Undgå vintertræthed: Ud i lyset - og rør dig!

Er du blandt de 10 procent af danskerne, hvis energi og humør daler, når dagene bliver koldere og mørkere? Kulde og mørke kan ikke undgås på vores breddegrader. Men du kan selv gøre meget for at undgå vintertræthed – og din cykel kan hjælpe.

Af Cyklistforbundet

Dagslys og motion
Det gælder først og fremmest om at få det fulde ud af de solskinstimer, vi har. Så på med varmt tøj og gå udenfor hver dag, lyder det overordnede råd fra PsykiatriFonden.

Hvis du kan, er det en god ide at tage cyklen til arbejde i stedet for bilen eller bussen. Så kommer du automatisk ud i lyset hver dag. Samtidig får du motion – udendørs – og det har også har vist sig at have en forebyggende effekt på vintertræthed. Bevæg dig 30 minutter om dagen, og sørg for at pulsen kommer lidt op.

Cykling giver velvære
Motion udløser endorfiner, dopamin og serotonin, der styrker følelsen af velvære, lyst og glæde - og som samtidig forebygger stress. Og det er ikke ubetydelige mængder, der udløses - faktisk tyder det på at 30 minutters hård træning giver en endorfindosis svarerende til ca. 10 mg morfin. Det svarer nogenlunde til det, du ville få på hospitalet, hvis du har brækket benet, oplyser PsykiatriFonden.

Bedst midt på dagen
Sollyset er stærkest midt på dagen. Selv når solen ikke skinner, er der godt med lys uden for på dette tidspunkt, så en gåtur eller cykeltur i frokostpausen er optimalt. I weekenden kan du fx nyde dagslyset med en cykeludflugt - pak termokanden, lok familie og venner med og rul ud under åben himmel.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder