Foto: Cyklistforbundet/Mikkel Østergaard

Sådan lærer du dit barn at cykle

Giv dine børn gode vaner fra en tidlig alder: Lær dem at cykle sikkert. Vi fortæller dig her hvordan.

Cykeltræning betaler sig

Giv dine børn gode vaner fra en tidlig alder ved at lære dem at cykle sikkert. Det giver selvtillid og sikrer samtidig, at dit barn får rørt sig dagligt. Og så giver det dig og dit barn frihed, når barnet er stor nok til selv at cykle rundt til fritidsaktiviteter og venner.

Fem gode råd til cykeltræningen:

• Start cykeltræningen på en legeplads eller på stier eller lukkede veje.
  • Tegn f.eks. en bane op med kridt og få barnet til at cykle lige ud, dreje, stoppe m.m.
  • Kig godt på dit barn undervejs, da der er stor forskel på, hvad børn kan.
  • Vær tålmodig og giv jer god tid - brug evt. en ferie på at lære dit barn at cykle sikkert.
  • Øvelse gør mester.

Før barnet kommer med ud i trafikken, skal det have lært:

• At holde balancen på cyklen ved forskellige manøvrer.
  • At bremse sikkert.
  • At se til siden og tilbage uden for meget slinger.
  • At give tegn.

I trafikken:

• Lad barnet være 'fører', når I cykler sammen, så barnet kører foran dig og bestemmer farten, og du kan holde øje med dit barn.
  • Tal med barnet om færdselsregler og trafiksituationer.
  • Tag stilling til, hvor dit barn må færdes på cykel.
  • Sørg for at dit barns cykel bliver ordentligt vedligeholdt
  • Husk at den korteste rute ikke nødvendigvis er den sikreste.

Op på løbecyklen

For de 2 -4 årige kan en cykel uden pedaler være et godt sted at starte. Her lærer børnene at balancere på en cykel - og fornemme, hvordan man cykler. De fleste børn elsker at køre på løbecykel - og fra løbecyklen er der ikke langt til den rigtige cykel. Børn, der har cyklet på løbecykel kan typisk gå direkte til en rigtig cykel uden støttehjul.

Mangler du idéer til hvordan du lærer dit barn at cykle?

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

4 kommentarer

• Af Johannes Andersen 21. juli 2013
    Min 5,5 årige drengs mor mener, at 3 km på cykel er for stor en fysisk byrde for den lille fyr. Kender I til nogen sundhedsanbefalinger, der sætter normer for mindre børns cykling?
  • Af Christina Britz / Cyklistforbundet 24. juli 2013
    Hej Johannes

Rent fysisk er der ingen fare på færde ved at cykle 3 km for et barn. Faktisk anbefaler sundhedsstyrelsen, at børn over 5 år er fysisk aktive minimum 60 min. om dagen, så en cykeltur på 3 km kunne jo være en fin måde at få rørt sig.
    Dog kommer det jo også an på andre faktorer - fx hvor foregår turen - er der fx meget trafik, har I travlt eller kan I trille rundt hele dagen osv. Og så kommer det selvføgelig også an på hvor god han er til at cykle. Men når det er sagt, er det godt at komme tidligt i gang med at cykle.

Du kan læse anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen her:

Rigtig god fornøjelse :-)
  • Af Ole 27. november 2013
    I skriver at børn skal cykle foran for, at man kan holde øje med dem. Men i mange situationer er det jo sådan at såfremt barnet et forrest, er det barnet der først kommer i den farlige situation ved fx. lyskryds. Hvis den voksne kører forrest kan der løbende gives instruktioner og barnet kan se hvordan den voksne signalerer.
  • Af Erik Bølling-Ladegaard / Cyklistforbundet 29. november 2013
    @Ole
    Reglen med barnet foran gælder cykeltræning, som foregår på mindre trafikerede områder. På strækninger med cykelsti er den også det bedste udgangspunkt. Fordelen er at det er nemmere at holde øje med barnets gøren og laden, når det er foran. En cyklist der hele tiden ser bagud er ikke tilstrækkelig opmærksom på trafikken foran, f.eks. en forankørende cyklist, der pludselig stopper

I stærk trafik og kryds bør den voksne køre på barnets venstre side. Hvis man imidlertid vil overholde reglen om ikke at overhale i kryds, må man stå af og trække cyklerne over fodgængerfeltet sammen med barnet.