Åbner dine cykelture for et slaraffenland? Vi tæller kalorier og kilometer - mest for sjov.

29
906

Så meget forbrænder du

Hvad betyder dine kilometer på jernhesten for din forbrænding? Få svaret her. Vi har regnet en måneds pendling til og fra arbejde om til skumfiduser, kiwier og kirsebær.

Af Jung Heidi Moeslund

Der er forskel på mænd og kvinder – også hvad angår kalorier. Sundhedsstyrelsen anbefaler et dagligt kalorieindtag for kvinder på 2.000 kcal og 2.500 kcal for mænd. Vi forbrænder heller ikke det samme på cykelturen til og fra arbejde. En kvinde på 60-65 kg forbrænder 18 kcal pr. km. Tallet ligger på 20 kcal pr. cyklet km for en mand på 75-80 kg.

Her har vi regnet på, hvad du forbrænder ved at cykle 20, 10, 5 eller 2 km hver arbejdsdag i en måned:

20 km til og fra arbejde


Det usunde

Flødeis: Cykler du 20 km pr. arbejdsdag i en måned, kan du som kvinde spise 3,8 kg flødeis uden at få et ekstra kalorieindtag. I løbet af måneden forbrænder du 7.920 kcal. Som mand forbrænder du 8.800 kcal og kan derfor lægge en stor kugle is på 450 g oven i kvindernes portion.  

Lakrids: Lakrids indeholder 365 kcal pr. 100 g. Det betyder, at du som kvinde forbrænder et antal kalorier svarende til hele 2,2 kg lakrids. Som mand går dine anstrengelser lige op med 2,4 kg lakrids.

Det sunde

Æble: Er du glad for æbler, kan du roligt spise løs. Kvinder forbrænder det samme som kalorieindtaget for 15,2 kg æbler. Og som mand kan du spise 16,9 kg æbler uden at overstige din samlede kalorieforbrænding på cyklen.

Kiwi: Kan du bedre lide kiwi? Så er tallet 13 kg for kvinder og 14,4 kg for mænd. Kiwi indeholder 61 kcal pr. 100 g.


10 km til og fra arbejde


 

Det usunde

Bountybar: Har du en svaghed for kokos dækket med chokolade? Som kvinde kan du sætte 850 g Bounty barer til livs uden at få et forøget kalorieindtag, da du forbrænder 3.960 kcal på dine 10 km på cyklen hver arbejdsdag. Mænd forbrænder 4.400 kcal og kan spise 940 g Bounty barer.

Vingummi: Ikke chokoladeelsker? Så regner vi i vingummi! I happy cola vingummi er der 350 kcal pr. 100 g. Kvinder forbrænder, hvad der svarer til kalorieindholdet i 1,1 kg og mænd 1,25 kg vingummi.

Det sunde

Appelsin: Vil du hellere spise sundt? Som kvinder forbrænder du, hvad er svarer til kalorieindholdet i 8,4 kg appelsiner. Og med 47 kcal pr. 100 g appelsin bliver resultatet 9,4 kg gul frugt for dig som mand.

Banan: Bananer mætter dejligt. 4,7 kg kan du som kvinde roligt spise, når du cykler 10 km til og fra arbejde i en måned. Som mand må du finde det store indkøbsnet frem: 5,2 kg bananer.


5 km til og fra arbejde


Det usunde

Fyldt chokolade: Lyder dagens cykeltur på 5 km til og fra arbejde, forbrænder du som kvinde 1.980 kcal på en arbejdsmåned. Det er det samme antal kalorier, som der er i 430 g fyldt chokolade. Som mand svarer dine 2.200 forbrændte kalorier til 480 g fyldt chokolade.

Vingummibamser: Bamser er søde. Som kvinde kan du omfavne cirka 600 g vingummibamser uden at forøge dit kalorieindtag. Og som mand: 650 g vingummibamser. 

Det sunde

Hindbær: Hindbær indeholder 54 kcal pr. 100 g. Som kvinde svarer din forbrænding til kalorieindtaget i 3,7 kg spiste hindbær. Som mand kan du spise 4 kg hindbær.

Vandmelon: Med 5,2 kg spist vandmelon går kalorieregnskabet i nul for kvinderne, da vandmelon indeholder 38 kcal pr. 100 g. Herrerne kan vælge hver en melon på 5,8 kg. 


2 km til og fra arbejde


Det usunde

Lakridskonfekt: Har du ikke så langt til arbejde, forbrænder du naturligvis mindre pr. cykeltur. Som kvinde forbrænder du 792 kcal på en måned. Det svarer til kalorieindtaget af 200 g lakridskonfekt. Mænd forbrænder 880 kcal og får derfor 20 g ekstra lakridskonfekt.

Marshmellows: Er skum lig med hygge, kan du som kvinde hygge dig med 220 g af slagsen. Mænd kan spise 30 g ekstra. 100 g marshmellows indeholder 355 kcal. 

Det sunde

Kirsebær: 1,4 kg kirsebær kan du som kvinde sætte til livs uden at overskride det, du forbrænder på cyklen. Mænd kan spise 200 g mere, nemlig 1,6 kg kirsebær. Kirsebær indeholder 55 kcal pr. 100 g.   

Jordbær: Kvinder kan med sindsro spise 1,9 kg jordbær. Og herrerne 2,1 kg af de røde bær. 100 g jordbær indeholder 41 kcal. 

Bemærk at alle tal er cirkatal. Din forbrænding afhænger af din cykel, vindforhold og det terræn, du cykler i, ligesom den fart du cykler til og fra arbejde med har betydning for antallet af forbrændte kalorier. Kalorieberegningerne er baseret på en arbejdsmåned på 22 cykeldage. 

 

Skriv en kommentar

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

29 kommentarer

  • Af CLUMpen 3. maj 2013
    Hvad med øl og rødvin...
    hvor mange/lidt liter af det kan vi drikke :)
  • Af Kurt i Ejby 3. maj 2013
    Sjov artikel, for nu at gå hele vejen kunne det være spændende at høre hvor mange bajere og rødvin man kan fylde sig med :-)
  • Af Ulla 3. maj 2013
    Pas på med denne type beregninger. "Vindmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden". Det betyder i praksis at en km i tour de France koster mange, mange flere kalorier end en km jeg kører på min cykel - uanset at min cykel er tungere at køre end de cykler de bruger i touren...
    Det betyder også, at en af fordelene ved at komme i god form er man simpelthen brænder flere kalorier af - både på en given tid og på en given distance - når man har lært at køre hurtigere.
  • Af Birthe Hansen 3. maj 2013
    Hvor mange Bjørnerbryg pr. kilometer tænker jeg. Ummm. Og Underberg??
  • Af Nørd 3. maj 2013
    Jeg forstår ikke helt jeres udregning. Hvis jeg som 80 kg tung mand forbrænder 20 kcal / km og cykler 20 km hver vej, må jeg nødvendigvis forbrænde 20*20*2 = 800 kcal per dag.
    Hvis der er 22 arbejdsdage (jeres estimat) på en måned må jeg således forbrænde 800*22 = 17600 kcal på en måned. Det lader altså til at i har glemt at man også skal cykle hjem når i siger at jeg forbrænder 8800 kcal på en måned. Dette går igen gennem hele jeres artikel - alle jeres total-kalorier skal ganges med 2.

    Desuden skriver i under 10 km: "...da du forbrænder 3.960 kcal på dine 10 km på cyklen hver arbejdsdag." Jeg går ud fra i her mener per arbejdsmåned (og så skal i også her gange med 2). Det havde være smart at regne tallene efter en ekstra gang inden man sendte artiklen "i trykken".

    Endeligt er det meget vigtigt at påpege (som i korrekt går i bunden af artiklen) at dette er meget upræcise tal.

    Mvh nørden

    PS: Fedt at jeg skal svare på sikkerhedsspørgsmålet "Hvad er 2 + 2?" før jeg kan poste - Den sikkerhed bør også implementeres hos skribenter ;)
  • Af Bjarne Jensen 3. maj 2013
    Hvor mange liter Coca Cola?
  • Af U-Atleten 3. maj 2013
    Til Nørd:
    Skribenten har, så vidt jeg læser det, skrevet 20 km pr. arbejdsdag = 10 km ud + 10 km hjem. Så helt galt er det vel ikke.
    Jeg ser for mig de 30 kg appelsiner, jeg kan fornøje mig med i maj måned, hvis jeg cykler hver dag :-)
    God cykling til alle!
  • Af Henrik Meinhardt 3. maj 2013
    Hvad gør jeg? Jeg cykler noget mere end 20km om dagen og kan ikke spise de mængder flødeis, lakrids og kiwi. Jeg dør jo af sult.
    Venlig hilsen
  • Af JMN 5. maj 2013
    Om dagen?
  • Af Trine Baier Jepsen 6. maj 2013
    Kunne være sjovere, hvis vi selv kunne regne ud, hvor meget vi forbrænder ved at udfylde køn, alder, vægt, antal cykeldage og antal km
  • Af Helle Olsen 6. maj 2013
    Nøj der skal smovses!!! :-)
  • Af Søren Kjeldsen 6. maj 2013
    Det undrer mig, hvordan udregningen bliver til. Man får at vide hvor mange kalorier man forbrænder, men på hvilket grundlag.
    Hvor er hvilepulsen ?
    Hvor er max pulsen ?
    Hvor er vægten på personen der cykler ?
    Hvor er alderen på personen der cyklker ?

    En artikel jeg godt kunne tænke mig at se udregningerne af kalorieforbrugene på.
  • Af Lene Olsen 6. maj 2013
    Enig med Trine Baier Jepsen i, at det kunne være sjovt, hvis vi selv kunne regne ud, hvor meget vi forbrænder ved at udfylde køn, alder, vægt, antal cykeldage og antal km
  • Af Anne 6. maj 2013
    Jeg synes, at man opfordrer til at spise mange usunde sager, i stedet for at leve sundt og tabe de overflødige kilo mange løber rundt med.
  • Af Rikke Ravn, Cyklistforbundet 6. maj 2013
    @Nørd: Tallene er nu gode nok. Som vi skriver indledningsvis er det en samlet distance på 2, 5, 10 eller 20 km pr. dag, vi har regnet på ("Her har vi regnet på, hvad du forbrænder ved at cykle 20, 10, 5 eller 2 km hver arbejdsdag i en måned"). Cykler man længere, må lige gange op selv. Men som du selv er inde på, er der tale om cirkatal hele vejen igennem. Vi er ikke ude i et videnskabeligt ærinde, snarere en lille hyggelig opmuntring til flittige cyklister :-)
  • Af Esben 6. maj 2013
    Det er uheldigt, at give folk en sådan "undskyldning" til at spise mere slik og andre usunde varer. Et øget sukkerindtag har rigtig mange andre dårlige effekter på helbredet end at øge vægten. Derudover bliver man naturligt mere sulten, når man er aktiv. Derfor vil man naturligt spise en del mere for at opnå mæthedsfornemmelse. Så hvis man både spiser sig mæt og der-udover supplerer med de mængder af slik eller andre usunde varer, som I angiver, vil man få et betragtelig øget indtag af kalorier og derved faktisk tage på i løbet af kampagnen*. Selvføl-gelig er øget motion super godt for helbredet, men det er altså ikke en fribillet til at spise slik og andre usunde varer – og slet ikke med den meget forsimplede udregningsmetode, der lægges op til her.

