København-Berlin

Glem alt om endeløse autobahns og slatten curry-wurst på tarvelige motorvejsrestauranter. En cykeltur fra København til Berlin byder på snoede cykelveje, forfriskende badesøer, tæt nåleskov og masser af cykelvenlige overnatningsmuligheder. Det erfarede Cykelklubben 1905, som har prøvekørt ruten med egne ben.

Af Andreas Otto & Christina Britz Nicolaisen

Cyklistbutikken 1905 er Cyklistforbundets butik, og som butikschef får Andreas Otto næsten dagligt spørgsmål om forskellige cykelruter. Ikke mindst om København-Berlin-ruten.

Men selvom Andreas selv er en rutineret touringcyklist, havde han indtil i sommer aldrig prøvet at cykle til den tyske hovedstad: ”Derfor ville jeg gerne mærke ruten på min egen krop. Hvordan ser der ud? Hvad oplever man på turen? Hvordan er belægningen? Og er hotellerne virkelig så cykelvenlige, som vi går og tror?” forklarer Andreas.

Derfor samlede han under navnet Cykelklubben 1905 fire eventyrlystne venner til at teste ruten, og en regnfuld morgen i juli måned satte de kursen mod Berlin fra butikken i Rømersgade. Her fortæller Andreas om sine erfaringer med at cykle til den tyske hovedstad.

Regn over solruten

»Cykelruten København-Berlin er en del af det europæiske cykelrutenetværk Eurovelo. Strækningen ligger på rute 7, der går hele vejen fra Nordkap i Norge til Valletta på Malta. Rute 7 hedder også solruten, fordi man kan cykle fra midnatssol i nord til middelhavssol i syd. Men det mærkede vi ikke meget til, da vi cyklede afsted med regnen piskende i ansigtet på vej mod målet for første dags kørsel: Rostock.

Vi havde planlagt at cykle til Berlin på fire dage, og derfor havde vi valgt en rute på 555 km – lidt kortere end den officielle tur, som er 700 km. Det er stadig en lang tur på så få dage, men alle i vores gruppe kan godt lide at cykle hurtigt, og det passede os fint. Men det betød jo også, at vi skulle nå færgen i Gedser allerede første dag kl. 17.30, så vi havde lidt travlt og vi måtte skynde os ned gennem Danmark.

Regnen generede os faktisk ikke, men vi havde mange små stop de første kilometer, fordi vores udstyr lige skulle finjusteres. Den 50 km lange etape fra Køge til Vordingborg er en helt lige strækning, der er godt kuperet, og i styrtregn og stiv modvind var turen en blandet fornøjelse. Men i Vordingborg kunne vi heldigvis lune os med rygende varm kylling i karry på en lille restaurant ved havnen. Der var en fin udsigt til Gåsetårnet og en tiltrængt mulighed for at skifte til tørt cykeltøj.

Bett & Bike i Rostock

Højdepunkterne på dagens sidste 70 km var en konstant sidevind på Storstrømsbroen og en udramatisk punktering. Men vi nåede frem til færgen i tide, og ombord fejrede vi dagens sjaskvåde 160 km med Snickers og Underbergbittere fra vores medbragte goodiebags.

Godt fremme i Rostock indlogerede vi os på et Bett & Bike hotel Die Kleine Sonne, der ligger centralt ved det smukke torv Neuer Markt. Det cykelvenlige hotel har et fint aflåst rum til cyklerne, komfortable værelser og en god morgenmadsbuffet. Eneste skuffelse var faktisk, at der hverken var pumpe eller værktøj på hotellet.

Næste formiddag begyndte vi vores 2. etape med en forkert afkørsel lige uden for Rostock. Selvom ruten generelt er virkelig godt markeret, må vi alligevel have overset et skilt, men GPS’en fik os hurtigt tilbage på sporet. Afstikkeren viste sig at være en smutvej, der forkortede dagens etape med 30 km.

Gys i Güstrow

Vi havde planlagt at nå frem til Waren (Müritz) samme dag, og med den lidt kortere rute var det en cykeltur på ca. 120 km. solen skinnede fra en skyfri himmel, og i højt humør cyklede mod badesøen i Güstrow, hvor vi nød en kold dukkert og en fem-stjernet pizza ved Strandhaus am Inselsee. Søen var den første af mange på ruten, og både svømmeturen og den lækre restaurant ved Inselsee kan virkelig anbefales.

Efter det kolde gys i søen fortsatte vi med at følge København-Berlinskiltene, som førte os ud på en vanvittigt smuk tur på snoede stier, forbi marker og gennem tætte nåleskove. Der var især ét sted på ruten, der var så fantastisk smukt, at vi alle sammen fik kuldegysninger, og det føltes som den ultimative frihed. Det øjeblik var i sig selv hele turen værd.

Den idylliske sti havde dog også nogle lange passager med ujævnt grusunderlag og toppede brosten. Her havde lidt tykkere dæk været en hjælp, og det skal man lige være forberedt på inden man tager afsted.

Andendagens etape sluttede som planlagt på hotel Zwischen den Seen – et stort og godt hotel, der ligger smukt og centralt i Waren (Müritz). Vi drak kolde øl i hotellets have, mens vi tjekkede vores dæk for sten. Næste morgen var der morgenmad og solskin på terrassen, inden vi sprang på cyklerne igen – videre mod Fürstenberg.

Alle cykler til Berlin

De følgende 100 km bugter ruten sig smukt gennem den store Müritz-nationalpark. Vi så mange dyr langs parkens talrige cykelstier, der en fryd for både øjne og cykeldæk.

Strækningen bugner med tilbud om is, frokost og kølige drikkevarer. Vores lille cykelklub vakte en del opsigt undervejs, for vi kørte væsentligt hurtigere end mange andre på ruten, og det lagde folk mærke til.

I det hele taget mødte vi rigtigt mange andre cyklister, og det gav rigtig god stemning ude på ruten, for man siger lige hej og nikker til hinanden. Vi mødte både familier med børn, midaldrende par og flokke af venner i starten af 20’erne. Mange kørte også på elcykel, for der er ladestationer langs hele ruten fra København til Berlin.

Dagen endte i Fürstenberg på hotel Alte Reederei - en lille perle, der ligger helt ud til floden Havel. Panoramaudsigten er vanvittigt smuk og faciliteterne helt i top. Cyklerne har deres egen lille ”hall” inde på værelserne, og der er bådudlejning på hotellet.

TV-tårn i sigte

Turens fjerde og sidste etape var 131 km lang og gik ad nedlagte militærveje, der er blevet forvandlet til de skønneste cykelruter. Stien bugter sig forbi en arbejdslejr fra 2. verdenskrig, hvor vi tydeligt kunne fornemme fortidens ekko. Ruten snor sig videre gennem skovområder og langs floden Spree, og i havnen ved Oranienburg blev vi fristet af en kølig svømmetur og lækre lokale specialiteter.

Længere fremme fortsatte stien langs floden og hen over en jernbanebro, og pludselig fik vi øje på Berlins berømte fernsehturm ude i horisonten. Vi blev både glade og lettede, fordi vi pludselig var så tæt på målet – men også lidt vemodige over, at turen var ved at være slut.

Vi nåede dog lige at opleve vores 2. punktering i løbet af de sidste 10 km før vi nåede endestationen – et målfoto ved Brandenburger Tor. Samme aften fejrede vi ankomsten med champagne og sushi, og vi kårede turens bjergkonge og hjælperytter.

En fed oplevelse

Det var virkelig en fed oplevelse at komme cyklende til Berlin – man går bare ud af sin hoveddør i København, og pludselig står man ved Brandenburger Tor. Det er absolut ikke sidste gang, jeg har cyklet den tur, og jeg vil anbefale alle at prøve den.

Ruten kan klares af de fleste, hvis man fx nøjes med at cykle 50-60 km om dagen. De mere ujævne strækninger på grus og brosten er en mindre detalje, hvis man er forberedt, og udstyret er i orden. Det er en utroligt smuk rute, faciliteterne er gennemgående i top, og det er nemt at finde vej«.

Gode råd

• Spænd skruen
    Det er en god íde at medbringe det vigtigste reparationsgrej i bagagen, selvom pladsen er trang. Fjern sten fra dækkene og efterspænd cykel og tasker efter hver etape.
  • Undgå smalle dæk
    Ruterne byder blandt andet på ujævne grusstier, hullede veje og brosten, så vælg nogle dæk, der er mindst 32 mm brede.
  • Husk kontanter
    Mange steder tager hverken Visa eller MasterCard - heller ikke de større steder.
  • Kend ruten
    Sæt dig ind i ruten iden afgang og noter de vigtigste bynavne. Det er en stor hjælp, hvis de officielle cykelskilte er svære at finde.

Emneord: Ture, Turisme