74
531

Lys på cyklen

Alle cykler skal have lygter på, når sigtbarheden af den ene eller anden grund bliver dårlig. Få hjælp til at finde ud af, hvornår du skal have lys på cyklen. Læs her hvad reglerne siger.

Lygtetændingstid - Hvornår skal jeg have lys på? 

Alle cykler skal have lys på fra solnedgang til solopgang og i øvrigt i usigtbart vejr, for eksempel i tåge og tæt snevejr.

Lygtetændingstiden skifter med årets gang, og du kan desværre ikke regne med gadelygternes tændingstid. 

Hvornår går solen helt præcist op og ned? 

Tidspunktet for solopgang og solnedgang står i en del aviser og i nogle kalendre og almanakker, men du kan også tjekke tidspunkterne på nettet.

Vær opmærksom på at solop- og nedgangstiderne er forskellige i hele landet.

Almindelig cykel: Hvilke lygter? 

En cykel med to hjul skal udstyres med mindst én forlygte og mindst én baglygte.

Cykel med mere end to hjul: Hvilke lygter?

På en cykel med mere end to hjul skal der være mindst én forlygte, som skal sidde højst 50 cm fra cyklens yderste venstre kant. Hvis cyklen er over 1 m bred, skal der være mindst to baglygter. Baglygterne skal sidde højst 40 cm fra kanten og med en indbyrdes afstand på mindst 60 cm. Er cyklen ikke over 1 m bred, kan man nøjes med én baglygte, som skal sidde enten midt bag på cyklen eller til venstre for midten.

Montering af lygter

Lygter skal monteres på cyklen og ikke på cyklisten. Lygter i bukselommen og omkring benet må ikke bruges alene, men gerne som supplement til de lygter, der sidder på cyklen.

Baglygterne skal være monteret, så de lyser ret bagud, mens særligt kraftige forlygter gerne må lyse skråt nedad. Det væsentlige er, at lygterne ikke lyser ned i jorden.

Krav til lygter

En cykellygte skal være tydeligt synlig på mindst 300 meters afstand uden at virke blændende. 300 meters reglen er dog en tommelfingerregel – hvis det f.eks. er tåget, kan lygten selvfølgelig ikke ses på 300 meters afstand. Lygten skal desuden være synlig fra siden.

En forlygte må gerne lyse gult, hvidt eller blåligt.

Hvis den lyser gult, må den ikke blinke. Hvis den lyser hvidt eller blåt, må den gerne blinke. Hvis lygten blinker, skal den gøre det med mindst 120 blink i minuttet.

Baglygten skal lyse rødt.

En baglygte må også gerne blinke. Det skal i så fald ske med mindst 120 blink pr. minut, hvilket er ret hurtigt.

Både for- og baglygten skal kunne lyse i 5 timer ved 5 graders varme.

Nye lygteregler pr. 1. november 2012

 

Skriv en kommentar

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

74 kommentarer

  • Af Kirsten Marcussen 3. maj 2012
    Ved læsning af regler om cykellygters placering undrer det mig, at der ikke står noget om placering i forhold til højde fra vej. Som bilist forbander jeg gang på gang placeringen af forlygter - især de små dioder - ved forhjulets nav. Det er håbløst usynligt og giver falsk sikkerhed. Øjnene hos bilisten er sjældent rettet mod vejbanen. For opmærksomhed mod, hvad der møder en i trafikken vil blikket nødvendigvis være rettet fremad og ikke nedad. Placeringen ved cykelstyrets midte (eller foran på cykjelkurv ) må derfor være det sikreste, da det er ca. i bilistens øjenhøjde Bortset fra for varevogne og lastbiler som jo endda har endnu sværere ved at få øjenkontakt med de lavtsiddende amålygter. Jeg vil meget gerne høre, hvilken logik, der ligger i at de lavtsiddende lygter er lovlige. Hvis de er? Venlig hilsen K. Marcussen
  • Af allan carstensen cyklistforbundet 9. maj 2012
    att Kirsten Marcussen, Der er ingen regler for hvor højt cykellygter skal være placeret. Dette kan som du påpeger være problematisk i tæt trafik hvor bilerne ofte kører tæt på cyklisterne og betragtningsvinklen derfor bliver høj. Bla efter pres fra cyklistforbundet kommer der til efteråret en stramning af reglerne vedr cykellygter, som vi hilser velkommen. Desværre er der i denne omgang ingen ændringer ifht lygternes placering. Men stramningerne vil sansynligvis fjerne de dårligste af de små diodelygter.
  • Af Karen Margrethe Nielsen 4. juni 2012
    Jeg kan ikke forstå, at de fastmonterede magnetlygter altid sidder på venstre side af forgaflen. Når man i bil holder og skal ud fra en vej, kan man tit ikke se cyklisten, der kommer fra venstre, fordi lygten bliver skjult af forgaffel og/eller -hjul. Hvis den sad på højre side kunne man altid se den fra venstre, og den cyklist, der kommer fra højre, vil komme i den modsatte side af vejen undtagen ved dobbeltrettede cykelstier. De er ikke særlig almindelige, hvor jeg bor. Den bilist, der møder en cyklist med lygten på venstre side, kan måske ikke se cyklisten, men cyklisten kommer i modsatte side af vejen, og der er ikke særlig stor fare for kollission. En anden mulighed var at sætte lygter på begge sider af forgaflen.
  • Af Poul Kilund 15. september 2012
    Det er ufatteligt at man må kører med de lygter der blinker, når man ser dem i bagspejlet er det umuligt at beregne hvor langt de er væk, og hvis det så er regnværd, så er set umuligt at beregne for der er lige så mange lygter der blinker som der er regndråber på bagspejlet. For mig er det ikke bedre en da vi havde de gamle NEFA lygter,
    Jeg undre mig også at det for det meste er kvinder der bliver kørt ned af biler der skal dreje til højre, man høre sjældent at det er mænd?
    med venlig hilsen
    Poul k
  • Af Frits Bredal  17. september 2012
    Cyklistforbundets landsformand, der følger området tæt, oplyser, at der ved de seneste 33 fatale højresvingsulykker har været 17 kvinder og 16 mænd.
  • Af Bjarke 3. oktober 2012
    Er det tilladt montere cykelens forlygte bag på cyklen?

