Bliv en bedre cyklist

Foto:Cyklistforbundet/Andreas Hammershøj (hammershoej/Flickr)

Vi giver dig her en række fif, så du blandt andet kan blive en (endnu mere) hensynsfuld cyklist, en ørn til glatføre og en mester i at køre langt.

• Værd at vide om cross

Crosscyklen er cyklens svar på schweizerkniven - den alsidige cykel kører lige godt på asfalt og grus og dur derfor både til pendling og leg i skoven.

• Undgå vintertræthed

Er du blandt de 10 procent af danskerne, hvis energi og humør daler, når dagene bliver koldere og mørkere? Kulde og mørke kan ikke undgås på vores breddegrader. Men du kan selv gøre meget for at undgå vintertræthed – og din cykel kan hjælpe.

• Bill kom med på holdet

For et år siden vejede Bill Vestergaard 170 kilo. Det gør han ikke mere. I dag ligger kampvægten under 100 kg, han cykler 20 km til og fra arbejder hver dag – og i år er det ham, der holder de andre på holdet til ilden.

• Cykeltasken - din nye bedste ven?

I Holland er den allemandseje, men i Danmark en sjælden sag, som mest sniger sig ombord på touringcykler. Vi har set nærmere på cykeltasken til hverdagsbrug. For hvem ved? Måske er den din nye, bedste ven.

• Uld versus lycra

Cykeltøj: Uld versus lycra

Lige siden 80erne har vi været vant til at cykeltøj var noget stramt noget i kunststof. Det er det også tit i dag, men noget er ved at ændre sig. Uld bliver mere og mere almindeligt i kollektionerne – så CYKLISTER har set nærmere på, hvorfor en uldtrøje faktisk kan være ganske fin. Også i sommervarmen.

• Cyklistens dilemma

Salt er cyklens fjende nummer et. Men uden salt bliver din cykelsti til en glidebane om vinteren. Vi undersøger alternativerne.

• God kørestil i regnvejr

Når vejret er surt, bli’r mennesker også sure, og det gavner ingen i trafikken. Vi giver 5 tip til smil og god stil på en sjaskvåd cykeltur.

• På med kasketten

Det kræver kun en knivspids organisatorisk talent og en cykel at blive holdkaptajn på Vi cykler til arbejde. Men hvis du griber chancen, kan du måske ændre livet for en kollega. Sidste års kaptajner fra holdene ”De dovnes sved” og ”Kommer Gert ud at cykle” deler ud af deres erfaringer.

• Spred god cykelkarma

Et smil, en positiv bemærkning og en nogenlunde civil kørestil. Mere skal der ikke til, før god karma breder sig på cykelstien. Find din indre gentleman frem – og vær med til at aflive rygtet om, at cyklister kører råddent og egoistisk.

• 10 gode råd om hensyn på cykelstien

Din kørestil påvirker andre cyklister. Her får du 10 gode råd til eksemplarisk adfærd, der spreder god karma på cykelstien.

• Teorien om de fire typer flokdyr blev oprindeligt udviklet til bilister. Tegning: Philip Ytournel

Cyklister er flokdyr

Cyklister bliver ofte beskyldt for at være egoistiske fjolser, men undersøgelser viser, at cyklister faktisk har en udpræget flokmentalitet. Til gengæld er der forskel på, hvilken type flokdyr vi er: Er du fx en pingvin, en gepard, en gnu eller måske et æsel?

• Foto af panda

10 grunde til at kvitte cyklen

Når bilnøglerne frister, er det let at finde på undskyldninger for ikke at cykle i dag. Vi rydder de værste af vejen her.

• Shutterstock

Mål din cykling

Smartphones, gadgets og massevis af apps har gjort det nemt at indsamle data om sig selv og tracke sin færden - også for cyklister.

• Så meget forbrænder du

Hvad betyder dine kilometer på jernhesten for din forbrænding? Få svaret her. Vi har regnet en måneds pendling til og fra arbejde om til skumfiduser, kiwier og kirsebær.

• De 10 bud - når du cykler i skoven

På cykel kommer du vidt omkring i skoven. Du må cykle på alle skovens stier og veje, hvis du ta’r hensyn til naturen og skovens gæster. Her er 10 bud på god stil, når du cykler i skoven.

• Landevejscykling for begyndere

Gi'r Tour de France dig lyst til at prøve kræfter med landevejen? Det er let at komme i gang - og der er god hjælp at hente i fællesskabet i landets mange cykelklubber.

• T:\FotoArkiv\VCTA\042010cykelfolk

Kom i gang med at cykle efter vinteren

Hvis du er en af dem, der stiller cyklen væk for vinteren, er her 5 gode råd til, hvordan du kommer i gang igen.

• 10 råd, når du cykler i is og sne

Hvad du skal tænke på, når vinteren lægger sig på din cykelvej.

• Bliv en ørn til at cykle i glatføre

Gør-det-selv-mini-glatføre-kursus for cyklister.

• 10 råd - i gang med at cykle langt

Vil du i gang med at cykle langt til arbejde? Glimrende ide – her får du 10 råd, der øger sandsynligheden for succes. Vi hjælper dig bl.a. med at snyde vanedyret, sætte realistiske mål og bruge energien rigtigt … der er også noget om kage!