Bilfri - og munter - dag 1987. Foto: Poul Jensen / Cyklistforbundets arkiv

Bilfri - og munter - dag 1987. Foto: Poul Jensen / Cyklistforbundets arkiv

16
117

Julekalender: Jul i det gamle Cyklistforbund

Ja tak til pedalkraft - nej tak til stejlende heste, massestyrt og daglige punkteringer. Nogenlunde sådan lød det, da Cyklistforbundet blev stiftet af en håndfuld cyklende gentlemen på Rådhuspladsen i 1905. Mød Cyklistforbundets historiske helte og cykelaktivister i julekalenderen på Facebook.

Af Christina Britz Nicolaisen
27. november 2012

Prins Viggo og formanden, der talte med armen

I december får du får 24 udvalgte historier fra Cyklistforbundets arkiv. Mød oberstløjtnanten, der blev formand for cyklisternes forbund. Læs om aktivisterne, der slog bilen ud af byen med store køller. Hør om formanden, der helst ville tale med armen. Og hvem var egentlig Prins Viggo?

Følg med i julekalenderen på Facebook fra 1. december til juleaften:

Synes godt om os på Facebook - og få en kalenderlåge hver dag i december

...eller følg med i julekalenderen her på sitet

 

Skriv en kommentar

Skriv på afdelingens side

Vi elsker jeres kommentarer!

Og vi bestræber os på at deltage i debatten og svare på jeres spørgsmål. Men vi får rigtigt mange henvendelser og kan derfor - desværre - ikke svare på alt.

16 kommentarer

  • Af Michael Steen 27. november 2012
    Det ville være dejligt om I kunne lave julekalender og lignende på jeres egen hjemmeside i stedet for på Facebook eller andre steder, der kræver at man melder sig ind eller bliver registreret.
    Vi er stadig nogle, også blandt cyklistforbundets medlemmer, der stadig ikke er på Facebook, og som ikke ønsker at være det.
  • Af christer Roos 27. november 2012
    Roligt och lärorikt att fälje cyklismen i Danmark.
    Ni ligger "pedalen " för oss i Sverige !
    Är gärna med på Er julkalender!
  • Af Winnie Egevang 27. november 2012
    Tilslutter mig Michael Steen :-)
  • Af Leif Havgaard Sørensen 27. november 2012
    Vil støtte Michael Sten i hans gode indlæg
  • Af Per Steffen Hansen 27. november 2012
    Jeg er helt enig med Michael Steen.
    At anvende Facebook er bestemt ikke sagen.
  • Af Arne Raaschou 27. november 2012
    God idé med en julekalender. Men jeg vil af princip ikke vælge "synes godt om" for en forbigående fordel. Heller ikke selvom jeg har været medlem i ca. 40 år.
  • Af Steen Ryd Larsen 27. november 2012
    Helt enig med Michael Steen
  • Af Susanne Ascanius 27. november 2012
    som Michael Steen og mange andre irriterer det også mig, at alting skal foregå via facebook - også selvom jeg er på (men slet ikke hver dag)
  • Af Annette Pedersen 28. november 2012
    Helt enig med Michael Steen, ingen facebooktvang. For øvrigt, hvilken betydning har et "like" på Facebook, når man er tvungen til at afgive det, for at være med i en aktivitet, I kan vel bare lægge den begge steder.
  • Af Birgit Lerstrup 28. november 2012
    Jeg er også meget enig med Michael Steen.
    Hvorfor ikke også bruge hjemmesiden/ mail til kalenderen?
  • Af Line Hviid, Webredaktør, Cyklistforbundet 28. november 2012
    Kære alle sammen, vi har valgt Facebook som medie til julekalenderen, fordi Facebook er rigtig godt til netop det. Hjemmesiden kan meget, men den kan ikke håndtere den type julekalender, vi planlægger, lige så godt, som Facebook kan.