    Ideen er at bag på cyklen monteres en forlygte på hver side der lyser i kørselsretningen. Er det lovligt?

    /Bjarke
  • Af Hans hansen 11. oktober 2012
    Så afskaf dog de åndsvage lygter
  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 17. oktober 2012
    @Bjarke
    I henhold til udstyrsbek. for cykler § 6 skal en cykel ved kørsel i lygtetændingstiden være forsynet med mindst én forlygte, der afgiver hvidt eller gulligt lys tydeligt synligt forfra i mindst 300 meters afstand uden at virke blændende og er synlig fra siderne.
    Hvis du sætter 2 lygter bag på, vil du antagelig komme i den situation, at en af lygterne ikke vil være synlig forfra, men måske fra siden. Lygten skal på samme tid være synlig for fra og fra siden, og det vil de antagelig ikke være. Samtidig med at du antagelig vil skærme lygterne med dine ben.
  • Af Helge S 20. oktober 2012
    Det er kun godt, der kommer regler om bedre lygter.
    Nu mangler vi at få forbudt de blinkende lygter, for de er ikke gode. Hvorfor blev de egentlig tilladt?
    Som bilist er det ikke rart, at cykellygter blinker, uanset om det er for eller bag. Der går ofte temmelig lang tid, - og dermed kørt strækning - før man opfatter, det er en medtrafikant, der er tale om.
    Tænk tanken, hvis nu biler kørte rundt med blinkende lygter, sikke kaos.
  • Af Lars Gredal 22. oktober 2012
    Trafik er som alt andet underlagt tekniske landvindinger. Mennesket skal have kendskab til hvide/blå dioder før de sættes på cykler. En navdynamo af en vis kvalitet, prisbillig, lav rullemodstand mv.
    Hvorfor tillades halogenlygter på biler - hvordan opleves lyset heraf i regnvejr for en cyklist med briller?
    Hvorfor tillades det at køre med fjernlys når så mange billister ikke blænder ned for cyklister?
    Glæder mig hver dag over omsider med magnet diodelyger at kunne regne med lys på cyklen. Ses bort fra tilbud fås konstant lysende diodelygter for ca. 200 kr. merpris
    Mine samlede udgifter til ubruglige cykellygter og batterier overstiger flere bilers pris!!!
  • Af Henrik Høy  23. oktober 2012
    Magnetlygter bliver vel ikke forbudt nu? Der kræves vel ikke batterilygter som supplement til allerede monterede magnetlygter? Omvendt oplyser magnetlygterne jo ikke vejen foran cyklen.. Hvad siger I til det?
  • Af Allan Carstensen cyklistforbundet 23. oktober 2012
    @ Henrik Høy
    Nej Magnet eller indduktionslygter bliver ikke forbudt, de må bruges hvis de opfylder kravet om lysmængde (fire candela). Umiddelbart er det vores indtryk at alle induktionslygter på markedet opfylder kravene.
  • Af Bo Herrmannsen 27. oktober 2012
    @ Helge S 20. oktober 2012

    Går lang tid? Hvis de ellers lyser krafttig nok så er det sku da nogen lygter man ligger mærke til. Og som billist er du vel altid opmærksom på hvad der sker eller?
  • Af Hansemand Lugtern 30. oktober 2012
    Imponerende at Cyklistforbundet kan benytte ord som sandsynligvis når vi taler om regler der vedrøre cykler. Er der noget i ved med sikkerhed ? Evt lottotallene kunne jeg godt bruge.
  • Af Hanne Westerberg 1. november 2012
    Vis os dog hvilke der er lovlige i stedet for al det skriveri. Fortæl hvilke mærker der er lovlige og drop alt det andet.
  • Af Jette Christiansen 1. november 2012
    Må man bruge de batteridrevne, der sættes fast i et lille stativ på cyklen?
  • Af Simon Elgaard 1. november 2012
    "Forlygter med hvidt eller blåligt lys skal blinke med mindst 120 blink pr. minut. Gullige forlygter må ikke blinke. "
    Det her virker helt sort for mig, det betyder jo at det er umuligt at benytte eksempelvis en kraftig LED-Lenser som cykellygte. Der blive ufatteligt svært at finde en kraftig lygte med gulligt lys, og blinkende forlys kan da slet ikke komme på tale, det er da vildt hasarderet.
  • Af allan carstensen cyklistforbundet 1. november 2012
    @hanseman
    Cyklistforbundet er en privat organisation og vi har desværre ikke midler til at betale de ca 5000 kr det koster at teste hver lygte der er, eller har være på markedet. Vi gør derfor det bedste for at informere på baggrund af den viden der er tilgængelig. Derfor er vi nødt til at skrive "sansynligvis" når vi tilkendegiver óm vi mener en given lygte vil opfylde de nye krav. Vi ville lyve hvis vi indikerede at vi er sikre i vores vurderiger. ps skulle du falde over lottotallene et andet sted, vil du så ikke poste dem her. Så ville vi få råd til at teste alle lygter der findes eller give gratis til alle, det ville være et hit.
  • Af allan carstensen cyklistforbundet 1. november 2012
    @Hanne
    det ville være dejligt hvis vi kunne, men ingen har fuldt overblik, hverken over de lygter der er på markedet nu eller gamle lygter. Årsagen er at det er op til producenten at foretage testen selv og der er ingen rapporteringspligt. Derfor er der ingen hverken privat eller offentlig instans der ved hvike lygter der opfylder de nye krav. Den gode nyhed er at du kan være ret sikker på at hvis du køber nogle nye lygter og de er mærket med "brugstid" eller "runtime" på mere end 5 timer, så er de ok.
  • Af allan carstensen cyklistforbundet 1. november 2012
    @ jette
    hvis du mener de "gamle" basta eller marvi lygter med gammeldags pære eller glødlampe er svaret sansynligvis nej. (se forklarring på "sansynligvis" andet sted i denne tråd)
  • Af allan carstensen cyklistforbundet  1. november 2012
    @ simon
    Du har ret det er dårligt/ukorrekt formuleret. Det skal forsås således:
    En forlygte må gerne lyse gult hvidt eller blåligt. Hvis den lyser gult må den ikke blinke, hvis den lyser hvidt eller blåt MÅ den gerne blinke, hvis den gør skal det være med mindst 120 blink i minuttet
  • Af allan carstensen cyklistforbundet  1. november 2012
    @ simon
    Du har ret det er dårligt/ukorrekt formuleret. Det skal forsås således:
    En forlygte må gerne lyse gult hvidt eller blåligt. Hvis den lyser gult må den ikke blinke, hvis den lyser hvidt eller blåt MÅ den gerne blinke, hvis den gør skal det være med mindst 120 blink i minuttet
  • Af Nina 2. november 2012
    Vi har betalet 2400DKK - bøde !! for ny regler!!! Hvorfor har det ikke 2 uge prøvetid??
  • Af Jette Nielsen 3. november 2012
    Min søn kører med cykeltrailer og vi vil nu sætte en lygte på, men vi er ikke helt enige om hvor vidt det er lovpligtigt at monterer lygter på den.
    hilsen Jette
  • Af jens hougaard 5. november 2012
    jeg har mange cykler med alm gammeldags dynamoer, er de mon lovlige ?
    jeg har endvidere konstateret ved selvsyn at forlygte monteret i venstre fornav ikke er synlig for en billist som holder på en sidevej til højre for cyklisten. men denne placering er tilsyneladende stadig lovlig eller ?
    er der noge som ved noget ?
  • Af jens hougaard 5. november 2012
    enig med kirsten mht navforlygte i venstre side
    i mit tilfælde var jeg heldig at kunne se et svagt omrids af cylisten da det var tidligt på morgenen. Og ude på landet .
  • Af Line Hviid, Webredaktør, Cyklistforbundet 5. november 2012
    @Simon Jeg har rettet teksten til, så den nu stemmer overens med Allans forklaring.
  • Af allan carstensen cyklistforbundet 5. november 2012
    @ jette
    Jo der skal være lygte på en anhænger, du kan se lovteksten her


