0
348

Lynguide til velpumpede dæk

Pumpe og ventil skal passe sammen - ellers ender du med sorte fingre og flade dæk.

Af Torben Laursen og Rikke Ravn

1. Pump en gang om ugen

Når du pumper cyklen, holder en god slange samme tryk i op til en uge. Så hvis du vil rulle optimalt, er det fint gøre det til en søndagsvane at bruge 5 minutter på at pumpe cyklen. Skal du pumpe oftere, har du det, man kalder en siver - ofte forårsaget af en defekt ventil. 

 

2. Pump ikke for hårdt

Mange tror, at jo hårdere man pumper et dæk, jo lettere ruller det. Det er til en vis grad sandt. Men alle dæk har en maxgrænse for, hvad de kan holde til, og du vinder ikke noget ved at overskride den. 

Maxgrænsen står på dækket, og hvis din cykelpumpe har en dæktryksmåler, er det nemt at holde dig under grænsen. Men du behøver ikke en trykmåler. Prøv at trykke med et par fingre på dækkets slidbane, når du har pumpet:  

  • Smalle dæk på fx racere og touringcykler skal pumpes relativt hårdt. De skal ikke give sig det store, når du trykker. 
  • Brede dæk på fx mtb og crosscykler skal have et lavere tryk for at rulle optimalt. De skal give sig lidt et par milimeter, når du trykker.  

3. Kend din ventil

Ventil og pumpe skal passe sammen, ellers kommer du til at stå og svede over udstyr, der ikke vil samarbejde.

Der findes tre ventiltyper på markedet: Racer- og autoventil er de nye standarder, mens den gamle dunlopventil langsomt er ved at udgå.

Nogle pumper passer til alle typer ventiler, andre gør ikke. Køber du en ventil-adapter hos cykelhandleren, kan du bruge flere typer pumper til din ventil. Adapteren er lille, så den kan ligge i din pung – og så er du beredt! 

Ventiltyper: Racer (t.v.), Dunlop (i midten) og Autoventil (t.h.) 

  • Racerventil (Presta-ventil) sidder ofte på racere og touringcykler. Du skal åbne den lille prop i spidsen af ventilen, før du kan pumpe. Hvis du har en ventiladapter, kan du pumpe dine racerdæk på tankstationen.
  • Dunlop-ventil (almindelig ventil) sidder ofte på børnecykler og klassiske cykler. Tit kan man bruge racerventil-hullet på en cykelpumpe til en Dunlop-ventil.  
  • Autoventil (Schrader-ventil) sidder ofte på brede dæk – fx på MTB, BMX og ladcykler. Skal pumpes med et særligt ventilhoved, der trykker den lille udløser i ventilen ned.  Ventilen bruges også på biler og kan pumpes på tankstationen.

4. En pumpe er ikke bare en pumpe

Cykelpumpers kvalitet er svingende. Nogle er svære at sætte fast på ventilen. Andre kræver hårdt arbejde, når der skal pumpes. Og desværre hænger pris og kvalitet ikke altid sammen.

Når du køber en pumpe:  

  • Vælg den rigtige størrelse: Der er en verden til forskel på små og store pumper. Overvej dit behov. Vi anbefaler som udgangspunkt en lynhurtig fodpumpe til hjemmebrug og en god minipumpe til turen.
  • Prøv at pumpe med den: Virker den solid? Er der slør i pumpen? 
  • Mærk, hvordan den ligger i hånden: Er håndtaget behageligt? Kan du få ordentligt fat?
  • Det praktiske: Passer den til din ventil? Virker ventiladapteren solid? Er det nemt at aktivere låseanordningen? 

 

5. Hold dine dæk rene

Kig af og til dine dæk efter for småsten og glassplinter, der gnaver sig ind i dækket og kan ende med en punktering. Dæk bliver i øvrigt møre med alderen - er der begyndende revner i dem, er det tid at udskifte dem. 

 


 

 

 

 

Skriv en kommentar

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder