv cyklede til skole, er det i dag godt fem ud af ti børn.

- Faldet i skolecykling har negativ betydning for børnenes sundhed, læring, trivsel, og det har også en række alvorlige konsekvenser for den generelle folkesundhed. Men skal vi styrke børnecykelkulturen, så er det vigtigt, at kommuner, institutioner, skoler, organisationer og forældre alle sætter ind for at sikre, at børn lærer at cykle i en tidlig alder, siger Klaus Bondam.

På Børn cykler ligger der inspiration og nyttig viden om børn og cykler, guides til hvordan man fx lærer sit barn at cykle, indstiller hjelmen korrekt, hvordan cyklen kan bruges i skolen og institutionen, information om Cyklistforbundets børnekampagner og meget mere.

Download den nye cykellegebog her:
Cykelleg_forside

Skriv på afdelingens side