Der er mange måder at cykle med bagage - nogle er smartere end andre.

Sådan pakker du pendlercyklen

Køb det rigtige udstyr og pak cyklen rigtigt. Sådan får du indkøb, laptop, børn og dyr med på cyklen i hverdagen.

1. Sådan cykler du med en bærbar computer

Computere er sarte. Så vælg en taske, der er designet til kombinationen af computer og cykel. Vi anbefaler, at du går efter en vandtæt, afstivet taske, der beskytter computeren mod bump og byger.

Vælg meget gerne en taske, der kan klikkes fast på bagagebæreren med selvlåsende kroge, så du er sikker på, at tasken ikke hopper af undervejs.

Eksempler på cykeltasker til bærbare: shop.dcf.dk

2. Sådan cykler du med indkøb

En tung rygsæk er træls at cykle med. Flagrende plastikposer på styret er farlige. Og cykelkurve er hyggelige - men ikke optimale, hvis du læsser tungt med varer. Det kan godt give slinger.

Få dig en rigtig cykeltaske. Den flagrer ikke. Du har ryggen fri. Og tyngden sidder lavt på cyklen, så du kan laste 10 l mælk uden slinger. På begge sider af cyklen,for taskerne sælges ofte i sæt.

Vælg gerne en model med skulderrem, så du uden bøvl kan bære varerne fra supermarkedet ud på cyklen. Er klassiske cykeltasker ikke dig, findes der beslægtede produkter med lignende funktioner. Fx shoppingnet og rygsække med indbyggede låsekroge, så de nemt og sikkert kan hænges på bagagebæreren.

Cykler du med tunge indkøb kan det i øvrigt være en ide at investere i en stærk bagagebærer.

Eksempler på cykeltasker til indkøb + bagagebærere til tung bagage: shop.dcf.dk

3. Sådan cykler du med  bærbar + indkøb

Skal du både have den bærbare med og handle på vejen? Så hægt tasken med den bærbare på den ene side af bagagebæreren og cykeltasken til indkøb på den anden side.

Skal du handle så stort ind, at du har brug for to cykeltasker, kan du pakke computeren ind i et etui af tyk blød neopren og stikke den ned bag mælk og bananer i cykeltasken. Men det er ikke den optimale løsning, da cykeltasken nok er afstivet i ryggen, men ikke har en stødabsorberende bund.

Eksempler på neoprenlommer: www.etasker.dk

4. Sådan cykler du med børn + ting + sager

Et klassisk barnesæde er trygt og godt, men... hvor skal alt det andet så være? Cykeltasker er der ikke plads til, en stor rygsæk maser barnet, og som nævnt er cykelkurven heller ikke det optimale sted at pakke tungt (se punkt 2).

Til korte stræk kan du investere i en ladcykel, der nemt laster børn, indkøb og mere til. Men en ladcykel er en stor investering. Og på længere stræk har du brug for en løsning, hvor din cykel bliver let og fri, når børnene er sat af.

Det kan fx være en Triobike-ladcykel, hvor du kan koble ladet af og cykle videre uden. Eller en letløbende anhænger. Eller hvad med en halvcykel, hvor barnet selv træder med i pedalerne? Med sådan en monteret, kan du desværre ikke stable ting på bagagebæreren - men nogle modeller giver plads til, at du kan smække et par cykeltasker på.

Eksempler se: www.triobike.dk og shop.dcf.dk

5. Sådan cykler du med dyr

Mulighederne er forbløffende mange, når Sofus, King og Pjevs skal med på tur. Katte og små hunde kører fornemt i polstrede cykelkurve med sele og solskærm. Og til store hunde findes specialdesignede anhængere til cyklen.

Eksempler på cykeludstyr til dyr: www.4hotdogs.com

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

4 kommentarer

• Af John 3. april 2013
    Hej Cyklistforbundet,
    Tak for en god artikel. Jeg er dog næsten mere i tvivl om hvad jeg skal købe. Jeg vil gerne have en god cykeltaske til sommerens dagsture og skal have lidt af hvert med - Jeg har kigget på denne her fra Haglof http://www.kaza.dk/sortiment/rygsaekke/backup-17.html

Jeg har set mange have den og gik ud fra at den så må være god, men ved I om den er "cykel venlig". På forhånd tak:-)
  • Af Line Hviid, Cyklistforbundet 8. april 2013
    Kære John
    Tak for de pæne ord om artiklen. Vi ved desværre ikke alt om alle produkter, så det må nok komme an på en prøve - men skriv gerne tilbage her på siden med dine erfaringer, hvis du ender med at købe tasken.
  • Af Malene 28. maj 2013
    Tak for nogle gode artikler og gode råd og guider.

Dog har jeg en kommentar til denne, som jeg håbede kunne hjælpe mig da jeg altid er på cykel og altid ender med at ligne et pakæsel fra de varme lande.
    Jeg har lige skiftet barnestol ud med en efterløber - som min datter i øvrigt ELSKER! Men bagagabæreren er jo stadig ikke tilgængelig opdagede jeg. For stangen gør jo at man højest kan lægge en jakke el. lign som ikke fylder meget.
    Så at skrive at bagagebæreren er fri - er nok lige kækt og uprøvet :)
  • Af Rikke Ravn, Cyklistforbundet 29. maj 2013
    @Malene: Tak for ros! IOg hvad angår din anke i forhold til bagagebæreren: Du har ret, der er vist en svipser der. For de fleste halvcykler monteres jo med beslag på bagagebæreren, så den ikke er fri til bagage i nævneværdig grad. Nogle halvcykler monteres oppe på sadelpinden: de giver heller ikke rum til den store bagage ovenpå bagagebæreren - men her kan man i det mindste godt smide et par cykeltasker på og få det meste med. Vi retter lige guiden til, så den stemmer overens med virkeligheden!