12
563

5 råd: Køb den rigtige elcykel

Udvalget af elcykler på markedet er eksploderet de seneste år. Modellerne bliver bedre og lettere – men hvordan vælger du én, der passer til dig? Her er en quickguide til, hvad du skal se efter.

Af Torben Finn Laursen

1. Prøv cyklen – grundigt 

Som altid, når du køber cykel, bør du tage en god, lang prøvetur først. Prøv forskellige modeller med forskellige motor- og batteriplaceringer. 

Papir er taknemmeligt, så du skal udfordre cyklens lovede egenskaber lidt. Kom op max-hastigheden, hvor motoren slår fra – hvis cyklen nu føles alt for tung at træde, skal du gå vælge en anden. Vær også sikker på, at cyklen er til at køre på, når batteriet løber tør for strøm, eller når du slukker for elektronikken. 


2. Kend dine behov 

Vid, hvad du vil bruge elcyklen til – og hvad du forventer af den. Så kan du lettere tale med forhandleren om mulighederne. 

Skal du køre meget langt? Skal cyklen lastes tungt? Skal der børn med på cyklen? Har du brug for lav indstigning? Skal du kunne løfte cyklen? Tal med flere forhandlere. Vælg erfarne forhandlere, der har flere typer elcykler at vælge mellem. 


3. Motor, batteri, power og rækkevidde 

Motorens kraft er afgørende for, hvor meget power elcyklen har. Sammen med batteriets kapacitet har motorkraften betydning for, hvor langt du max kan køre på en opladning. 

Motorens effekt måles i watt, og batteriets kapacitet i amperetimer. Som tommelfingerregel er 250 watt og så mange amperetimer som muligt et godt valg. 

Men brug fabriksangivelserne vejledende. Ofte er de lige lovligt optimistiske på udstyrets vegne. Vi gentager råd nr. 1 og 2: Flere og lange prøveture – hos en forhandler du stoler på. 

Motoren: Motoren skal være af den såkaldt børsteløse type, som ikke kræver vedligeholdelse. Det er de fleste motorer i dag. Vælg gerne en motor, der yder 250 watt og kører på 36 volt. 

Batteriet: Vælg et batteri af typen litium-ion (Li-ion) eller litium-polymer (LiPo). Det oplades hurtigt og mister ikke kapacitet, hvis du udsætter det for mange småopladninger. Regn med nedsat batterikapacitet, hvis du er en tung rytter, cykler i krævende terræn eller ikke kan yde er så meget selv. 


4. Ekstraudstyr 

Vurder, hvad du har brug for af ekstraudstyr. Lys er obligatorisk på de fleste elcykler. Affjedring kan være en fordel for komforten, når du kører langt og hurtigt. 

Ekstra bremser er et godt tilvalg, da cyklen er tung og derfor lidt mere krævende at standse. Hvis batteriet optager pladsen på bagagebæreren, har du måske brug for kurve eller cykeltasker. 


5. Spørg til service

En elcykel er en større investering. Så spørgsmål, før du køber – også til service og reparation. Det er langt fra givet at din cykelhandler er ekspert i elcykler.


Dét kan du gøre

Det siger loven om elcykler

  • Der må kun være en motor på cyklen
  • Den må ikke afgive mere effekt end 250 watt
  • Motoren må kun hjælpe, når der trædes i pedalerne
  • Motoren må kun assistere op til et maksimum på 25 km/t
  • Mht. bremser, lys og andet udstyr gælder samme regler som for almindelige cykler
 

Skriv en kommentar

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

12 kommentarer

  • Af Hanne 14. maj 2014
    Hej. Jeg er ikke interesseret i at give en formue for min første elcykel. Jeg har fundet en Batavus til en nogenlunde pris, men jeg kan hverken se noget om batteri eller motor. Kender I til modellen? http://www.fribikeshop.dk/Produkter/Cykler/Batavus-E-Go-Torino.aspx
    På forhånd tak. Hanne
  • Af Cyklistbutikken1905 14. maj 2014
    Hej Hanne,
    Jeg kender desværre ikke lige noget til denne model, men ved at Batavus er et rigtig godt mærke og dem som sælger flest el cykler i både Danmark og Holland. Du kan finde lidt flere specifikationer her: http://www.batavus.dk/elektriske-cykler/Torino-E-go-.htm
    Mvh
    Andreas
  • Jeg vil gerne understrege vigtigheden af punkt 5. Jeg har i øjeblikket min el-cykel til reparation og har i skrivende stund undværet mit transportmiddel i 7 uger. Det skyldes, at min forhandler ikke har kompetencer til at udbedre fejl på el-delen af el-cyklen og derfor må have en langtrukken dialog med producenten i Tyskland. Vi har nu i 2 uger ventet på at få tilsendt en ny motor, som ikke engang er i restordre.
    Det har i indtil videre kostet mig over 2000 kr. i udgifter til offentlig transport. Jeg synes det er et stort problem, at man kan komme i sådan en situation efter at have investeret 17.000 kr. i en elcykel af et anderkendt mærke.

