Foto: Cyklistforbundet/Mikkel Østergaard

Valg af cykel til skolebørn

Børnecykler skal være robuste og smarte – og helst ikke alt for dyre. Få et par gode råd her, når du skal vælge cykel til ungerne.

Af Cyklistforbundet

Vælg den rigtige børnecykel

Regel nr. 1 er, at barnet skal kunne lide cyklen! Børn er modebevidste, og køreglæden vokser, når de selv vælger cyklen. Tag barnet med i butikken og prøvekør cyklen. Så er du også sikker på, at størrelsen passer.

Kig efter en robust cykel, for rigtig mange børn bruger cyklen hver dag og gerne leg – så den skal kunne holde til knubs. Cyklen skal selvfølgelig have reflekser, ringeklokke og to bremser, men derudover bør du vælge en cykel med så enkelt udstyr som muligt. Ekstraudstyr distraherer bare barnet og risikerer at gå i stykker.

Prismæssigt kan en god børnecykel koste næsten det samme som en voksencykel – der er jo det samme udstyr på. Kvalitetscykler fås dog i mange prislejer. Fravælg blot de allerbilligste, som hurtigt går i stykker og ikke kan betale sig at reparere. Eller køb en brugt cykel.

Størrelse

Det er vigtigt, at også den første cykel passer, og det frister måske at vælge en cykel, som barnet kan vokse med. Men i skolestartsalderen skal barnet kunne nå jorden med begge fødder, når det sidder på sadlen. Det giver god kontrol. For større børn kan det være tilstrækkeligt, hvis de kan nå med én fod.

Kommer barnet fra en løbecykel, er det vores erfaring, at overgangen til en cykel med pedaler er forholdsvis problemfri, da barnet allerede har en god balance.

Størrelsen på en barnecykel angives ofte med hjulstørrelsen i tommer og ikke som på voksencykler med stellets størrelse. Som tommelfingerregel kan man gå ud fra:

Alder Hjulstørrelse
3,5 -6 år 16 tommer
6-8 år 20 tommer
8-10 år 24 tommer
10-13 år 26 tommer

Udstyr

En barnecykel, der skal ud i trafikken, skal have det lovpligtige udstyr, såsom reflekser, ringeklokke og to bremser. Den første cykel skal derudover være så enkelt udstyret som muligt. Det er svært nok at lære at cykle, så hvis barnet også skal betjene ekstra udstyr som gear og cykelcomputer, tager det opmærksomheden fra kørslen og trafikken. Det er imidlertid ikke så vigtigt om cyklen har håndbremser eller fodbremser. Det er vores erfaring, at børn generelt er meget lærenemme og hurtigt vænner sig til begge bremsetyper.

Indkøbstips

• Lad barnet prøve cyklen før køb
  • Køb en cykel, der passer barnet
  • Vælg en cykel med enkelt udstyr
  • Sørg for at det lovpligtige udstyr er i orden
  • Køb ikke for billigt - det kan blive dyrt i længden
  • Husk også at købe en cykelhjelm

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

7 kommentarer

• Af Stig 1. februar 2013
    I anbefaler indvedige gear og maks. 3-5 gear til børn. Men hvorfor sælger i så Kokua børnecykler med udvendige gear, uden fodbremser og med 7 gear.

I anbefaler desuden at børnecykler ikke skal være for tunge. Men i sælger Puky børnecykler som ikke er lette.
  • Af Kristian Thomsen, Cyklistforbundets butik 6. februar 2013
    Kære Stig

Det med børnecykler er en kompleks problemstilling.

Anbefalingerne går mest på den første cykel lige efter løbecyklen. 3-5år Hvor fodbremse og få gear kan være mere overskueligt.

Kukua 20" er nr. 2 cykel med pedaler fra kukua og derfor til lidt større børn 5-7 år.

Kukua cyklen og puky cyklen er to meget forskellige cykler som henvender sig til to forskellige behov.

Kukua 20" og kukua generelt er en af de få børnecykler som kan tilbyde en simple cykel med lav vægt og høj kvalitet.
    Hvis du skal lave en børne cykel med lav vægt giver det god mening at benytte sig af udvendige gear som vejer mindre og har et væsentligt mindre energitab end et indvendigt gearnav. Med de kriterier som kukua har opstillet for deres cykler er de udvendige gear der er rigtigst.

Med hensyn til puky så laver de cyklerne ud fra andre kriterier. Der er mere fokus på bekvemmelighed som skærme, bagagebæger, indvendige gear, dynamo nav, osv. Og det er lig med en tung cykel.

Hilsen Kristian
  • Af Anjal 3. juli 2013
    Hej, har i et godt forslag til lys på en børnecykel (børn i 2. og 3. klasse) jeg synes de magnetiske fra cykelhandleren er gode, har dem selv på min cykel, men er de tilstrækkelige på en børnecykel eller skal det være en anden slags? Hvad mener I? mvh Anja
  • Af Mikkel Hass 24. august 2013
    I gamle dage havde vi i forbundet et mundheld, der hed: "Når man køber en billig cykel, får man en billig cykel" Det gælder også (måske især) børnecykler.
  • Af Marian Allon 15. november 2013
    Hvad vil være den typiske størrelse på en cykel til en pige på 41/2? Hun er ca 100-105 cm høj
  • Af Anja 24. november 2013
    Jeg er faldet over en cykel til min datter på 6 år. Den har desværre ingen fodbremse, så mit spørgsmål går på, om man kan lave fodbremse og til hvilken pris?
  • Af John 5. december 2013
    Jeg er en gammel mand, højde 167 cm, der kører på en gammel, og nu desværre snart kaput, 24 tommer pigecykel. Cyklen er ideel: Foden kan nå jorden ved stop og jeg skal ikke svinge benet over sadlen.