Der findes lygter til ethvert behov. Med nogle få overvejelser får du dem, der passer til dine cykelvaner. Foto: Mikkel Østergaard

5 fif: Køb de rigtige lygter

Mørke dage venter forude, og der skal lygter på cyklen. Men hvilke? Vi lynguider, så du får købt de rigtige.

1. Køb lygter i god tid

Vi kender det alle sammen. Efter en lang lys sommer står man ved sin cykel en aften og opdager, at det er mørkt. Helt mørkt. Uden lygter. Efter lukketid. Så det helt basale råd er: Køb cykellygter før du får brug for dem.

2. Skriv ned, hvad du har brug for

Lav en liste over dine behov, før du køber:

• Skal lygterne kun sørge for, at du er synlig – eller skal de også lyse vejen op, så du kan se?
  • Husker du lygterne – eller skal de skrues fast?
  • Får du skiftet sløve batterier – eller er en dynamo- eller magnetlygte mere dig?
  • Hvor meget vil du betale for lygter og evt. montering?

3. Tal med en fagmand

Gå ind til en god cykelhandler og fortæl om dine overvejelser. Det er her, du får kvalificeret vejledning og kan få svar på dine spørgsmål. Og kræver det lidt snilde at montere lygterne, kan cykelhandleren også hjælpe med det.

4. Tjek at lygterne er lovlige

Ifølge loven skal lygter kunne ses på 300 meters afstand – og nye batterilygter skal kunne lyse lovligt i mindst fem timer. Tjek før du køber, at lygterne er mærket med brugstid/runtime og et timetal på mindst fem.

5. Husk reflekserne

Bilister ser tit cyklens reflekser, før de ser lygterne. Så tjek - nu du alligevel skal til cykelhandleren - om du har reflekser i hjul, pedaler, foran og bagpå cyklen.

Mere om lygter og reflekser

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

7 kommentarer

• Af Carsten Legaard 24. oktober 2012
    Nu har forbundet i årevis oplyst om reglerne og kæmpet for en stramning, og hurra for det. Men når man så vil se, hvilke lygter eller lygtetyper forbundet konkret anbefaler, så er alt hvad man finde fem generelle råd, hvoraf fire handler om regler (!) og kun én om lygter. Hvad siger så den: Tal med nærmeste cykelhandler, dér får du kvalificeret rådgivning.
    Det er ikke godt nok. Kom nu med de anbefalinger - der er ikke grænser for, hvem der kan anmelde film, bøger, gadgets og andre ligegyldigheder. Vi vil ha nyttige anmeldelser, tak. Af cykelgrej, tak!
  • Af Line Hviid, Webredaktør, Cyklistforbundet 26. oktober 2012
    Kære Carsten. Vi er helt enige i at en konkret test ville være en god idé. Desværre har vi hverken råd til selv at udføre eller at bestille en laboratoriemåling af forskellige lygters lysstyrke. Og så må vi jo lade os nøje med det næstbedste :o)
  • Af Søren Lester 3. januar 2013
    Jeg synes, I mangler et råd om, hvor man skal placere sine lygter på cyklen. Det er jo ikke nok, at der sidder en lygte et tilfældigt sted på cyklen, hvis den ikke kan ses. Altså: undgå placering ved navet (som betyder at lygterne sidder for lavt og ikke er synlige fra den ene side) eller på saddelstangen (som betyder at en frakke eller skuldertaske kan dække for lygten). I bør også anbefale fastmonterede lygter, der altid er til rådighed (så man undgår at glemme sin lygte).
  • Jeg synes det er svært at stå hos en cykelhandler og købe lygter - det bliver let en tilidssag og han anbefaler ikke noget, han ikke har på hylden. Men hvad med at facilitere en "uvidenskabelig" afprøvning og mulighed for at lade medlemmerne give karakter? Der er glimrende pendanter på f.eks. Harmony Central for musikudstyr. Afprøvningen kunne udføres af et testpanel af frivillige - jeg er sikker på, at vi er nogle stykker, som gerne stiller op.
  • Var det ikke en ide at kontakte forbrugermagasinet TÆNK og spørge om de vil teste cykellygter?
  • Af Ole Zahrtmann, Hverdagscyklist 10. oktober 2014
    DR TV programmet Forbrugertesten bragte d. 9-10-14 en test af fem lygter udført i samarbejde med FDM. Testen kan ses her http://www.dr.dk/tv/se/forbrugertesten/forbrugertesten-6
    Selv kører jeg med en Shimano nav dynamo og en Basta diode lygte, det er noget der virker. Navet vejer selvfølgelig en del men modstanden fra dynamoen er så lille at jeg ikke kan mærke den, og så har jeg altid lys på cyklen.
  • @Hans Henrik - tak for forslaget, det er en rigtig sjov idé og den er taget med videre :)
    @Susanne - "Tænk" har testet lygter i efteråret 2013 og i spetember lagt en guide med gode råd på deres hjemmeside, så de er heldigvis meget opmærksomme på emnet :)

/Christina