Lad os vende udviklingen sammen

CYKLEN SKAL VÆRE EN DEL AF ALLE BØRNS HVERDAG IGEN

Bliv partner i Alle Børn Cykler Alliancen

Alle Børn Cykler Alliancen: Vi vil gøre bagsædebørn til glade børnecyklister

Cyklistforbundet har sammen med Jyske Bank og Novo Nordisk Danmark taget initiativ til en bred alliance, der vil gøre cyklen til en naturlig del af en barndom for alle i Danmark. Alliancen inviterer alle kommuner, regioner, virksomheder, organisationer og skoler, der ønsker at styrke børnecykelkulturen i Danmark, med.

Vi er vant til at se Danmark som et cykelland, hvor børn og unge har cyklen som fast følgesvend. Men fakta er, at børn og unges cykling er faldet markant over de sidste 30 år. Samtidig ser flere og flere unge sig som bilister frem for cyklister.

I dag lader alt for mange børn cyklen stå og bliver i stedet transporteret på bagsædet af forældrenes bil. Alt for mange unge foretrækker bilen frem for cyklen, så snart de får kørekort. Gennem alt for mange år er antallet af cyklister bare faldet og faldet i Danmark.

Se Børnecykling i tal

Den udvikling skal vendes. Vi har i en tid præget af enorme udfordringer i forhold til klima, livstilssygdomme og trængsel på vejene brug for, at flere vælger cyklen til. Vi har brug for, at alle børn lærer cyklen at kende fra tidlig alder og tager cyklen med ind i deres ungdoms- og voksenliv.

At vende udviklingen, så cyklen igen bliver det naturlige transportmiddel i hverdagen for vores børn og unge, kommer ikke af sig selv. Det kræver en bred indsats, hvor både politikere, organisationer, skoler og forældre har et ansvar og en rolle at spille.

Bliv partner i alliancen

Alle Børn Cykler Prisen 2023 går til specialklasselærer i Stenløse

Lonni Pia Tyrrell er lærer i en specialklasse på Lærkeskolen i Stenløse og giver gennem brug af cyklen selvtillid, frihed og højere selvværd til en gruppe børn, der ikke altid har det let. Det gjorde hende til modtager af Alle Børn Cykler Prisen 2023, der uddeles af Cyklistforbundet, Novo Nordisk Danmark og Alle Børn Cykler Alliancen.

Alle Børn Cykler Prisen 2022

Sarah Phillips Hansen på Trekløverskolen i Frederikssund samarbejder med pensionister for at få flere børn til at cykle. Det var med til at gøre hende til den første modtager af Cyklistforbundets og Alle Børn Cykler Alliancens nye pris Alle Børn Cykler Prisen.

INSPIRATIONSKATALOG: Sådan bliver I en god cykelskole

Det er et fælles ansvar, at børn lærer cyklen at kende som et sjovt, sundt og attraktivt transportmiddel - og her spiller ikke bare forældre, men også skoler en afgørende og vigtig rolle. Alle Børn Cykler Alliancen og Cyklistforbundet har samlet inspiration til, hvordan I som skole kan støtte op om børns cykling.

Se det digitale inspirationskatalog her

NY VIDEN: Børns cykelvaner afhænger af forældres uddannelse og løn

Flere undersøgelser har dokumenteret, at færre og færre børn cykler. Nu viser en ny undersøgelse fra Cyklistforbundet og Alle Børn Cykler Alliancen, at forældrenes uddannelsesniveau og indkomst har stor betydning for, om børn cykler til skole og fritidsaktiviteter. Også i forhold til cykling er der dermed ulighed i sundhed.

Alle Børn Cykler Alliancen vil:

• Indsamle og formidle ny viden om børns cykelvaner

• Formidle fordelene ved, at flere børn og unge cykler i hverdagen

• Hjælpe forældre, skoler, kommuner og andre med at bakke op om børns cykling, så vi sammen får børn og unge til at cykle mere

Se hvad der rører sig i alliancen

Vi er med i alliancen, fordi vi vil cykelglæde tidligt i livet. Det er her, de gode vaner gror. Er man blevet fortrolig med den tohjulede som barn, er det nemmere at holde ved den som voksen. Og jo flere, der vælger cyklen frem for bilen, jo mere luft får vi her i byen. Mere luft mellem bilerne og mere frisk luft til lungerne.Christoffer Lilleholt, rådmand i Odense Kommune
Børn og unge cykler mindre og sjældnere i dag sammenlignet med for bare ti år siden. Derfor skal vi voksne - politikere, organisationer, skoler og forældre – sammen vende udviklingen. Vi skal hjælpe vores børn op på cyklen igen og hjælpe børn til et sundt og aktivt livKenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet

Bliv partner

Bliv partner i Alle Børn Cykler Alliancen

Alliancen inviterer alle kommuner, regioner, virksomheder, organisationer og skoler, der ønsker at styrke børnecykelkulturen i Danmark, med i alliancen.

Læs mere om at blive partner

Børnecykling i tal

Alt for mange danske børn lever et liv som bagsædebørn, selv om der er store mange positive gevinster at hente, når børn cykler - både for det enkelte barn og for samfundet som helhed.

Se børnecykling i tal

Forældrehjørnet

Hvordan giver du som forælder cykelglæden videre til dit barn – og hvad skal du være opmærksom på, når du vil hjælpe dit barn til at blive en glad og sikker børnecyklist?

Få inspiration i forældrehjørnet

De bakker op om alliancen