Foto: privat

Familiecykeltur over Golden Gate Bridge

En stor drøm gik i opfyldelse da familien Prehn på lejede cykler vovede sig ud på den ikoniske hængebro i San Fransisco. En storslået cykeloplevelse, der varmt kan anbefales, skriver Rasmus Prehn i sit rejsebrev fra Californien.

Af Rasmus Prehn - medlem af Folketinget og Cyklistforbundet og transportordfører for Socialdemokratiet.

De fleste er vist fascinerede af Golden Gate broen i San Francisco? Det er vi i hvert fald i min familie. Mest fordi vi ofte har set den på film og i tv-serier. Den er smuk, storslået og rød. Vi er også helt vilde med at cykle – vi er alle fem inkarnerede hverdagscyklister, der elsker at træde i pedalerne. Man oplever så meget, når man cykler, og man kommer hurtigt frem på en sund måde.

Da vi her i sommer skulle af sted på vores drømmerejse til Californien i USA, var det derfor helt oplagt at prøve en cykeltur henover den 1.280 meter lange Golden Gate Bridge.

Populær cykeldestination

Californien er faktisk en ganske yndet cykeldestination, og en stat hvor der gøres stadigt mere for at fremme cyklismen. Dette gælder også San Francisco. Selv med sine stejle bakker, der mest er kendt for de særlige sporvogne ”Cable Cars”, der kæmper sig op ad de stejle bakker ved hjælp af kabeltræk i skinnerne, er der i byen gjort meget ud af cyklingen langs kystlinjen. Her er det let og smukt at cykle.

Vi havde inden afrejsen til USA læst på diverse rejsesider og i Politikens uundgåelige ”Turen går til” om muligheden for at cykle over Golden Gate Bridge. Det er bedst at leje cykler i området ved Fishermans Wharf og så cykle langs den ’Riviera-agtige’ kyststrækning ud til broen.

Da vi havde indlogeret os på hotel i den anden ende af byen ved Union Square, valgte vi at tage bussen til Fishermans Wharf. Vi kunne også have taget en af de berømte Cable Cars, men det gjorde vi på tilbagevejen i stedet – der kan nemlig være en særdeles lang kø.

De rigtigt hårde havde nok valgt at cykle hele vejen, men det ville have betydet lidt af en Alpe d’Huez-etape eller en omvej. Under alle omstændigheder ville det være en rute med massiv trafik uden rigtig cykelsti, hvilket vi ikke havde mod på med en otteårig dreng, der mest er vant til at cykle i fredelige Aalborg.

Danskere kan jo cykle!

Ved Fishermans Wharf var der op til flere steder at leje cykler. De fleste er ejet af udlejningskæden ”Blazing Saddles”, der vist ikke umiddelbart har noget at gøre med den legendariske westernfilm fra 1974 med Mel Brooks af samme navn. Vi tog den første og den bedste butik. De var super søde og lette at snakke med. Konceptet var simpelt. Man betaler et depositum og afregner først, når man vender tilbage.

Bedst som vi stod på kysten og kiggede op mod broen, synes vores yngste godt nok, det så både langt, højt og farligt ud. Så det var heldigt, at de også havde tandemcykler til leje. Nu syntes pigerne også, at tandem var sagen. Så vi lejede to tandemcykler og en almindelig cykel – alle med sæder og styr, der nemt kan justeres efter højde. Bekvemt når man, som vi, gerne ville skiftes lidt undervejs.

Lejen er 50-60 kr. ($ 8 ) i timen for hver person, men med rabat for et helt døgn ($ 36 – små 250 kr.), og efter den første time betaler man pr. halve time. Med i prisen er hjelm, rutekort og en færgebillet, som man dog kun skal betale for, hvis man vælger at tage færgen tilbage efter cykelturen. Inden man starter, får man en behørig introduktion. Man skal nemlig passe på, når man cykler – især fordi der er meget stejle skrænter. Men som de sagde, da de hørte, vi var fra Danmark. ”Nå, så er der ingen problemer, I kan jo cykle”.

Hvis man er mere tryg ved det, kan man også tage på en guidet tur. Det kan måske også være godt at få lidt pace op ad de stejle bakker, eller mere information undervejs. Vi valgte dog at køre alene – bare os fem. På den måde kunne vi tage det i vores eget tempo og selv tale sammen undervejs.

Enestående smuk cykeltur

Turen langs vandet var simpelthen enestående smuk. Der er små fem kilometer ud til broen. Og langsomt som den spektakulære bro kom tættere på, blev det mere og mere betagende, men det begyndte også at kilde lidt i maven, for det er altså en meget høj og supertrafikeret bro. Man skal være trænet, hvis man skal cykle hele vejen op. Dels fordi der er ekstremt stejlt, men også fordi man skal sno sig ind imellem en masse andre cyklister, der måske er mindre øvede.

Vi valgte af sikkerhedsmæssige årsager at stå af cyklerne og gå de sidste 10-20 meter, før var vi oppe på broen. Et storslået syn. Den røde ikoniske stålkonstruktion, selve hængebroen, udsigten over vandet og så de brølende amerikaner biler, der hamrer over broen i en uendelighed. Der er en bred kombineret gang- og cykelsti, men kun i den ene side. Så der er cykel- og gangtrafik i begge retninger af stien.

Vi valgte at cykle ganske forsigtigt hen over hele broen, holde nogle korte kigge- og fotopauser og så cykle videre. Da vi kom over broen, valgte vi at cykle tilbage. Måske lidt kedeligt. Men dels var broen meget fascinerede og svær at forlade. Dels var vi bange for, at turen ellers ville tage for lang tid.

Lyst til at cykle mere

Cykelturen over Golden Gate giver et vaskeægte sus og lyst til at cykle langt mere. Californien er lidt af en perle for cyklister. Mange cykler ned langs Highway 1 eller lejer cykler i nationalparken Yosemite. Andre cykler rundt i andre områder af den spændende, ganske cykelvenlige og progressive stat.

Selv på de store highways er der nogle steder cykelstier, selvom det kun var de mest entusiastiske, der cyklede der. Vi så ingen cykle med børn på de mest trafikerede ruter. Min vurdering er, at Californien er ideel til en kombineret bil- og cykelferie, hvor man kører i bil fra sted til sted og så lejer cykler de steder, hvor man kommer frem. Det kan varmt anbefales.

Fakta og links

• Golden Gate Bridge var verdens længste hængebro, da den blev indviet 27. maj 1937
  • Broen er 25 meter bred og 1.280 meter lang - inkl. tilkørselsramper er længden 2.727 meter
  • Broens pyloner er 220 meter høje
  • Ud over cykel- og gangstien har Golden Gate Bridge hele seks vejspor.
  • Hos Blazing Saddles kan man leje mange typer cykler, fx racercykler, city bikes, tandem-cykler og elcykler. Cykelleje ca. 50 kroner i timen og 250 for et døgn.

Kort om Rasmus Prehn

• Har været medlem af Folketinget for Socialdemokratiet siden 2005 og transportordfører siden 2011
  • Medlem af Cyklistforbundet
  • Cykler til og fra lufthavne både på Aalborg og Københavnssiden, når han pendler fra Aalborg til Christiansborg