    Jeg har blogget om det:
    http://trinelouise.appelby.net/2014/10/17/el-cykel-til-reparation/
  • Jeg vil gerne understrege vigtigheden af punkt 5. Jeg har i øjeblikket min el-cykel til reparation og har i skrivende stund undværet mit transportmiddel i 7 uger. Det skyldes, at min forhandler ikke har kompetencer til at udbedre fejl på el-delen af el-cyklen og derfor må have en langtrukken dialog med producenten i Tyskland. Vi har nu i 2 uger ventet på at få tilsendt en ny motor, som ikke engang er i restordre.
    Det har i indtil videre kostet mig over 2000 kr. i udgifter til offentlig transport. Jeg synes det er et stort problem, at man kan komme i sådan en situation efter at have investeret 17.000 kr. i en elcykel af et anerkendt mærke.

    Jeg har blogget om det:
    http://trinelouise.appelby.net/2014/10/17/el-cykel-til-reparation/
  • Af Testguro, Hverdagscyklist 12. januar 2015
    Tak for en glimrende artikel og tak for jeres øvrige indlæg om cykler. Jeg har henvist til Cyklistforbundet fra min egen hjemmeside, så flere kan få glæde af jeres artikler.

    Mit bidrag omkring elcykler kan læses her: http://testguro.dk/elcykel-test-2015/
  • Af Knut Svensson, Pensionist 24. marts 2015
    Hej

    Jeg overvejer at anskaffe mig testvinderen herfra http://testmagasinet.dk/diverse/elcykel-test.html

    Er der nogen der kan fortælle om deres erfaringer den elcykel?

    På forhånd tak

    Pensionisten
  • Kære Pensionist
    Jeg vil anbefale dig at ringe til os i Cyklistforbundet på 3332 3121. Telefonen er åben i hverdag fra 10-12 og fra 13-15. Hvis du spørger efter vores butikschef Andreas eller vores mekaniker Magnus, vil de meget gerne hjælpe dig med råd og vejledning i forbindelse med dit køb.
    Venlig hilsen
    Lotte, Cyklistforbundet
  • Af Knut Svensson, Pensionist 29. marts 2015
    Hej Lotte

    Tusind tak for dit svar, det sætter jeg stor pris på.

    Ps. det var i øvrigt denne her jeg mente http://testmagasinet.dk/diverse/elcykel-test.html
  • Af Erik R. Hansen,  15. januar 2016
    hvad nyt er kommer der i 2016
    Mvh Erik
  • Hej Erik, der sker en hel masse spændende ting på elcykelområdet for tiden, især på designfronten. Vores butik er ved at undersøge, om vi kan forhandle disse nye spændende italienske elcykler (kopier linket): www.klaxon-mobility.com
    Danske Biomega arbejder også med et mere moderne udtryk - læs mere om tendenserne i denne artikel her på hjemmsiden (kopier linket)
    http://www.cyklistforbundet.dk/Aktuelt/Nyt/Nyheder/Elcyklens-gennembrud

    Mvh Christina
  • Af Peter Bendix,  11. februar 2016
    Vi har i Ballerup desværre haft et alvorligt uheld og er sammen med den tilskadekomne næsten overbevist om at uheldet ikke ville være sket hvis motoren havde været monteret i baghjulet.
    På grund af is skred cyklen ud da frontmotoren blev aktiveret.
    Er der andre der har haft lignende oplevelser?
  • Af Aksel Sonne,  8. august 2016
    Jeg savner både en generel og en teknisk "fordele og ulemper" ved tre motor plaseringer.
    Forhjul, Nav og Baghjul.