    Hvad mail/nyhedsbrev angår, fortæller vi i forbindelse med tilmeldingen, at vi sender en mail en gang om måneden. En mail hver dag ville dermed tangere til spam - og vi ønsker bestemt ikke at spamme vores abonnenter, medlemmer som ikke-medlemmer.

    I kan nu godt følge med i julekalenderen, selvom I ikke er på Facebook: Man kan nemlig se Cyklistforbundets side, selvom man ikke er logget ind. Og i sidste ende kommer julekalenderen også til at ligge på nærværende site: Når først julekalenderen er færdig, lægger vi alle låger online som en samlet grafik :)
  • Af Svend Friis 28. november 2012
    Kan fuldt og helt tilslutte mig Michael Steen's kommentarer. Vi er heldigvis stadig mennesker, som gerne vil have naturlige sociale kontakter og ikke den kunstige elektroniske.
  • Af Merete Hansen 1. december 2012
    Tak for alle de meldinger og hvor befriende. Jeg troede jeg var den eneste der ikke vil tvinges ind i Fjæsbogen for at kunne være med hist og her og give sit besyv med om dette og hint. Stor tak til Michael Steen.
  • Af Frits Bredal 3. december 2012
    Den amerikanske tv-station CNN bringer i dag historien om Paven, der nu også tager de digitale medier i brug. Det katolske overhoved, 85-årige Benedikt XVI, vil gøre som millioner af mennesker verden over og åbne en profil på det sociale netværk Twitter.
    ”Initiativet udspringer fra pavens ønske om at gøre brug af alle muligheder for kommunikation, som teknologien tilbyder, og som er karakteristisk for verden i dag, fortæller ærkebiskop Claudio Maria Celli til Vatikanets avis, L'Osservatore Romano.
    Også Ekstra Bladet bringer historien om den twittende pave: Pave Benedikt XVI, som er født under det borgerlige navn Joseph Ratzinger, er ellers ikke en mand, der er kendt for at følge med tiden. Et af de skriftsteder, han holder mest af, er Romerbrevet 12.2, hvor der står: "Tilpas jer ikke denne verden".
    Ligesom paven er også Cyklistforbundet på Twitter. Og i årene fremover vil vi løbende tilpasse os tiden - bl.a., men langt fra udelukkende - ved vores tilstedeværelse på sociale medier som Twitter og Facebook.
    Cyklistforbundet findes i stigende grad på nettet, hvor mange cykelentusiaster læser nyheder, søger viden, diskuterer og generelt inspirerer hinanden med ord, foto og levende billeder.
    Cyklistforbundet har ikke råd til store annonce- og reklamekampagner i aviser eller tv. Men de sociale medier, hvor historier, billeder og debat spredes mellem brugerne, giver os en masse muligheder. Årets julekalender er et godt eksempel. Julekalenderen fortæller en historie, der er relevant, ikke bare for forbundets medlemmer, men i høj grad også i forhold til den aktuelle trængselsdebat.
    Cyklistforbundets historie viser, at almindelige mennesker, borgerne, kan få indflydelse på, hvordan vores samfund skal indrettes. Hvem der helt konkret og i fysisk forstand skal have plads i det offentlige rum. Men hvis man skal have indflydelse, kræver det, at man er med, der hvor tingene foregår. Ligesom stifterne af Cyklistforbundet var for mere end 100 år siden.
    Hvis Cyklistforbundet skal have en stemme i 2012 og årene fremover, skal vi naturligvis også være tilstede på de sociale medier. Ligesom paven.
    Go' jul!
    Frits Bredal, kommunikationschef

  • Af Barbara Engell 4. december 2012
    Enig med Michael Steen. Når Cylistforbundet har sin egen hjemmeside, hvorfor så ikke bruge den til julekalenderen!!
  • Af Barbara Engell 4. december 2012
    Beklager at jeg ikke var nået ned til indlægget fra i går af Frits Bredal før jeg kastede mig over tastaturet. jeg kan se muligheden for at andre, ikke aktive cyklister, får lidt viden, men det irriterer mig at alting skal foregå på facebook.