Foto: Christina Nørdam Andersen

0
0

Tohjulede ladcykler

ANMELDELSE: Moderne longjohns vinder frem i gadebilledet. Vi tester fire populære modeller, der er designet til at tage slæbet for dig.

Af Lasse Skou Hauschildt
22. juli 2016

Sådan gjorde vi

Til anmeldelsen udvalgte Cyklistforbundets udsendte fire af de mest gængse to-hjulede ladcykler. For at få et reelt billede af cyklernes køre- og lasteegenskaber, prøvekørte vi cyklerne læsset med en kasse sodavand, en stor potteplante og en gulvmoppe. Cyklerne blev bedømt ud fra deres lasteevne, køreegenskaber, design og pris.

 

DEN URBANE TYPE

Mærke: Biomega
Model: PEK Beijing
Komponenter: Aluminiumsstel, Gates bæltedrev, 11 indvendige Shimano Alfine gear, hydrauliske skivebremser
Vejl. pris: 15.000 kr.
Mere info: biomega.com

Biomega har siden 1998 lavet urbane cykler med design og æstetik i højsædet. Stellet skråner let opad, og har – i modsætning til cyklen fra Omnium – ladet monteret i samme skrånende vinkel. Ladet er udformet som en kurv af aluminiumsrør, og det begrænser desværre mulighederne for at laste cyklen.

Vi placerede potteplanten inderst og kassen med sodavand yderst. Kassen kunne knapt nok klemmes ind i ladet. Så den måtte stå på langs og stikke udover ladet og skulle surres godt fast for at blive på sin plads under kørslen. Moppen var til gengæld nem at surre fast langs stellet. 

Da først godset var spændt forsvarligt fast, var PEK’en en stor fornøjelse at cykle på. Aluminiumsstellet gør den superlet, og det bæltedrevne system fungerer upåklageligt. Selvom tyngepunktet ligger ret højt, går det ikke udover stabiliteten, og cyklen havde overaskende meget fremdrift på trods af de indvendige gear. 

Det ku vi li’

PEK understreger Biomegas evne til at kombinere æstetik og teknik. Cyklen er yderst velkørende og stabil, og bæltetrækket er fed detalje der minimerer vedligeholdelse og rengøring. 

Ønskeliste

Ladet spænder ben for PEK’s potentiale for at konkurrere med de andre ladcykler, når det kommer til transport af større varer. Siderne begrænser lastning i bredden, og bunden kan ikke holde på mindre varer og genstande. Har heller ikke mulighed for børnetransport. Passer perfekt til fx to rammer øl, men mangler alsidighed i lasteevnen.     

Hvem er den til?

Cyklen er til den urbane type, der går op i design og har behov for at transportere sit udstyr rundt uden for meget besvær. 

Bedømmelse:

Lasteevne: 2/5
Køreegenskaber: 4/5
Design: 4/5
Pris: 3/5


 

HÅNDVÆRKEREN 

Mærke: Bullitt
Model: Bullitt 
Komponenter: Aluminiumsstel. 7 indvendige Shimano Nexus gear, fodbremse bag, skivebremse for. Komponenter kan sammensættes efter eget ønske. Fås med elmotor.
Pris: Fra 16.000,-
Mere info: larryvsharry.com

Bullitt er designet ud fra den klassiske longjohn, men har en stejlere geometri og en mere aggressiv kørestil. Ladet og dermed tyngdepunktet ligger lavt og er en vandret platform, der giver rig mulighed for at laste. Vi fik nemt plads til både sodavandskasse og potteplante, mens moppen røg mellem benene langs stellet.

De første par meter efter igangsættelse er Bullitt’en et slingrende bekendtskab. Den kræver mere tilvænning at køre på end de andre tre cykler. Men så er den til gengæld hurtig, let og yderst responsiv, selv med fuldt læs. Med den let foroverbøjede kørestilling og en fart, der nemt sniger sig op over 20 km/t, lever cyklen godt op til sit navn.

Det ku vi li’

En hurtig, let cykel i et flot design. Platformsladet kan læsses med nærmest hvad som helst. Cyklens udstyr kan tilpasses dine ønsker, så du fx får udvendige gear eller kaleche og sæde til børnetransport.

Ønskeliste

En anelse langt mellem sadel og styr og en høj sadelhøjde gør, at Bullitt ikke er velegnet for folk under 170 cm. Det kan muligvis afhjælpes med et bagudrettet styr.

Hvem er den til?

Alle, der ønsker en let og hurtig ladcykel. Fx kan cyklende håndværkere have masser af værktøj med i de bokse, der kan tilvælges.

Bedømmelse:

Lasteevne: 4/5
Køreegenskaber: 4/5
Design: 4/5
Pris: 3/5

BØRNEFAMILIEN

Mærke: Bakfiets
Model: Classic Long
Komponenter: Hi-tensile stålstel. 7 indvendige Shimanogear, tromlebremser
Vejl. pris: 14.499,-
Mere info: bakfiets.nl

Bakfiets’ design er næsten identisk med den klassiske longjohn. Blot har Bakfiets ikke det vandrette toprør i stellet, så indstigningen er lav og komfortabel – komfort er et nøgleord i mødet med Bakfiets. Stålstellet har en afslappet geometri, og som anmeldelsens eneste er cyklen designet med børnetransport som hovedformål.

Selv om ladet er en trækasse med bænk og sele, rummede det nemt potteplante og sodavandskasse.Til gengæld var moppen en udfordring, da den ikke kunne surres fast langs stellet. Den endte uelegant med moppen stikkende skråt opad.

Bakfiets er den tungeste af de fire cykler men kunne igangsættes let og uden slinger. Den lå komfortabelt på vejen, og fremdriften i de syv indvendige gear var fornuftig. Bakfiets får svært ved at konkurrere med de andre cykler på farten, men den kan fragte to børn og indkøb gennem byen på cruisecontrol.

Det ku vi li’

Komfort, stabilitet og køreglæde!

Ønskeliste

Testturen blev kørt i fladt terræn, men cyklen vil uden tvivl blive tung at danse med op ad en længere bakke. Selv laveste gear vil nok komme til kort på en skrap stigning.

Hvem er den til?

Et smalt og praktisk bud til børnefamilien, der ønsker en komfortabel tohjulet ladcykel.

Bedømmelse:

Lasteevne: 4/5
Køreegenskaber: 3/5
Design: 4/5
Pris: 3/5

CYKELBUDDET

Mærke: Omnium
Model: Cargo
Komponenter: Cro-mo stålstel, 10 udvendige Sram gear, hydrauliske skivebremser
Vejl.pris: 16.999,-
Mere info: omniumcargo.dk

Omnium Cargo er tegnet af et erfarent cykelbud, og det er tydeligt, at den er skabt til at køre hurtigt med last. Designet minder om Biomegas – men ladet er holdt i en vandret vinkel i højde med rytterens skinneben. Det består af fire stålrør, der udgør et rektangel uden bund. Mange vælger at flette en bund af brugte cykelslanger – en letvægtsløsning, der giver lidt affjedring til det lastede gods.

Vi surrede også sodavandskasse og potteplante fast med cykelslanger, og moppen røg mellem benene langs toprøret. Vi kunne nemt have lastet betydeligt mere.

Stellet i slanke letvægtsstålrør har en stejl geometri, der giver en temperamentsfuld og sporty køreoplevelse. Udvendige gear og smalle dæk giver masser af fart, og selv med tung last er cyklen meget nem at manøvrere. Oplevelsen er næsten som at køre på en almindelig, hurtig cykel.

Det ku vi li’

Til transport af gods er Omniumen noget nær den ideelle ladcykel. Det er ikke svært at regne ud, hvorfor den er budenes foretrukne. Superhurtig, nem at laste – og meget stabil.

Ønskeliste

Omnium tilbyder ingen løsninger til transport af børn.

Hvem er den til?

Til folk, der vil laste tungt uden at give afkald på farten – og ikke har behov for at cykle med børn.

Bedømmelse:

Lasteevne: 4/5
Køreegenskaber: 5/5
Design: 4/5
Pris: 3/5

 

Læs mere

 

Skriv en kommentar

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder