Foto: Mikkel Bonnesen, Dansk Arbejder Idrætsforbund

Overvældende succes for psykelture

Lørdag d. 10. oktober blev der kørt cykelture i 12 danske byer, hvor Cyklistforbundet og DAI var gået sammen om at sætte fokus på cykelglæden for mennesker med psykiske vanskeligheder. Takket være et fremragende lokalt benarbejde kom der mere end dobbelt så mange deltagere, som der var kalkuleret med.

Af Mikkel Bonnesen, Dansk Arbejder Idrætsforbund
13. oktober 2015

Omkring 40 cyklister kom ved 12-tiden i mål på Ny Ellebjerg Station i København, efter en 10 km lang tur ud i de grønnere afkroge af Amager.

”Det har været rigtig fedt at være ude og røre sig, fordi jeg er i gang med et vægttab, og nu har jeg lige fået lavet cyklen i stand. Den har ellers stået og samlet støv i kælderen,” siger Dina Marina Isbrand fra Brønshøj på 47 år.

Nogle kom altså for motionens skyld, mens andre var ligeså fokuserede på de andre, som cyklede med. Thomas Langsig på 45 år fra København cykler 20 km hver dag, og var tilfreds med dagens tur rundt i København.

”Jeg har snakket hele tiden – det har været en fantastisk tur. Jeg bruger cykling som motion og som meditation, det er rigtig godt for tankerne og for hovedet. Især hvis der er noget grønt at kigge på, nogle træer og noget græs og noget vand. Cykling spiller en kæmpe rolle for mig, jeg kan slet ikke undvære det,” siger Thomas Langsig.

Cykelture i hele landet

Turen i København var én ud af de 12 ture i hele landet, som blev kørt på Sindets Dag, lørdag d. 10. Oktober for at sætte fokus op cykelglæden hos psykisk sårbare.

Dansk Arbejder Idrætsforbund og Cyklistforbundet, som stod bag initiativet havde oprindeligt regnet med 250 deltagere på landsplan, men antallet af tilmeldte fortæller at over 500 kørte turen, som var støttet af Spar Nord Fonden.

I Frederikshavn mødte hele 200 op til turen, hvor også den tidligere professionelle cykelrytter Jesper Skibby deltog. Det var især et godt arbejde fra de lokale Idræt for Sindet-idrætsforeninger og Cyklistforbundets lokalafdelinger, som gjorde turene til en succes. Noget der også blev bemærket i København.

”Jeg synes, det er helt fantastisk, at organisationer og foreninger går sammen om at lave den her slags. Det at skabe muligheden for, at flere bruger byen og cykler, også for målgrupper som fx psykisk sårbare, som opdager, hvor stor glæde man kan have af det. Bevægelse og fysisk aktivitet betyder meget for, hvordan man har det både fysisk såvel som psykisk. Det er helt uvurderligt for at komme sig, når man er psykisk sårbar”, siger socialborgmester i København Jesper Christensen (A), som åbnede turen.

Skulderklap fra deltagerne

I København var det Cyklistforbundets lokalafdelinger i København og på Frederiksberg og idrætsforeningen for psykisk sårbare i København, IF Kæmperne, som stod bag cykelturen.

”Det handler om at man også kan cykle inde i København, selvom man er psykisk sårbar - fx hvis man kan støtte hinanden og teame op med en, der er mere vant til at cykle i København. Og så i øvrigt at sætte fokus på , at det er meget lettere end at tage bussen,” siger foreningskoordinator for IFK Kæmperne, Christine Marie Topp, med et glimt i øjet.

Der var også masser af skulderklap fra deltagerne efter turen, og det har allerede givet mod på mere.

”Det ligger lige til højrebenet, at fortsætte den her slags arrangementer. Jeg tror sagtens, at vi kan få lokket endnu flere med, for nu har rigtigt mange haft en god oplevelse og så spreder budskabet sig forhåbentligvis”, siger formand for Cyklistforbundets lokalafdeling i København Erik Hjulmand.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder