Årets prismodtager Erik Nielsen i fuld gang med cykelleg sammen med børn og kollegaer fra børnehaven Hylet. Foto: Mikkel Østergaard

Stor cykelpris til innovativ cykelpædagog

Peter Elmings Initiativpris gik i år til Erik Nielsen for hans visionære arbejde med at lære førskolebørn at cykle gennem leg i hverdagen. Prisen uddeles af Cyklistforbundet og med æren følger 10.000 kr.

Af Jan Thane
02. november 2015

Det er fredag formiddag på Israels Plads midt i København. Torvehallernes livsnydere, turister, skatere og skolebørn færdes mellem hinanden på den nyrenoverede plads. Og pludselig myldrer en lille flok børnehavebørn også ud på området.

De er iført gule veste og har hver deres cykel med – nogle bruger pedaler og de mindste skubber sig frem på løbecykler, men frem kommer de alle. Og inden længe zig-zagger de små cyklister rundt på pladsen i koordinerede lege hjulpet af pædagoger.

Børnene leger cykelleg og kommer fra idrætsbørnehaven Hylet, hvor Erik Nielsen er pædagog og en af drivkræfterne bag børnehavens særlige fokus på cyklen i hverdagen.

Han modtager i år Peter Elmings Initiativpris for sit store engagement i arbejdet med at gøre førskolebørn til trygge og dygtige cyklister – blandt andet gennem cykelleg, som er en aktivitet, der langsomt, begynder at vinde indpas i Danmark – både i institutioner og i byrum.

"Erik Nielsen er på mange måder en pioner inden for cykelleg. Ved siden af sit arbejde i børnehaven er han også med i Cyklistforbundets cykellegekorps, som tager ud til børnehaver og skoler og underviser i cykelleg. I hans børnehave viser de vejen frem for andre, ved i stor stil at bruge cyklen i det daglige, også selvom børnehaven ikke har sin egen legeplads at gøre det på," siger Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet.

Hvad er cykelleg?

Cykelleg er kort fortalt en måde at inddrage cyklen i leg og dermed styrke børns udvikling motorisk, kognitivt, psykisk og socialt. Cykelleg er også et pædagogisk redskab, som matcher mange af målene i institutionernes læreplaner. Og så lærer børnene at cykle oveni og får succesoplevelser.

"Det gør børnene cykelsikre i en tidlig alder, så de er klar til at cykle i skole med deres forældre. Og inden længe cykler de forhåbentlig på egen hånd ud i verden og tager del i den danske cykelkultur," afslutter Klaus Bondam.

Prisen blev overrakt af landsformand i Cyklistforbundet Jette Gotsche på Cyklistforbundets landsmøde d. 31. oktober. Den officielle begrundelse fra landsformanden lyder:

”Erik Nielsen modtager prisen for sit store engagement i arbejdet med at gøre førskolebørn til trygge og dygtige cyklister. Med sit vindende væsen, sine jordnære løsninger og en smittende evne til at se muligheder frem for begrænsninger yder Erik Nielsen en uvurderlig indsats for at udvikle og udbrede konceptet Cykelleg blandt både børn og voksne. Erik Nielsen er helt enkelt en gave til cykelglæden.”

Om Peter Elming prisen

Peter Elmings Initiativpris gives til personer eller myndigheder, der har ydet et særligt fremragende arbejde med at tilrettelægge trafikale, sikkerhedsmæssige, miljømæssige eller andre forhold til gavn for og fremme af cykeltrafikken i Danmark. Prisen er indstiftet til minde om Cyklistforbundets formand fra 1980-88, Peter Elming, der på tragisk vis omkom ved en trafikulykke i 1993.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder