Elcyklernes batterier er blevet bedre, så du kan cykle længere på en opladning. Foto: Mikkel Østergaard

Værd at vide om elcykler

Udvalget af elcykler på markedet er eksploderet de seneste år - og modellerne bliver bedre og lettere.

Af Torben Finn Laursen

Få ville nok have spået den eksplosive udvikling, elcyklen de seneste år har gennemgået. Hvad der startede som en almindelig cykel, med påsat elmotor og batteri, har udviklet sig til fuldt integrerede løsninger, hvor både motor og batteri er tilpasset til cyklens ramme.

Størst ude i Europa

Elcyklen udvider cyklistens rækkevidde betydeligt, og for mange pendlere kunne den være et godt alternativ til bilen. Men selv om elcykelsalget er steget markant i i Danmark de seneste år, har vi langt fra taget cyklen til os i samme grad som vores naboer i Tyskland og Holland.

Nu begynder de yngre forbrugere dog så småt at røre på sig. Og imens melder stadigt flere producenter sig på banen med nye og bedre designløsninger, ikke mindst på motor- og batteriområdet. Og hvor selve cykelbranchen har haft lidt svært ved at skifte gear og for alvor se nye muligheder, er bilbranchen trådt til med nye elcykeltyper, der sætter standarden for fremtiden.

Lettere cykler

Elcykler vil qua deres motor og batteri altid være tungere end almindelige cykler. Typisk vejer elcyklen 5-10 kg mere. Men den er blevet lettere seneste år, og mange nye modeller har fået en smart walk assist feature, hvor motoren kan trække cyklen op til 6 km/t. Det er en stor hjælp, når man skal trække rundt med cyklen, som ofte vejer over 25 kg.

Batterierne bliver også bedre og lettere, hvilket betyder, at du kan cykle længere på en opladning. Elcyklen skal ikke bare være lettere – den skal også være lettere at gå til.

Elcyklens fordele

• Altid medvind på cykelstien
  • Let at komme op ad bakke
  • Længere rækkevidde
  • Højere gennemsnitshastighed
  • Billigt alternativ til bil – kun få øre pr. km til forbrug af el
  • En hjælp til ældre og andre med nedsat funktion
  • God motion – uden sved på panden

Sådan forlænger du batteriets liv

• Opbevar og oplad batteriet ved stuetemperatur
  • Oplad ofte – også efter korte ture
  • Undgå herefter at køre batteriet helt fladt (helt nye batterier, bør dog aflades helt tre gange)
  • Et godt batteri holder 3-5 år afhængig af kvaliteten og dit brugsmønster.

Hvad siger loven?

• Der må kun være en motor på cyklen
  • Den må ikke afgive mere effekt end 250 watt
  • Motoren må kun hjælpe, når der trædes i pedalerne
  • Motoren må kun assistere op til et maksimum på 25 km/t
  • Mht. bremser, lys og andet udstyr gælder samme regler som for almindelige cykler

Artiklen blev oprindeligt bragt i medlemsmagasinet CYKLISTER efterår 2013. Læs tidligere numre af magasinet her

Dét kan du gøre

• Bliv medlem - og få medlemsmagasinet CYKLISTER leveret i din postkasse

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

3 kommentarer

• Af Peter Bendix,  15. marts 2016
    Der mangler oplysninger om fordele og ulemper ved de forskellige motor og batteriplaceringer.
    Der er stor forskel på hvor motoren sidder,efter vores erfaringer er motorplacering i forhjulet sammen med en billig motorstyring direkte farlig for ældre mennesker.
    Der er flere eksempler på farlige situationer og direkte uheld.
    Cyklistforbundet bør tænke på medlemmernes sikkerhed mere end på evt. fabrikanters interesser.
  • Hej Peter, takf or din kommentar. Det tekniske tager jeg videre med butik/værksted, og retter til hvis det bliver nødvendigt. Og vedr. sikkerhed er vi er helt enige. Vi har i øvrigt lavet 10 gode sikkerhedsråd til elcyklister sammen med Rådet for Sikker Trafik og Ældre Sagen, som vi også linker til i ovenstående artikel: http://www.cyklistforbundet.dk/Alt-om-cykling/Cykling/Elcykler (kopier linket)
    I det seneste medlemsmagasin sætter vi også fokus på emnet på side 25. Mvh Christina
  • Af Line, Elcyklist 13. juni 2017
    Kan det virkelig passe at en elcykel har godt af at blive opladt hele tiden og ikke når at den nærmer sig at være løbet tør? Hvad skyldes dét, for logisk set kan jeg ikke få det til at stemme overens. :)
    Hvad er egentlig jeres politik om at køre på elcykel og bruge hovedtelefoner imens? Jeg plejer gerne at have det ene øre frit, men jeg har hørt en del "skræmmehistorier" om folk, der har kørt med musik i ørene og bliver kørt ned på elcykel, da de ikke hører trafikken og den høje fart gør at de er utilregnelige. :) Tak på forhånd!