Trængsel på dansk motorvej. Foto: Shutterstock

Biler i kø på indfaldsvej. Cyklen er en del af løsningen, mener Cyklistforbundet.

Trængsel - cyklen er en del af løsningen

I 2013 kom Trængselskommissionen med sit bud på, hvordan København får mindre trængsel. Cyklistforbundet har siddet med i kommissionen.

Af Rikke Ravn

Cyklistforbundet sidder med i den 28 mand store Trængselskommission, der i efteråret 2013 kom med forslag til, hvordan trængsel og forurening kan nedbringes i hovedstadsområdet. 

Reelle alternativer til bilen

Vores grundsynspunkt i kommission har været, at der i fremtiden bliver brug for reelle alternativer til privatbilismen. 

Vores ambition er at gøre København til verdens bedste by at pendle ud og ind af. På cykel. Eller via en kombination af cykel og offentlige transportmidler som tog, bus og metro. 

Den ambition har vi argumenteret for på kommissionens møder, hvor eksperter, politikere, erhvervsliv, pendlere og trafik- og miljøorganisationer deltager. 

Sig din mening

Kommissionen har afgivet sin rapport, men vi tager altid imod input angående trængsel.
Har du emner, du gerne vil have os til at tage med i vores videre politiske arbejde, kan du kontakte vores repræsentant i kommissionen, souschef Trine Juncher Jørgensen. Eller skriv en kommentar her på siden.

 

Skriv en kommentar

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

10 kommentarer

  • Af Jørgen Badsberg 4. oktober 2012
    Ifølge Danmarks Statistik pendler danskerne gennemsnitligt 17 kilometer hver dag.

    Jeg er 62 år. Jeg cykler 2x13 km hver dag til og fra arbejde på min el-cykel mellem Frederiksberg og Kastrup Lufthavn. Det har jeg gjort i 2 år, og aldrig har jeg cyklet så meget, siden jeg fik elcyklen. Elcyklen er en komfortforbedring som transportmiddel og komforten er en vigtig parameter i valg af transportmiddel.

    Jeg vil mene, at elcyklen er et stærkt alternativ til pendlerne med en transportlængde til arbejde op til 20 km. Bilisterne har jo i de fleste tilfælde valgt bilen på grund af den bedre komfort. I bytrafik er tiden næppe en parameter for bilisterne. Når jeg tager bilen på arbejde, hvad jeg sjældent gør, vinder jeg ca. 10 minutter uden for myldretrafikken. I myldretrafikken vinder cyklen også på tid i mit tilfælde.

    Med venlig hilsen
    Jørgen Badsberg
    Folkets Allé 18
    2000 Frederiksberg
    mobil 51265887
    e-mail: jba@naviair.dk
  • Af Karsten Rønbøg, Afd. Viborg 4. oktober 2012
    Jeg er 65 år, født i København, men har boet i Jylland de sidste 40 år. I Kbh. var cyklen mit ufravigelige og helt nødvendige transportmiddel. Her i Viborg har jeg været priviligeret med kun 3 km til arbejde de sidste 25 år, hvorfor cyklen også har været det naturlige valg.
    Jeg mener, at forholdene for cyklister har været underprioriteret økonomisk i mange, mange år. Derfor en provokation til eftertanke: Hvorfor ofrer man ikke lige så meget på stier (i egen tracé eller langs bilvejene) til cykeltrafik, som man gør til biltrafikken? Der kan så vidt jeg ved anlægges og repareres mange km cykelsti for de penge, det koster at etablere en enkelt kilometer motorvej. Men vi er blevet for magelige og tåler ikke at komme ud i hårdt vejr. Derfor foretrækkes bilen af mange, der kunne bruge offentlige transportmidler. I bilen (som på cyklen) kommer man direkte fra sin hoveddør til f.eks. sin arbejdsplads. Cykeltrafikken skal forkæles meget, før den vinder over bilerne. Det synes jeg, man skulle gøre.
    God vind i arbejdet i kommissionen

  • Af Carl Georg Rasmussen 4. oktober 2012
    For 32 år siden, stjal en ung mand min pung og kørekort, da jeg sad i en bus.
    Siden har jeg ikke kørt eller ejet bil, men til gengæld en velomobil. Den transporterer mig i al slags vejr året rundt -ved pedalkraft. Det er blevet til godt 350.000 km, i Europa og USA. Jeg kører stadig som 77-årig ca 12.000 km/år.
    Især i Tyskland og Holland er velomobiler (med eller uden el-motorstøtte) blevet populære. Den byder på fuld vejrbeskyttelse, som en bil, og dens aerodynamiske udformning giver højere hastighed sammenlignet med en almindelig cykel.
    Man kan låne en Leitra-velomobil ganske gratis i 3 dage, hvis man booker sig ind på www.bicycleinnovationlab.dk /cykelbiblioteket
    EU kommissionen har fået øje på velomobilen, som et alternativ til bilen.
    Den tager mindre plads op i byerne. Parkering er derfor sjældent et problem.
    Den kan bruges til pendling (op til 20-30 km), til indkøb, til fritid og lange ture i ind- og udland. og den kræver ikke tankstationer eller ladestationer.
    Den 11. oktober 2012 er den danske producent og en fransk partner inviteret til Brüssel for at modtage en pris af EU kommissionen for innovation inden for bæredygtig, individuel transport.
    Vi vil komme til at se mange flere velomobiler i fremtiden. Desværre er prisen endnu ret høj, ca 60.000 kr ny og ca 30.000 kr brugt.
    Infrastrukturen skal selvfølgelig udvikles tilsvarende, men de nye super-cykelstier bringer håb for os velomobilister.
  • Af Mads Knudsen 4. oktober 2012
    En undersøgelse har vist at det samfundsmæssige underskud for hvert kørt kilometer i bil er omking 1 krone og tyve øre - mere støj, vejslid, dræbte og kvæstede, belsatning af valutabalancen m.v.. Hvormod det samfundsmæssige OVERSKUD for hvert kørt kilometer på cykel er 20 øre - mindre vejslid, bedre helbred, færre sygedage o.s.v. En moderne bils benzinøkonomi er i dag omkring 20 kilometer pr. liter, så det mest LOGISKE er derfor at belægge benzin med en ekstra afgift på FIRETYVE KRONER pr. liter - og bruge det opnåede provenu på udbygning af cykelinfrastrukturen. Som supplement til de småskillinger man i dag allernådigst stiller til rådighed.
  • Af Sara Lerer 4. oktober 2012
    Jeg er fuldt ud enig i ambitionen:
    "Vores ambition er at gøre København til verdens bedste by at pendle ud og ind af. På cykel. Eller via en kombination af cykel og offentlige transportmidler som tog, bus og metro. "
    Og er glad for at være medlem og dermed støtte at sådan en dagsorden bliver bragt på banen i det politiske spil - keep up the good work :)
    Jeg tror ikke at jeg kan komme med bedre argumenter end det simple som I også skriver - nemlig at der ikke er nogen anden udvej. Bedre biler der kører langt på literen eller endda er eldrevne ændrer ikke på at der ikke er plads til at alle kan komme kørende rundt i hver sin bil, og de er stadig farlige i trafikken selv når de ikke er farlige i forhold til udstødningsgasser. Det ville være så meget dejligere en by at være i, for alle, hvis vi fik markant færre biler - tænk på al det vejareal og de parkeringspladser der kunne blive til lommepraker, nyttehaver, legepladser, caféer og meget andet!
    Den store udfordring kommer i at det ikke er nok at anlægge nogle flere cykelstier. Sådan som vores samfund er indrettet er der mange der er nødt til at pendle længere end hvad der er reelt at cykle. Så vi kommer ikke uden om at der må ske en massiv investering i kollektiv traffik - og jeg mener altså virkelig massiv. Det er jo allerede i dag ubehageligt at skulle med metro, bus eller tog i hovedstadsområdet i myldretiden - hvis vi vil flytte flere folk den vej skal der jo skabes meget mere plads, flere afgange, flere spor, flere teknologier (f.eks. letbaner), flere linjer, specielt flere muligheder på tværs af "fingrene" (altså mellem fortstader frem for kun ind og ud af kbh).
    Det sørgelig er bare at jeg tvivler på at politikerne kan finde penge til at løfte den nødvendige investering - for en halvhjertet løsning bliver nok en stor fiasko. Jeg vil dog personligt argumentere for og stemme for at alle midler er hellige i denne kamp - inkl. at hæve brændstofprisen som forslået af Mads.
  • Af Halfdan Grimstad 7. oktober 2012
    Der skal nye cykelstier til! Jeg bilver lidt forarget over at se skilte som "Fokletinget har bevilliget ekstrordinæt 1,4 mia. kr til udbyggelse af vej xxx" når cyklisterne får 400 mio fordelt over 4 år. Tænk nogen fede, jævne trafiksikre cykelstier man kunne plastre landet til med (ikke kun København) for beløb i den størelse.
    Undersøgelser har vist, at når man så laver nye cykelstier, så begynder folk at cykle mere. For at fremme cyklismen må man altså bygge cykelstier først - det går ikke at det er flere der begynder at cykle og SÅ kommer cykelstierne. Det sker ikke!
  • Af Dan Temple 8. oktober 2012
    1. *Sælg* det med at cykle på sine fordele. I stedet for (alt for tit) få det til at lyde som en pinsel, som man skal gennemgå for at blive frelst som miljørigtig. For eksempel:
    - man ankommer meget mere "frisk" på arbejde efter lidt motion
    - sparer tid og penge - ingen grund til at gå til motionscenter
    - ditto - transport. Selv en 2-zoners klippekort koster omkring 7000,- om året. I beskattede penge.
    - opnår respekt - men se nedenfor!
    2. Bedre forhold ved ankomsten. Der er snart ikke mere cykelsti man kan bygge. Se blot på de nytteløse "supercykelstier". Men når man kommer på arbejde burde der være:
    - bad + omklædning
    - tørreskab
    3. Promovere cyklisterne overfor andre. Gør bilisterne glad for cyklisterne!
    - tænk hvor meget trænsel der ville være, hvis alle disse cyklister du ellers er lidt sur på, sad foran dig i en bil hver..!
    4. Ditto, arbejdspladserne. Hvilken arbejdsgiver ville ikke have friske, raske medarbejdere?
  • Af Birte Debel Hansen 8. oktober 2012
    Jeg er helt enig i kritikken af, at forholdene for cyklister er blevet underprioriteret. Specielt holdt op i mod alle de fordele der er ved, at folk cykler frem for kører i bil. Jo færre larmende og osende biler i byen desto bedre. Jeg er folkeskolelærer i Viby i Århus. Når jeg tager mine elever med ud i byen, er det ofte i bus, selvom jeg hellere vil have dem med på cykel, da de derved for motion og frisk luft samt bliver socialiseret ind i en cykelkultur, - og så er det gratis for skolen. Men problemet er, at jeg ikke bryder mig om at køre med eleverne på cykel, når der ikke er cykelstier i tilstrækkeligt omfang.

