4
832

10 råd om hensyn på cykelstien

Din kørestil påvirker andre cyklister. Her får du 10 gode råd til eksemplarisk adfærd, der spreder god karma på cykelstien.

  1. Vær opmærksom i trafikken - lad fx mobilen blive i lommen.
  2. Lad være med at stresse. Så har du overskud til at være venlig i trafikken.
  3. Kig dig over skulderen før du trækker ud og overhaler andre cyklister.
  4. Hold til højre på cykelstien - så der er plads til, at andre kan overhale dig.
  5. Vis dine intentioner: Ræk fx hånden ud, når du vil dreje. Ræk hånden op, når du vil stoppe.
  6. Lad være med at køre op foran alle de andre cyklister, der holder for rødt lys.
  7. Lad være med at holde på din ret, hvis det bringer dig selv eller andre i en farlig situation.
  8. Respekter fodgængerne. Træk din cykel i fodgængerfeltet, og lad være med at køre på fortovet.
  9. Hold øjne og ører åbne - undgå fx høj musik i hovedtelefonerne og hætter der begrænser dit udsyn.
  10. Kør efter forholdene. Det er ikke en rettighed at køre så hurtigt, du kan.

Dét kan du gøre

  • Del siden her med andre - så kan de også sprede god cykelkarma
 

Skriv en kommentar

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

4 kommentarer

  • Af 7. Lad være med at holde på din ret 12. april 2012
    VÅS ! Selvfølgelig skal man holde på sin ret, ellers ved de andre trafikanter ikke, hvor de har en. Jeg har ret til at køre over et lysreguleret kryds for grønt - det ku' se kønt ud, hvis jeg kom listende som en undskyldning for mig selv og udstrålede usikkerhed, om jeg ville benytte mig af min ret.
  • Af Peer 30. juli 2013
    I burde tilføje et ekstra råd:

    Ved overhaling af forankørende bør der gives signal.

    Hvorfor ? Fordi en cyklist, der med stor fart overhaler en intetanende cyklist på en cykelsti (især uden for bymæssig bebyggelse), kan være til stor fare for både sig selv og den cyklist, der overhales. Prøv at forestille jer, at cyklisten, der overhales slår et lille sving for at undgå et hul i cykestien...

    Jeg oplever tit at blive overhalet på cykelstierne, især, af "Tour-de-France" wannabies, der enten kører alene eller et par stykker sammen. De har så godt som aldrig ringeklokke (og kører dermed ulovligt), og giver aldrig signal, når de overhaler.
  • Af Carsten Nielsen 14. august 2013
    Give signal, når jeg overhaler? Hvis du mener at ringe med klokken, så er der altså mange der oplever det som flabet: "Flyt dig, du fylder"

    Man kan jo også henvise til at man som trafikant altid bør holde sig orienteret om trafikken omkring en. Således vil man aldrig blive overrasket når man bliver overhalet.

    Jeg bruger dog et andet trick: Når jeg har orienteret mig for at overhale en forankørende, kan jeg godt finde på at skifte ned og op i gearene. Det giver en tydelig kliklyd og så bliver det ikke opfattet forkert. Dermed er den forankørende klar over at jeg er der og der er plads til overhaling.

  • Af Søs 27. september 2013
    Jeg et kommet frem til, cykellisterne på stierne osv i indre København er splitterravende tossede- med et kæmpe behov for nærdødsoplevelser! Kegler rundt som lemminger, uden hensyn overblik eller et minimum af forståelse for almene færdselsregler! Jeg vil heller køre med Tour look allikes end " almindelige" cykellister! Om morgen tager det mig 20-25 min at køre til job- om eftermiddagen 35 -40 min! Bla. Pga jeg holder ved stoplinjerne ved rødt lys,
    Imens klumper der et bjerg af cykler sig sammen foran, 7-8 cykler på række der skal kiles ind på en cykel sti , bred mok til Max 3, Christiania cykler der fylder og slingre, mobil bimsen, holder tilbage når bussen drejer ud osv! Er det dansk cykellist forbund kæmper for? Retten til totalt anerki?