Bill Vestergaard sammen med sit Vi cykler til arbejde-hold. Han er selv manden i den gule jakke. Foto: Mikkel Østergaard

Bill kom med på holdet - mod alle odds

For et år siden vejede Bill Vestergaard 170 kilo. Det gør han ikke mere. I dag ligger kampvægten under 100 kg, han cykler 20 km til og fra arbejder hver dag – og i år er det ham, der holder de andre på holdet til ilden.

Af Lotte Malene Ruby
22. april 2014

Ventede på en chance

Der hang en seddel på opslagstavlen. Det nemmeste i verden ville have været at liste forbi. Men i stedet stoppede Bill Vestergaard op og skrev sit navn på listen – og vups, var han med i Vi cykler til arbejde-kampagnen. Det havde været en mindre bedrift, hvis ikke han havde vejet 170 kilo, men for ham, var det lige, hvad der skulle til:
”Jamen, jeg gik i virkeligheden nok bare og ventede på den rigtige sammenhæng,” fortæller Bill Vestergaard, som er 29 år og arbejder som research scientist i Novo Nordisk.
For ham blev Vi cykler til arbejde 2013 et stort vendepunkt. Han havde allerede forsøgt sig med at cykle hjem fra arbejde nogle gange – og han havde opdaget, at det var en stor hjælp at have en kollega at følges med. Men det var først i forbindelse med kampagnen, at han fik sat cyklingen i system og overvundet den barriere, som det er at cykle til arbejde om morgenen, hvor der også er et vist tidspres.

På cykel ind i fællesskabet

”Når du følges med en anden, så tænker du ikke så meget over, at du er ude at cykle – og at der er lang vej. For så kører du jo og hyggesnakker,” fortæller Bill Vestergaard.
Siden kampagnens start 1. maj sidste år, har han tabt mere end 70 kg. Ikke alene pga. de mange, lange cykelture, men Vi cykler til arbejde blev hans springbræt til en generel livstilsændring. I dag fremstår han som en helt anden, sundere og gladere mand. Og han giver fællesskabet om cyklerne på sin arbejdsplads en stor del af æren for, at projektet lykkedes.
”Cyklerne er jo blevet noget, som vi taler om hver dag – om turen, vinden og vejret. Og de kollegaer, som jeg følges med, har jeg lært rigtig godt at kende. Man når jo at snakke om meget forskelligt, hvis man følges ad et par timer hver dag, så vi er blevet rigtig gode venner,” forklarer Bill Vestergaard.

Hårdt, men ikke for hårdt

I dag cykler han på arbejde hver dag – på nær, hvis hans cykel er i stykker. Også selv om 20 km hver vej er mere end de fleste almindelige hverdagscyklister kan overskue. For Bill var turen også hård i starten, men selv med rigtige mange kg for meget, er det at cykle en form for bevægelse, hvor næsten alle kan være med. I hvert fald hvis udstyret er i orden.
”Jeg har en god cykel. Og det rigtig betyder meget. Ind imellem, når den har været i stykker, har jeg lånt en anden af cykelsmeden. Men så er cykelturen slet ikke den samme. En dårlig cykel ødelægger cykelglæden,” siger Bill Vestergaard, som faktisk mener, at dårligt udstyr er en større barriere end overvægt.
Nu er det et år og mere end 70 kg siden Vi cykler til arbejde 2013 sendte Bill Vestergaard ind på et nyt spor – og han er naturligvis med på holdet igen. Denne gang i rollen som indpisker:
”Nu er det mig, som siger til de andre, at de skal til at komme i sadlerne.”

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder