Cykelpiger med sus i skørterne. Foto fra Cyklistforbundets arkiv

Cykelpigen som ikon

Tag og kys dem alle fra mig, skrev PH om Danmarks cykelpiger. Og han var ikke alene om at synes, cykelpigen er noget særligt – den cyklende kvinde er blevet et tidløst ikon på noget særligt frit og dansk.

Af Rikke Ravn
29. maj 2012
Se, hvad turisten ser,
den navnløse by,
strømmen, som bærer København og dens ry,
de tusind cykelpi’er,
et brus af nikkelstyr,
sikke pi’er,
tag og kys dem alle fra mig!
- Poul Henningsen, Cykelsangen (1935)

Den sensuelle cykelpige

Der er noget frit og lystbetonet over en cykeltur, som motoriserede køretøjer ikke kan hamle op med.

Måske er det derfor, mænd i over 100 år har kigget langt efter cyklende piger med vind i håret og flagrende skørter.

”Der er noget med de cykelpiger. Med korte kjoler og numsen, som vrikker på en bestemt måde. Det hele bliver tydeligere, når man cykler. Man læner sig frem, og der er de bløde arme og rytmen. Og er man lidt vild med kvindeben, er cyklen jo fantastisk”, har sexolog Joan Ørting sagt om cykelpigen.

Farlig erotik

Cyklen blev i sin barndom anset som farlig for kvinder. Al den bumpen rundt kunne medføre umoralsk erotisk pirring – og kønsorganerne havde ikke godt af de kraftige rystelser, mente lægerne.

Det tog årtier at vænne sig til tanken om cyklende kvinder, kan man læse Christian Gravgaards ”Sexleksikon – fra abe til Aarestrup”.

Kvindefrigørelse

Men kvinderne blev ved med at cykle – og cykelpigen er andet og mere end erotik. Frem til 1915, hvor kvinderne fik valgret, var den cyklende kvinde til et symbol på kvindefrigørelse.

På cykel kunne kvinden komme vidt omkring på egen hånd. Og cyklen var med i kampen mod korsettet – for det var svært at cykle med, og trods modstand fik kvinderne snart chikke køredragter, de kunne røre sig i.

Cykelpigen i reklamer og kunst

Cykelpigen er blevet et kulturelt ikon og et populært motiv i kunstens verden. Hun har siden slutningen af 1800-tallet optrådt i fx film, bøger, malerier, sange og skulpturer.

I reklamer bliver hun naturligvis brugt til at sælge cykler – men hun kan sælge det meste. Fx har hun solgt sodavand og været trækplaster på plakater, der skulle lokke turister til Danmark.

Cykelmænd – er ikke det samme

Man skulle tro, at cyklen også viste mandens styrke, muskler og energi frem på attråværdig vis.

Men hverken i jakkesæt eller kropsnær akryl nyder cykelmanden samme popularitet som cykelpigen. Der findes dog storbyhipsters, som dyrker god stil på cyklen.

Blogs om cykelpigen

I 2007 lancerede filminstruktør og fotograf Mikael Colville-Andersen bloggen copenhagencyclechic, som bl.a. viste billeder af hverdagens cykelpiger. Den fik uventet stor popularitet langt ud over landets grænser, og siden er adskillige lignende blogs kommet til – cykelpigens fascinationskraft er intakt.

Skriv på afdelingens side

Vi elsker jeres kommentarer!

Og vi bestræber os på at deltage i debatten og svare på jeres spørgsmål. Men vi får rigtigt mange henvendelser og kan derfor - desværre - ikke svare på alt.