    Held og lykke med arbejdet i kommisionen!

    Med venlig hilsen

    Birte Debel, Åbyhøj
  • Af Leni Blensø, formand for Cyklistforbundets Hillerød afdeling 9. oktober 2012
    Hvilke konkrete forslag har I til opnåelse af målet? Jeg ser nedenstående muligheder, men er det også jeres?

    Billig offentlig transport
    Forbedrede muligheder for cykelmedtagelse i S-tog
    Nye cykelstier (konkret hvor?)
    Bedre vedligeholdelse af stier og veje
    Flere broer for fodgængere og cyklister over Københavns Havn
    Flere aflåste cykelparkeringer
    Roadpricing (i hvilken form?)

    Venlig hilsen
    Leni Blensø
    Hillerød
  • Af Trine Juncher Jørgensen (Cyklistforbundets repræsentant i Trængselskommissionen)  12. oktober 2012
    Tak for alle jeres gode kommentarer. Jeg har noteret mig flere gode pointer bl.a. el-cykler, som selvfølgelig kommer med i Cyklistforbundets samlede forslag/løsningskatalog. Det vil blive lagt ud på hjemmesiden her til kommentering snarest. Vi arbejder med en række forslag, der samler sig indenfor følgende kategorier: Cykelsuperstier (herunder cykelstiernes kvalitet, skiltning, kryds og fremkommelighed), cykelparkering (ved stationer, arbejdspladser og i det hele taget herunder også cykeltyverier/hærværk), pendlercykler og incitamentsstrukturer (kampagner, skatteincitamenter m.m.).

    Et af de områder der vægtes meget højt i kommissionen er at skabe bedre intermodalitet/flow i hele rejsekæden dvs. fra hjem til arbejde. Det er her at cykelparkering og cykelmedtagning i tog/bus bl.a. er vigtige at få med.

    Jeg kunne godt tænke mig også at få de mere vidtløftige ideer med. Hvordan ser du fremtidens by? Hvordan ser du, at vi får flere til at cykle? Hvordan får vi de inkarnerede bilister til at vælge cyklen til og fra arbejde?
    Kom endelig med flere bud!

    Venlig hilsen Trine