    *Jeg er godt klar over, at indtag af de usunde varer også i en eller anden grad bidrager til at opnå mæthedsfornemmelse, men slik mætter kun meget kortvarigt, og effekten på mætheds-fornemmelsen vil derfor være minimal, mens effekten på kaloriebalancen (og andre negative koncentrations- og helbredseffekter mm. er betragtelig).
  • Af Rikke Ravn, Cyklistforbundet 6. maj 2013
    @Trine, Lene og Søren: Tak for input til artiklen. Det vi har skrevet er tænkt som en appetitlig opmuntring til flittige cyklister. Vi er med på, at det ikke er et videnskabeligt værk eller en dybdegående artikel om træning eller ernæring. Vi har de grundlæggende tal fra en ernærings- og træningsrådgiver, og som vi skriver til sidst, er der mange faktorer, der har indflydelse på forbrændingen. Vores ærinde med artiklen er at fremhæve én af de mange fordele, der er ved at tage cyklen: nemlig at man forbrænder mere, end hvis man vælger bilen. Det er helt banalt - men nogle gange har man brug for at høre det alligevel :-)
  • Af Rikke Ravn, Cyklistforbundet 6. maj 2013
    @Anne: Vi forstår, hvad du mener. Og det er blandt andet derfor, vi også regner med frugt i artiklen. Men vi har også høje tanker om læserne: Vi er sikre på, at de de læser artiklen med et smil på læben, at de nyder billederne af kirsebær og skumfiduser - og glæder sig over at de motionerer dagligt og derfor kan tillade sig lidt mere.
  • Af Esben 6. maj 2013
    Ok, det gik lidt hurtigt med at få postet det forrige indlæg - der af samme grund blev lidt ensidigt negativt. Jeg glemte at tilføje først, at det jo er en sjov artikel med udregning af de forskellige mængder af fødevarer - med fine billeder - og at det jo er en sød tanke bag artiklen. Ikke desto mindre synes jeg dog stadig, at signalet er uheldigt.
  • Af Helle Jacobsen 6. maj 2013
    Det kunne nu have været sjovere, hvis det var muligt ud fra egne cyklede km at beregne hvor mange ekstra kalorier man forbrænder.
    Det er jo fint nok med de ovenstående beregninger, men de siger jo kun noget, hvis du som kvinde vejer ca. 60 - 65 kg og som mand 75 - 80 kg.
    Hvad med alle os andre
  • Af Anne 7. maj 2013
    Navra der er nogle negative kommentarer iblandt....tror ikke, at nogen her tager tallene 100 % bogstaveligt, og jeg ved, at ingen af mine cykel-kollegaer er begyndt at proppe sig med søde sager blot pga den her udregning.
    Folk kan vel godt selv tænke, og ved godt at slik og sukker er usundt ligemeget hvor meget man så motionerer.
    Ligesom nogle af de andre, synes jeg at det ville være sjovere, hvis man kunne beregne sit eget kalorieforbrug, da jeg bestemt ikke er en kvinde på 60-65 kg, men det er da stadig en sjov lille artikel.
    Hav en rigtig god dag :)
    Og hvis du bliver i dårligt humør, så prøv at forestil dig en tyranusaurus rex der prøver at skifte sengetøj ;)
  • Af Nina Andersen 7. maj 2013
    Det handler jo ikke kun om at brænde kalorier af. Cykelturen skulle jo også gerne give velvære. Jeg cykler kun 4-5 km hver dag til og fra stationen, men jeg vil nødigt undvære dem. Kan jeg ikke cykle, går jeg hellere end at tage bussen. - ja det lyder frelst, men jeg hader at køre med bus, så hellere gå.
  • Af Hans, Skanderborg 7. maj 2013
    Hej

    Jeg har udregnet mit kalorieforbrug v.h.a. I FORM ruteplanner. Jeg er mand og vejer 75 kg. Med ruteplanneren angives et kalorieforbrug på ca. 45 kcal. pr cyklet kilometer. Jeg har prøvet at ændre på tiden, men det giver det samme.
    Det er over dobbelt så meget, som angivet her på siden. Er der en forklaring - eller skal jeg bare nyde turerne og ikke tænke videre over det?
  • Af Mathias 8. maj 2013
    Cool og sjov artikel, men er der taget højde for, at man spiser andet fx almindelig morgenmad, frokost og aftensmad?
  • Af Rikke Ravn, Cyklistforbundet 13. maj 2013
    @Mathias: Artiklen er tænkt sådan her: Du plejer ikke at cykle. Du begynder at cykle. Du forbrænder mere, end du plejer - og hvad kan du så "få" for de ekstra kalorier, du forbrænder på cyklen? Så - almindelige måltider indgår ikke i artiklen. Og det er sikkert fint - alt skal jo ikke regnes i skumfiduser :-)
  • Af Rikke Ravn, Cyklistforbundet 13. maj 2013
    @Hans: Godt spørgsmål. Du har jo i hvert fald fat i noget af et centrale - nemlig, at det her med lynberegninger af forbrænding ikke er en eksakt videnskab. Der findes flere beregnere på nettet, og der er en vis variation i forhold til outputtet. Jeg har selv prøvet Arlas beregner og fik et helt tredje tal med den. Du giver vist selv det bedste råd i den forbindelse: Nyd cykelturene og glæd dig over, at det er både sundt og rart at cykle :-)
  • Af Hanne Lykkegaard  21. maj 2013
    Det lyder rigtig lækkert for mig der cykler 24 + hver dag. Jeg elsker is, så jeg kan tillade mig is hver dag, men mon ikke jeg skal nøjes. :)
  • Af Hans 19. marts 2014
    Hej hej hej hej
  • Af Merete Allemand 11. april 2014
    Personligt synes jeg, at det er et hyggeligt regnstykke, som opfordrer den enkelte til at hoppe på jernhesten og få farve i kinderne. Man havde jo nok spist isen alligevel, hvis man virkelig havde lyst til den. Hvem har ikke lyst til at spise lidt is med god samvittighed? Om artiklen er en opfording til overspisning og udsund levevis eller bare et hyggeligt regnstykke, er en holdningssag, som udelukkende kommer an på individets selvkontrol og vilje.