Foto: Mikkel Østergaard

5 gode råd når du køber elladcykel

Hvis du ikke er cykelekspert, kan det være svært at vælge den rette elladcykel. Her fortæller Cyklistforbundets mekaniker Magnus Lindhart Jørgensen, hvordan du tjekker, om du får kvalitet for dine penge.

Af Lotte Malene Ruby
Artiklen er fra medlemsmagasinet CYKLISTER
Læs pdfLæs i browser (issuu)

1. Selve cyklen

Den nemmeste måde at tjekke kvaliteten på, er at se på cyklens dele. Er gear og dæk af et kendt mærke – det kunne fx være Shimano-gear og Schwalbe-dæk. Hvis delene har kendte mærker er det et tegn på, at hele cyklen er i ok kvalitet. Er alle delene derimod ’no-name’, så er der blevet sparet. Du kan også spørge til om skruer og eger er rustfri. Er de ikke det, kan der også være andre problemer med kvaliteten.

2. Bremserne

En elladcykel er ret tung, så her er gode bremser ekstra vigtige. Gå efter en cykel, som enten har skivebremser, rullebremser eller tromlebremser. Skivebremser er rigtig gode, men kræver lidt vedligeholdelse – lidt lige som udvendige gear. Så hvis du ved med dig selv, at du næppe får dem smurt, så gå efter rulle- eller tromlebremser. Og husk at teste bremserne, før du køber – for der findes også skivebremser af ringe kvalitet.

3. Motor og batteri

Her bliver det kompliceret at sætte sig ind i, for der er rigtig mange typer og modeller. Men igen – tjek om motoren har et navn, fra et af de mere etablerede mærker. Det kunne fx være Bosch, Bafang eller Panasonic, så ved du i hvert fald, at du kan få lavet service på den, og at det er til at skaffe reservedele. På en god cykel vil batteriet typisk være et Lithium Ion. Du kan evt. overveje at tilkøbe et bedre eller større batteri, hvis du kan. Det kan være en god investering på sigt.

4. To eller tre hjul

Du kan få elladcykler med både to og tre hjul. To hjul giver en bedre køreoplevelser ved højere fart og længere afstande, mens tre hjul giver mere stabilitet ved lav hastighed, og når du skal træde cyklen i gang. Derudover opfører de sig meget forskelligt, når du svinger. Derfor kan det være en god ide, at prøve både to og trehjulede modeller, for at finde ud, hvad du foretrækker. Men uanset er ladcykler ikke konstrueret til kapkørsel – og det er godt at huske, selv om de kan skyde en god fart med motorhjælp.

5. Serviceaftale

En god serviceaftale er efter min mening noget af det vigtigste, når du køber elladcykel. Hvis du fx køber en billig, kinesisk model på nettet, så har du ingen garanti for kvaliteten – eller for, at du kan få den repareret, hvis noget går galt. Det har du derimod, hvis du har en serviceaftale med producenten eller forhandleren. Og uanset kvaliteten er der jo på en elladcykel en del ting, der kan risikere at gå i stykker hen ad vejen.

Priser og ekstraudstyr

Elladcykler kommer i mange modeller og prislejer – og priserne kan ind imellem være svære at sammenligne. Det skyldes blandt andet, at det er ret forskelligt, hvor meget ekstraudstyr, der er med i prisen.

Ekstraudstyr kan fx være ting som kaleche, babysæde, solsejl, regnslag, hynder, seler, bænke – og en skridsikker måtte til hunden. Så husk at tage udstyret med i betragtning, når du sammenligner cykler i samme prisleje.

Husk, du kan altid prøve at forhandle noget ekstraudstyr med i prisen – måske kan du få lidt ekstra med, så du undgår at overskride budgettet. Ellers kan det være en god idé at teste behovet for ekstraudstyr, før du køber hele pakken. Måske har du reelt ikke brug for det.

• Cyklistforbundet har kigget nærmere på fire forskellige elladcykler - læs vurderingen her
  • Læs Ann-Sophies erfaringer med køb af elladcykel: Nu står bilen stille i indkørslen
  • Hvis du vil vide mere om markedet for elladcykler, kan du kigge over på den anden side af Øresund. På den svenske hjemmeside alltomelcyklar.nu finder du nemlig en hel række grundige test af modeller fra forskellige producenter. Hjemmesiden er drevet af firmaet bag det svenske bilmagasin Tidningen Elbilen.
  • Læs også vores tema om elcykler