Saxo på syv prøvekører cykler, og Lasse Skou Hauschildt ser nærmere på deres udstyr, design og pris. Foto: Christina Nørdam Andersen

Den første rigtige børnecykel

ANMELDELSE: Hvordan vælger man en cykel, der gør både far og søn glad? Her prøvekører Cyklistforbundet fire cykler i størrelse skolestart.

Af Lasse Skou Hauschildt
28. juni 2017

Anmeldelsen er en del af et tema om børnecykling i medlemsmagasinet CYKLISTER. Læs magasinet her

Den blærede

Mærke: Mustang
Model: Himalaya 24"
Pris: 2.299 kr.
Komponenter: Stålstel, 21 udvendige Shimano Tourney gear, V-bremse for- og bag. Mere info

Der kan være mange fordomme forbundet med at købe en cykel i supermarkedet. Men ikke hos Saxo, som stråler af begejstring efter en hurtig runde på Himalayaen.

Anmeldelsens eneste cykel i stål og vejer hele 14 kg. Alligevel er der god fart i cyklen og både gear, bremser og de ekstra store pedaler fungerer rigtig godt.

Cyklen er udstyret som en klassisk mtb med brede dæk, affjedret forgaffel og tre klinger foran. Det virker en anelse overdrevet til dansk klima og terræn. Man skal dog ikke undervurdere den 7-åriges lyst til at blære sig med at have 21 gear!

Det kan vi li’

Solid, velbygget og hurtig cykel. Leveres med skærme og støttefod. Gearskiftene med drejegreb er nemme at bruge for Saxo.

Ønskeliste

Vægten er vigtig ved køb af børnecykel, og denne cykel ligger i den tunge ende. Man kunne med fordel have sparet lidt på antallet af forklinger og overvejet et stel i aluminium. Hvem er den til? Til barnet, der skal have en solid cykel med ‘blærefaktoren’ i orden. Til forældrene, der lægger vægt på en god balance mellem pris og kvalitet.

Den lette

Mærke: Frog
Model: 62
Pris: 3.399 kr.
Komponenter: Aluminiumsstel, 8 udvendige Shimano Altus gear, Tektro V-bremser for- og bag. Mere info

Aluminiumsstellet med de slanke rør gør Frog 62 til anmeldelsens letteste cykel. Kun 9.2 kg vejer den, og det smittede tydeligt af på køreoplevelsen. Der er fuld fart over feltet og et stort smil på Saxos læber.

Triggerskifterne på gearene er han ikke vild med. Til gengæld fungerer det optimalt med kun en enkelt klinge foran – det er mindre forvirrende for barnet, når der kun er ét gearskift at koncentrere sig om.

Bremsegrebene sidder tæt på styret, så de er nemme at nå for små hænder, og V-bremserne tager solidt fat og giver god kontrol over den hurtige cykel.

Det kan vi li’

Superlet cykel, der er designet til børn og kun børn. Komponenterne er i god slidstærk kvalitet. Saxo er vild med, at cyklen fås i mange funky farver, lige fra dyb lilla til skrigende orange.

Ønskeliste

Vi savner en støttefod. Ellers er der ikke meget at sætte en finger på.

Hvem er den til?

Alle børn fortjener en god cykeloplevelse, og det får man her. God til længere ture – de udvendige gear og det lette stel giver masser af fremdrift.

Den funky

Mærke: Kokua
Model: Like to bike
Pris: 4.599 kr.
Komponenter: Aluminiumsstel, 8 udvendige Shimano Altus gear, V-bremser for- og bag. Mere info

Saxo har svært ved at vente med at hoppe i sadlen på cyklen med de skrigende neonfarver og det futuristiske design. Det er anmeldelsens dyreste, så faderens forventninger er også skruet
i vejret.

Stort set alle komponenter er i aluminium, og med 11 kg er cyklen anmeldelsens næstletteste. Sammen med de lækre, glatte Schwalbe Kojak- dæk giver det en legende let køreoplevelse. Saxo er flere gange oppe omkring 25 km/t.

Heldigvis har styret solide gummigreb, bremsegreb i børnestørrelse og drejegreb til gearene – et plus i Saxos bog.

Det kan vi li’

Absolut ingen kompromiser i valget af komponenter, hvilket bl.a. de lækre gummibeklædte pedaler fra Wellgo og Kojak-dækkene understreger. Interessant design.

Ønskeliste

Frog Bike er i en klasse for sig. Men med et prisskilt på små 5.000 kr., må man overveje, hvad man er klar til at ofre på en cykel, som barnet vokser fra  om tre-fire år.

Hvem er den til?

Til familier, hvor høj kvalitet,  optimal funktion og cool design har første prioritet – koste hvad det vil.

Den praktiske

Mærke: SCO
Model: MTB 24”
Pris: 2.599 kr.
Komponenter: Aluminiumsstel, 3 indvendige Shimano Nexus gear, fodbremse bag og V-bremse for. Mere info

Anmeldelsens anden supermarkedscykel har indvendige gear og fodbremse. Prismæssigt ligger SCO (fra Dansk Supermarked) og Mustang (fra Coop) tæt op ad hinanden. Men selv om også SCO har mtb--stel, brede dæk og affjedret forgaffel, så gør de tre indvendige gear og fodbremsen den til en hybrid mellem en mtb og en citybike.

Saxo  synes ikke, den er lige så hurtig som de andre cykler. Til  gengæld er han glad for fodbremsen og den nemme håndtering af de tre indvendige gear.

Det kan vi li’

En enkel cykel, hvor der er lagt vægt på brugervenlighed. Den er nem at gå til for en 7-årig, som godt kan synes, at forskifter, bagskifter og håndbremser på de andre cykler er meget at holde styr på. Nem at vedligeholde. Leveres med både støtteben og skærme.

Ønskeliste

Med 13 kg og indvendige gear har cyklen ikke  helt så meget fremdrift som de andre. Og cyklen giver et lidt stilforvirret indtryk, da den ligner en mtb, men mekanisk er sat op som en citybike.

Hvem er den til?

Til børn og forældre, der vil have en enkel og driftssikker cykel til en god pris. Mest til de kortere ture.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

2 kommentarer

• Af Mogens Dybdal,  14. juli 2017
    Tak for børnecykeltesten.
    Da jeg læste om de første 3 cykler med alle deres gear, tænkte jeg, at der sikkert er en årsag til at diverse cykelklubben først tillader ungdommen at cykle med gear, når de er fyldt 10 år!
    21 gear og affjedret forgaffel lyder helt vildt i mine øre - Det kan være svært, at forklare selv voksne mennesker, og få dem til at forstå, hvordan gearene virker og kan bruges mest hensigtsmæssigt på en cykel. Det er formodentlig ikke lettere for en 7-årig.
    Og hvem skal vidligeholde al mekanikken? - og bliver det gjort?
    Derfor var det helt befriende, at læse test-kommentarerne til den sidste cykel med bare 3 indvendige gear: "for en 7-årig, som godt kan synes, at forskifter, bagskifter og håndbremser på de andre cykler er meget at holde styr på. Nem at vedligeholde".
    Venlig hilsen fra Mogens
  • Af Sascha Pertot, Hverdagscyklist 29. september 2017
    Nyttig information, tak for at dele det med os.