Det er stadigvæk vigtig at passe godt på sin cykel. Foto: Cyklistforbundets arkiv

Stop tyven!

110 ÅRS JUBILÆUM: Cyklistforbundet har arbejdet i cyklistens tjeneste siden 1905. Her får du historien om kampen mod cykeltyverier - før og nu.

Af Christina Britz Nicolaisen og Jakob Schiøtt Stenbæk Madsen

Baggrund

En af Cyklistforbundets første mærkesager var kampen mod cykeltyverier. I 1905 blev der alene i København stjålet 10 cykler om dagen. Hos politiet var der ingen hjælp at hente, så Cyklistforbundets bestyrelse tog sagen i egen hånd og udskrev en konkurrence.

Sådan opstod idéen om stelnummeret: ”… et registreringssystem med talmærke på cyklen og indhugget i dens forskellige dele og med tilhørende registreringsbevis”, som formanden formulerede det i 1915.

Sejren

I 1942 var myndighederne endelig klar til at lancere det danske stelnummerregister, og i 1948 blev det ulovligt at sælge cykler uden stelnummer.

Men i mere end 70 år levede registeret et hemmeligt liv i politiets databaser, og Cyklistforbundet har løbende lagt pres på skiftende justitsministre for at få registeret åbnet for offentligheden.

Arbejdet gav endelig pote i 2014, og i dag kan alle og enhver slå cykler op i stelnummerregisteret via politets app.

Fremtiden

Det åbne stelnummerregister er et stort skridt på vejen, men cykeltyven er stadig cyklisternes fjende nummer et. Derfor arbejder Cyklistforbundet videre via forskellige indsatsområder, fx mere sikker cykelparkering, koordineret indsamling og behandling af efterladte cykler samt en modernisering af politiets indsats.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder