Foto: Shutterstock

På med kasketten!

Det kræver kun en knivspids organisatorisk talent og en cykel at blive holdkaptajn på Vi cykler til arbejde. Men hvis du griber chancen, kan du måske ændre livet for en kollega. Sidste års kaptajner fra holdene ”De dovnes sved” og ”Kommer Gert ud at cykle” deler ud af deres erfaringer.

Af Lotte Malene Ruby
04. april 2014

Dit helt eget hold

Om morgenen sætter du dig op på din cykel og kører på arbejde, og når du har fri, kører du hjem igen. For de fleste hverdagscyklister er det bare en vane. Sådan er det også for dem, der kører bil, bus og tog. Men vi kan godt ændre vores vaner – hvis vi får den rigtige anledning.

Vi cykler til arbejde er sådan en anledning, og hvis du samler et hold på din arbejdsplads, kan du både få lov til at bære titlen ”kaptajn” i en hel måned – og måske være med til at skabe en helt ny cyklist. Det er i hvert fald sket for Morten Mosbæk, som sidste år var kaptajn for holdet med det yderst beskrivende navn ”De dovnes sved”.

Godt, I tog fat i mig!

Morten Mosbæk fra TDC i Aarhus har været holdkaptajn i et par år, og hver gang har kernen i holdet været en lille gruppe på en tre-fire stykker, som alle cykler i forvejen. Den type kolleger rekrutterer nærmest sig selv. Især hvis arbejdspladsen som Mortens sponserer deltagergebyret. Lidt anderledes er det med de kolleger, som først skal finde deres indre cyklist og derefter grave cyklen frem bagerst i garagen.

”Det første år kneb det lidt med at få dem, som ikke normalt cykler med, men her sidste år gik det allerede bedre. Nogle af dem holder så op med at cykle igen efter kampagnen, men der er også et par stykker som er hængt ved. Navnlig én fyr, som nu cykler hver dag. Han siger også selv: Det var sgu godt, at I tog fat i mig! Ellers var jeg aldrig kommet i gang,” fortæller Morten Mosbæk.

Kom Gert ud at cykle?

Anders Rohde fra National Instruments i Hørsholm her cirka de sammen erfaringer. Hans hold, som sidste år havde det flotte navn ”Kommer Gert ud at cykle?”, består også af en lille kerne erfarne cyklister, som i fællesskab forsøger at skubbe lidt til deres inkarnerede bilistkolleger.

Og det er Anders Rohdes oplevelse, at det år for år bliver nemmere også at få nye cyklister med ud af køre i maj: ”Kampagnen er helt sikkert en god motivation. Både for dem som ikke cykler normalt – men også for os, der allerede cykler til dagligt. Det er faktisk blevet nemmere og nemmere at få kollegerne med på holdet. Jeg synes også efterhånden, at der er flere herinde, som køber sig en racercykel – og de får den brugt. Også i weekenden. Ind imellem cykler vi sammen i fritiden,” fortæller han.

Men hvad så med ham Gert? Det er såmænd Anders Rohdes chef, som er frisk nok til at melde sig til kampagnen – men som alligevel ikke rigtigt har været ude at cykle endnu. Men hvem ved? Måske er 2014 lykkeåret for Gert? Og måske også for en medarbejder på din arbejdsplads, som bare har brug et lille, venligt skub for at blive en glad hverdagscyklist.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

1 kommentarer

• Af K. Cederberg, Nyborg 8. april 2014
    Haha, gode historier - tænk at opkalde et helt hold efter sin chef som er den sidste der kommer ud at køre. Spændt på hvordan den historie ender - nu hvor tiden går og Gert blir mere og mere landskendt. Der er SLET IKKE pres på :-).

Info: Det er selvfølgelig de faste cyklister, som med lange seje træk skæpper godt i km-regnskabet.
    Info: Kombinationen cykel-tog-cykel er også glimrende: Km på begge sider t/r kan tælles med.
    Info: El-cykel 1 g om ugen på et langt stræk t/r er også en god bedrift.
    God vind alle sammen!