2
486

Sådan vedligeholder du din cykel

En velholdt cykel kører bare bedre. Læs hvordan du, med enkle midler, holder din cykel i topform.

Bremser

Det er vigtigt jævnligt at kontrollere, at bremserne virker ordentligt.

Har du en fælgbremse med bremseklodser, så kræver det lidt mere vedligeholdelse, end hvis du har en bremse, der sidder i navet.

En god hovedregel er at skifte gummibremseklodsen efter hver sæson – og især efter vintersæsonen, der tærer meget på gummibelægningen.

Det er relativt nemt at skifte bremseklodserne, men det kræver lidt tid at få dem indstillet præcist. Hyler bremserne efterfølgende, er det fordi de vibrerer lidt. Det kan enten skyldes, at de er lidt skævt indstillet, er løse eller at der olie på fælgen. Løsningen er her simpel: Justér, stram eller rens.

Ligesom bremseklodserne skal også bremsekablerne efterses og eventuelt udskiftes, da de bliver løse ved brug. Spænd kablet ved at dreje på skruen oppe ved håndbremsen. Har du fodbremse, skal du sørge for, at kæden ikke er for løs. Hopper kæden af, virker fodbremsen nemlig ikke.

Dæk og fælge

Tag et kig på dækkene: Er der nok slidbane på dækket? Hvis det ser slidt ud, er der store chancer for, at du punkterer inden for kort tid. Se også nærmere på siden af dækket. Er der sprækker i siderne? Hvis ja, så er det på tide at købe nye dæk. Endelig er det en god idé at sørge for, at der er tilstrækkelig med luft i dækkene. Der er ingen fornøjelse ved at køre på et halvfladt dæk, og derudover så ødelægger du hjulet ved at gøre det.

Tjek at alle eger er i hjulet, og at hjulet ikke er ekset. Har du fælgbremser, er det en god idé at rense fælgen grundigt. Tag en svamp med rengøringsmiddel, og skur fælgen hele vejen rundt. Du må gerne tage hårdt fat, da gammelt fedt og olie har en tendens til at sidde godt fast.

Vask fælgen med rent vand og tør efter med en klud. En ren fælg modvirker ikke bare dårlig bremseevne, men også den irriterende lyd, når bremserne hyler. Sidst men ikke mindst er det vigtigt at tjekke, om fælgen buler udad, har fordybninger eller lignende. Er det tilfældet, så kig forbi cykelsmeden.

Gear

Mange bycykler har indvendige gear, og da der er mange forskellige slags, er det en god idé at høre cykelsmeden, hvad du præcist skal gøre ved det gear, du har på din cykel.

De fleste cykler har dog en form for indikator, der viser om gearet er indstillet rigtigt. Det kan f.eks. være to røde punkter ved baghjulet, der skal stå ud for hinanden. Gør de ikke det, kan det almindeligvis justeres ved at dreje på en fingerskrue oppe ved gearvælgeren.

Har du Shimano 3- gear, skal gearvælgeren stå i 2. gear, når du justerer, mens det skal stå i 4. gear, hvis du har Shimano Nexus 7-gear. Et anden meget almindeligt gear er Torpedo 3-gears, hvor du strammer kablet med kabelmøtrikken, mens cyklen står i 3. gear.

Har du udvendige gear, der fungerer dårligt eller hakkende, kan der være flere årsager:

Kæden kan have et stift led. Det kan afhjælpes med olie eller ved at skifte kæden. Dog skal du huske, at skifter du en gammel kæde, passer den formentlig ikke længere med takkerne i kransen, der selvfølgelig også slides over tid. Derfor er det en god regel at skifte kæde og krans samtidig, så takkerne passer sammen fra start.

Det kan også være, at tandhjulene i bagskifteren er fyldt op med grus og snavs. Det får kæden til at køre besværet, og gearet til at hakke. Her hjælper det igen at rense både tandhjul og kæde. Hjælper det ikke, så invester i en ny kæde og en ny krans.

Årsagen til problemerne kan også ligge i gearkablerne. Test kablerne ved at sætte kæden op på det største tandhjul bagpå, skift til højeste gear og træk så i det nu løse kabel. Kører det let og ubesværet? Eller mærker du friktion? Gør du det, så er det en god idé at investere i et nyt kabel.

Endelig kan gearet også være indstillet lidt forkert. Det kan afhjælpes ved at dreje en halv omgang enten på den skrue, der sidder oppe ved gearvælgeren eller nede ved gearskifteren. Drejer du skruen lidt udad, så strammes kablet og omvendt. Det er svært at indstille præcist, så med mindre du er en tålmodig sjæl, så få cykelsmeden til at gøre det for dig.

Hjul, styrfitting og lejer

Træk op i styret på cyklen, så den kun hviler på baghjulet. Drej styret fra side til side. Kan du høre en knasende lyd, er der formentlig kommet grus i lejerne inde i styrfittingen. Virker den løs, er der slør i lejerne.

Det samme kan være tilfældet nede i krankboksen. Tjek krankboksen ved at tage fat i pedalarmen og træk den let udad. Føles den løs eller er der knasende lyde, skal den renses eller justeres. Har du ikke mod på at skille krankboks og styrfitting ad, så smut forbi cykelsmeden.

Lås og lygte

Når låsen går i ”baglås”, er det tid til at give den lidt olie. Og her er det vigtigt, at man ikke hælder olie ned i låsehovedet, hvilket kun resulterer i en fedtet nøgle, bukselomme og taske. I stedet kan du med fordel lægge cyklen ned og derefter forsigtigt dryppe lidt olie ned i låsehullet – altså det hul som man skubber låsepalen ind i.

Har man en dynamolygte, der lyser dårligt, skyldes det ofte én af tre ting: pæren er sprunget, ledningen revet over eller også har der samlet sig snavs inde under dynamohovedet. Løs problemet med en ny pære, en ny ledning eller en klud og en dråbe olie.

 

Skriv en kommentar

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

2 kommentarer

  • Af Per Beck Nørrevænget 52 8310-Tranbjerg 3. april 2014
    Vi har 2 cykler Cresent med indvendig gear,Torpedo.
    Det vil sommetider hoppe over.
    Vi har fåer at vide 1,stil det i 1 gear virker ikke, 2 stil det i 2 gear det samme.
    Hvad gør vi ???
  • Af Cyklistbutikken 1905 4. april 2014
    Hej Per, gear er ikke noget man lige fixer. Jeg ville gå til min lokale cykelsmed da man hurtigt kan få ødelagt mere end man fixer. Som alternativ kan du downloade cykelapp´en Cykel Reperation som er rigtig god.