Foto: Niclas Jessen / Visitdenmark

26 små cykelferier

De danske Panoramaruter byder på oplevelser og eventyr for enhver smag.

En af de måske mest fantastiske ting ved at tage på cykelferie er, at du selv bestemmer. Om turen skal være kort eller lang, hurtig eller langsom – og hvilken type oplevelser, du helst vil have på vejen.

Før i tiden kunne det godt være lidt af et detektivarbejde at finde netop den tur, som bedst tilfredsstillede ønskerne. Men med Panoramaruterne er det hele blevet noget enklere.

De 26 ruter tager alle udspring i to hovedruter: Vestkystruten, som strækker sig hele vejen langs Vesterhavet fra Skagen til den tyske grænse – og København-Berlin-ruten, som begynder i hovedstaden og ender i Gedser med mulighed for at fortsætte over bæltet og videre ned gennem Tyskland.

Vælg en dagstur - eller flere

Hver Panorama-rute er en overkommelig oplevelsestur fra kysten, ind i landet og tilbage til kysten igen med fokus på natur, kultur eller noget helt tredje.

Ruterne er mellem 18 og 49 km og kan alle gennemføres på en dagstur. Hvis du har mod på en lidt længere tur – eller har mere end én lyst, som skal styres undervej, så kan du naturligvis sammensætte et helt forløb over flere dage.

Dét kan du gøre

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

5 kommentarer

• Mangler lidt i Aalborg området. Vi har dog Egenseruten, rute. 12 og 23.
    Samt ruten til Hadsund, Rute 21. Den kan absolut anbefales.
    Samt turen ned lang Østkyst fra Egense til Øster Hurup og Als...Der kan sagtens laves en emnerute her i Aalborg Området. Der kan lave en byrundtur med de gamle kvarter som emne.
    Masser af muligheder.
  • Hvorfor er cykelruterne på Lolland ikke klassificeret som Panorama-ruter? - Jeg synes da der er panorama for alle pengene flere steder - og Lolland har brug for flere cykelturister!
  • Kære Susan, betegnelsen Panorama-rute handler ikke så meget om udsigten på turen - det er blot navnet på et specifikt europæisk cykelrute-projekt, der involverer etableringen af to kyststrækninger i hhv Vest- og Østdanmark. Øskyst-ruten tager udgangspunkt i København-Berlin-cykelruten. Men heldigvis findes der rigtigt nok masser af andre gode cykeloplevelser med flot panaorama-udsigt på mange andre danske ruter :) /Christina

• Af Karl Georg Bencke,  1. august 2014
    I Lemvig Kommune har vi længe haft 10 skiltede cykelruter - to nationale (Vestkyststien og Limfjordsruten), to regionale og seks lokale (rundstrækninger ved turistkontoret). Dertil en mountainbikerute (Klosterheden).
    Nu får vi så fået endnu en cykelrute - Panoramarute 409.
    Kan I følge os når synes at vi ikke mangler cykelruter?
    De cykelruter vi har, har kommunen svært nok ved at udbygge og holde vedlige.
    Vi kunne godt tænke os at pengene til de nye Panoramaruter i stedet var gået til opgradering af de eksisterende ruter, ikke mindst Vestkyststien og Limfjordsruten. De benyttes af mange cykelturister, men de er endnu ikke i den standard de burde være.
    Og hvorfor kalder I Vestkyststien for Vestkystruten? Vestkyststien er det historisk korrekte, det som vi bruger her og det som står på skiltene.
    Karl Bencke
    Cyklistforbundet i Lemvig
  • Kære Karl, jeg kan sagtens se problematikken! Men som du nok ved er Panorama-projektet et helt konkret projekt, hvor pengene er øremærket til de specifikke sløjfer. Det er med andre ord helt forskellige pengekasser der betaler stierne, og det er selvfølgelig super ærgerligt, når man som lokal cyklist kan se mange andre stier, der trænger til vedligeholdelse. Dit næste spørgsmål om Vestkyststi versus Vestkystrute, så må jeg være et svar skyldig - jeg ved ikke hvor i processen partnerne bag øst- og vest-ruterne har valgt ordet rute frem for sti. Betegnelsen bruges hos både Visitdenmark og andre partnere på projektet, så det er dem du skal have fat i hvis du vil til bunds i sagen. Jeg vil tro det handler om, at strækningen indgår som en del af Nordsøruten, og derfor også har fået betegnelsen rute. Mange hilsner Christina