Åbner dine cykelture for et slaraffenland? Vi tæller kalorier og kilometer - mest for sjov.

979

Så meget forbrænder du

Hvad betyder dine kilometer på jernhesten for din forbrænding? Få svaret her. Vi har regnet en måneds pendling til og fra arbejde om til skumfiduser, kiwier og kirsebær.

Af Jung Heidi Moeslund

Der er forskel på mænd og kvinder – også hvad angår kalorier. Sundhedsstyrelsen anbefaler et dagligt kalorieindtag for kvinder på 2.000 kcal og 2.500 kcal for mænd. Vi forbrænder heller ikke det samme på cykelturen til og fra arbejde. En kvinde på 60-65 kg forbrænder 18 kcal pr. km. Tallet ligger på 20 kcal pr. cyklet km for en mand på 75-80 kg.

Her har vi regnet på, hvad du forbrænder ved at cykle 20, 10, 5 eller 2 km hver arbejdsdag i en måned:

20 km til og fra arbejde


Det usunde

Flødeis: Cykler du 20 km pr. arbejdsdag i en måned, kan du som kvinde spise 3,8 kg flødeis uden at få et ekstra kalorieindtag. I løbet af måneden forbrænder du 7.920 kcal. Som mand forbrænder du 8.800 kcal og kan derfor lægge en stor kugle is på 450 g oven i kvindernes portion.  

Lakrids: Lakrids indeholder 365 kcal pr. 100 g. Det betyder, at du som kvinde forbrænder et antal kalorier svarende til hele 2,2 kg lakrids. Som mand går dine anstrengelser lige op med 2,4 kg lakrids.

Det sunde

Æble: Er du glad for æbler, kan du roligt spise løs. Kvinder forbrænder det samme som kalorieindtaget for 15,2 kg æbler. Og som mand kan du spise 16,9 kg æbler uden at overstige din samlede kalorieforbrænding på cyklen.

Kiwi: Kan du bedre lide kiwi? Så er tallet 13 kg for kvinder og 14,4 kg for mænd. Kiwi indeholder 61 kcal pr. 100 g.


10 km til og fra arbejde


 

Det usunde

Bountybar: Har du en svaghed for kokos dækket med chokolade? Som kvinde kan du sætte 850 g Bounty barer til livs uden at få et forøget kalorieindtag, da du forbrænder 3.960 kcal på dine 10 km på cyklen hver arbejdsdag. Mænd forbrænder 4.400 kcal og kan spise 940 g Bounty barer.

Vingummi: Ikke chokoladeelsker? Så regner vi i vingummi! I happy cola vingummi er der 350 kcal pr. 100 g. Kvinder forbrænder, hvad der svarer til kalorieindholdet i 1,1 kg og mænd 1,25 kg vingummi.

Det sunde

Appelsin: Vil du hellere spise sundt? Som kvinder forbrænder du, hvad er svarer til kalorieindholdet i 8,4 kg appelsiner. Og med 47 kcal pr. 100 g appelsin bliver resultatet 9,4 kg gul frugt for dig som mand.

Banan: Bananer mætter dejligt. 4,7 kg kan du som kvinde roligt spise, når du cykler 10 km til og fra arbejde i en måned. Som mand må du finde det store indkøbsnet frem: 5,2 kg bananer.


5 km til og fra arbejde


Det usunde

Fyldt chokolade: Lyder dagens cykeltur på 5 km til og fra arbejde, forbrænder du som kvinde 1.980 kcal på en arbejdsmåned. Det er det samme antal kalorier, som der er i 430 g fyldt chokolade. Som mand svarer dine 2.200 forbrændte kalorier til 480 g fyldt chokolade.

Vingummibamser: Bamser er søde. Som kvinde kan du omfavne cirka 600 g vingummibamser uden at forøge dit kalorieindtag. Og som mand: 650 g vingummibamser. 

Det sunde

Hindbær: Hindbær indeholder 54 kcal pr. 100 g. Som kvinde svarer din forbrænding til kalorieindtaget i 3,7 kg spiste hindbær. Som mand kan du spise 4 kg hindbær.

Vandmelon: Med 5,2 kg spist vandmelon går kalorieregnskabet i nul for kvinderne, da vandmelon indeholder 38 kcal pr. 100 g. Herrerne kan vælge hver en melon på 5,8 kg. 


2 km til og fra arbejde


Det usunde

Lakridskonfekt: Har du ikke så langt til arbejde, forbrænder du naturligvis mindre pr. cykeltur. Som kvinde forbrænder du 792 kcal på en måned. Det svarer til kalorieindtaget af 200 g lakridskonfekt. Mænd forbrænder 880 kcal og får derfor 20 g ekstra lakridskonfekt.

Marshmellows: Er skum lig med hygge, kan du som kvinde hygge dig med 220 g af slagsen. Mænd kan spise 30 g ekstra. 100 g marshmellows indeholder 355 kcal. 

Det sunde

Kirsebær: 1,4 kg kirsebær kan du som kvinde sætte til livs uden at overskride det, du forbrænder på cyklen. Mænd kan spise 200 g mere, nemlig 1,6 kg kirsebær. Kirsebær indeholder 55 kcal pr. 100 g.   

Jordbær: Kvinder kan med sindsro spise 1,9 kg jordbær. Og herrerne 2,1 kg af de røde bær. 100 g jordbær indeholder 41 kcal. 

Bemærk at alle tal er cirkatal. Din forbrænding afhænger af din cykel, vindforhold og det terræn, du cykler i, ligesom den fart du cykler til og fra arbejde med har betydning for antallet af forbrændte kalorier. Kalorieberegningerne er baseret på en arbejdsmåned på 22 cykeldage.