Cykeltasken - din nye bedste ven?

I Holland er den allemandseje, men i Danmark en sjælden sag, som mest sniger sig ombord på touringcykler. Vi har set nærmere på cykeltasken til hverdagsbrug. For hvem ved? Måske er den din nye, bedste ven.

Af Lotte Malene Ruby

Holland og Danmark er begge store cykelnationer, hvor cyklen er en næsten naturgiven ting, som rigtig mange mennesker har med i deres daglige gøremål. De to landes cykelkulturer har rigtig meget til fælles, men der er også tydelige forskelle.

En af dem er brugen af cykeltasker, som er ekstremt udbredt i Holland, men aldrig for alvor har vundet indpas i Danmark som andet end udstyr til cykelferien.

Nikolai Gulmann, som står bag en nyudviklet indkøbspose til cykelbrug ved en hel del om hvorfor: ”I forbindelse med vores arbejde har vi holdt fokusgrupper netop for at høre, hvordan danskerne forholder sig til cykeltasker. De siger typisk, at cykeltaskerne er for dyre, at de fylder, og at de er for besværlige at bruge med tekniske anordninger, som gør dem svære at tage af og på,” forklarer han.

Den skal prøves!

Til gengæld lader der altså til at være god efterspørgsel på en enkel, fornuftigt prissat cykeltaske, som er nem at bruge. Især, hvis designet er nogenlunde trendy, for som Nikolai Gulmann siger: ”Cykeltasken skal jo konkurrere med de tasker, som man ellers bruger – og der går mange mennesker altså meget op i, at tasken er trendy og passer til ens stil.”

Andreas Otto, som er butikschef i Cyklistbutikken 1905 er grundlæggende enig, men tilføjer en ekstra væsentlig pointe: ”Det handler mindst lige så meget om, at mange danskere aldrig har prøvet at køre med en cykeltaske. De har ikke oplevet den kæmpe forbedring af kørekomforten, som det giver, når vægten er rigtigt fordelt på cyklen i forhold til at have indkøbene hængende på styret eller stablet op i cykelkurven. Har man først opdaget det, så sker det faktisk ret tit, at cykeltasken bliver ens nye, bedste ven,” siger han.

Vi har testet cykeltasker til indkøb - læs anmeldelsen her

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder