Foto:ShutterStock

6 gode råd, hvis du er ude for et færdselsudheld

Cyklistforbundet tilbyder medlemmerne juridisk bistand ved færdselsuheld, men her giver vi 6 gratis råd.

6 gode råd, hvis uheldet er ude

Beviser

• Få navn og adresse på en eller flere, som har set uheldet.
  • Tag billeder af fx huller i vejen eller væltede genstande så hurtigt som muligt. Vigtigt: Sørg for, at få fx en tommestok eller andet målbart materiale med på billedet, og sørg også for, at man kan se, hvor det enkelte billede er taget, fx ved at få bygninger med på billederne.

Politi

Ved personskade skal politiet i de fleste tilfælde involveres.
  • Bed om navn(e) på betjenten(e) og politistationen, hvis du involverer Politiet.

Skader

• Få lægelig dokumentation for skaden ved at tage på skadestuen. Du skal huske at få en kopi af skadestuerapporten med hjem.
  • Tag billeder af dig selv hurtigst muligt efter uheldet, hvis du er blevet slemt skadet. Man skal kunne se dine skader på billederne.
  • Få vurderet din cykel af en cykelhandler, hvis cyklen er blevet skadet i uheldet. Cykelhandleren rekvirerer herefter en vurderingsmand fra skadevolders forsikringsselskab. På baggrund af denne vurdering, kan du lade cykelhandleren reparere cyklen og selv betale reparationen.

Kontakt Cyklistforbundet

Medlemmer kan som sagt få gratis retshjælp i forbindelse med færdselsuheld. Kontakt os:

• Tlf.: 33 32 31 21
  • Tid: Hverdage kl. 10-12 og 13-15

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

1 kommentarer

• Af kjeld bloch 30. juli 2012
    jeg er træt af at fortovet er en cykelsti, jeg bor på halmtorvet og må daglig springe til side for cyklister på fortovet, cyklistforbundet ønsker flere cykelstier, men hvad skal vi med dem, hvis forbundet vil have syn for sagen og gøre noget ved det er det bare at sende en mand og se hvem der cykler og hvor hurtigt, men det er fotbundet nok alligevel ligeglade med, cyklisterne har jo førsteret både på cykelsti og på fortov, glem drømmen om flere cykelstier eller gå ud og se hvor åndsvagt det foregår i virkeligheden