Gør din cykel vinterklar på fem minutter med Cyklistforbundet

Gør cyklen vinterklar med få justeringer

Der er ingen grund til at stille din eller dit barns cykel, når vinteren og frostgraderne er over os med nyfalden sne og glatte veje. Se og læs, hvor du med få justeringer kan gøre cyklen vinterklar.

Cyklen behøver ikke kun høre sommeren til. Uanset om du er hverdagspendler eller bare nyder en god cykeltur i weekenden, så kan vinter også være cykelsæson. Bare du sørger for at gøre cyklen vinterklar og tager hensyn til de øvrige trafikanter.

Med lidt forberedelse og få justeringer kan familiens cykler hurtigt blive vinterklar, så hele familien forbliver godt kørende gennem både frost og kulde:

- Vinterens regnvejr, sne og is rimer på punkteringer og risiko for at skride ud. Men der skal faktisk ikke så meget til. Hvis du holder dækkene pumpet efter vejret, beskytter din kæde mod rust med en tyk olie og holder vejsaltet væk med en gang spul efter behov, så er du rigtig godt kørende, siger Cyklistforbundets mekaniker, Jakob Devantier.

Fem råd fra Cyklistforbundet – sådan holder du dig og dine børn godt cyklende hele vinteren

• Pump dækkene efter forholdene
    Tjek dæktrykket ved at mærke på siderne af dækket. Her kan du mærke helt ind til slangen og bedre fornemme, hvor meget luft der skal i. Når vejene er glatte af slud og is, skal du lukke lidt af luften ud. Det giver bedre vejgreb, så du ikke så let skrider ud og falder.
  • Smør kæden
    Giv kæden en god klat tyk olie en gang om ugen. Den lette sommerolie er ikke nok.  Rens gerne samtidig. Det gør du ved at give kæden olie, tørre den af igen og så give olie en gang mere. Vil du virkelig gøre noget ud af det, kan du begynde med at vaske kæden ren med en klud med degreaser på.
  • Forebyg en frossen lås
    Stil cyklen et tørt sted, så det gamle vand fordamper og giv den olie i alle de bevægelige dele. Altså både der, hvor du stikker nøglen ind, og i låsemekanismen i den anden side. Brug en tynd olie - for eksempel låsespray, som du sprøjter direkte ind i låsen og bare lader sidde.
  • Få sat vinterdæk på
    Om sommeren kan du nyde at cykle med lette og hurtige dæk, der har et fint og ikke så dybt mønster. Men om vinteren skal du bruge dæk, der har dybere riller og et grovere mønster. Du vil blive overrasket over, hvor meget bedre vejgreb, det giver dig.
  • Tjek cykellygterne
    Små knaplygter, der lyser svagt eller dingler i en elastik, er ikke nok. Ifølge loven skal forlygter og baglygter kunne fastmonteres og ses tydeligt på 300 meters afstand. Lygterne skal være synlige fra siden, men må ikke være så kraftige, at de blænder.

VIDEO: Vinteren kan hård kost for din cykel: Kablerne er stivfrosne, låsen vil ikke op, og salten ødelægger, hvad ødelægges kan. Se her, hvordan du gør cyklen klar til vinteren.

Giv cykelsagen en stærkere stemme

Vi arbejder for at gøre cyklen til det trygge og oplagte valg i hverdagen og for at skabe en sundere og mere bæredygtig verden med cyklen som løftestang.

Meld dig ind i Cyklistforbundet og giv cykelsagen en stærkere stemme