    Stk. 3. Ved kørsel i lygtetændingstiden skal en påhængsvogn til cykel være forsynet med mindst én baglygte anbragt i påhængsvognens midterplan eller til venstre herfor. En sidevogn til cykel skal i lygtetændingstiden være forsynet med mindst én baglygte, der er anbragt så tæt ved sidevognens yderste højre punkt som muligt. Baglygte på påhængs- eller sidevogn skal opfylde kravene til baglygte til cykel.
  • Af Morten 5. november 2012
    Det interessante er jo ikke at der kommer nye regler men hvor mange mennesker der reelt er fuldkommen ligeglade med deres egen sikkerhed i trafikken, om der så er tale om dinglende diodelygter eller induktionslygter. Det lader til at de fleste har lys på for at undgå bøder. Problemet med induktionslygterne er at folk får dem monteret og forventer så at de lyser. Som alt andet på en cykel er det jo et et spørgsmål og vedligeholdelse. Yder mere er der en del af de billigere varianter der ikke lyser ved stilstand. Bruger selv blinkende lygter i bytrafik ud fra den teori om at der er masser af andre lyskilder der kan forstyrre bilisterne. Vel og mærket monteret lige under sædet og på styret og rette direkte bagud og frem. Yder mere ser jeg det som en positiv ting at bilister skal bruge længere tid på at bedømme afstand til de blinkende lygter. Jeg vil bare gerne ses i trafikken frem for køres ned.

    @ Helge S: Hvad forventer du ellers der er tale om når du ser en blinkende lygte i trafikken? Og hvis du forventer andet end en cyklist; bør du så have kørekort?
  • Af allan carstensen cyklistforbundet  5. november 2012
    @ Jens Hougaard

    Ja de er lovligt og ja du har også ret i at det er et problem at de ikke altid ses så godt. På den anden side er der ingen tvivl om at magnetlygterne har været med at reducere antallet af mørke cyklister. Så et forbud vil muligvis have mere negativ effekt end positiv
  • Af Lars Petersen 6. november 2012
    Hej jeg ville bare høre om det er lovlgt at bruge LED lygter som monteres på selve luftventilen?
    såsom:
    http://www.amazon.co.uk/HOTER-Flash-Light-Wheel-Bicycle/dp/B007MKCLJO/ref=pd_sim_sg_1
  • Af Allan Carstensen cyklistforbundet 7. november 2012
    @ Lars
    Hej Lars jeg har prøvet ventil lygterne, de er ret sjove, du må gerne bruge dem som supplement,, men jeg tvivler på at de opfylder kravene, så jeg ville supplere med et par nye lovlige lygter,
  • Af Tonni Fjordvald 11. november 2012
    Jeg vil meget gerne høre om de gamle Nefa lygter stadig er lovlige! synes de holder længere end de nye..
  • Af Steen Laursen 12. november 2012
    Hvordan skal de fem timer forståes, skal vi nu til at skifte batterier flere gange om ugen da det jo ikke umiddelbart er muligt at vide hvor længe batterierne holder?
  • Af Allan Carstensen cyklistforbundet 13. november 2012
    @tonni
    Det ved vi desværre ikke, der er ingen tvivl om at den lyser nok, spørgsmålet er om den gør det længe nok, men hvis du sørger for at have gode friske batterier i så vil du nok ikke få problemer med at bruge dem. Jeg vil dog sige at din oplevelse om at de holder længer må betyde at du sammenligner med nogle uhyre ringe diode lygter. Generelt vil en bare rimelig diode lygte holde en god lysmængde i op mod 30 timer, og der kan nefa ikke være med.
  • Af Allan Carstensen cyklistforbundet 13. november 2012
    @steen
    De fem timer er når lygterne er nye, det er således ikke noget du som forbruger behøver forholde dig til. Det er en minimumsgrænse, der er sat for at sikre god lygter på markedet.
  • Af Kurt Poulsen 17. november 2012
    Må man bruge pandelygte
  • Af Allan Carstensen cyklistforbundet  20. november 2012
    @kurt
    Ja du må gerne bruge pandelampe, men ikke alene, der skal være monteret en lygte på cyklen, måske et af de punkter hvor virkeligheden har overhalet lovgivningen, men sådan er det nu en gang.
  • Af Finn. Holm 23. november 2012
    Skal der være tændt lys på cyklen om dagen
  • Af allan carstensen cyklistforbundet  23. november 2012
    @ finn nej der skal ikke være lys på cyklen om dagen, men du må gerne. Lygtetændingstiden er fra solnedgang til solopgang.

    For nogle år tilbage blev der lavet en stor undersøgelse der viste at cyklister der også havde lys på i dagstimerne havde færre uheld. Desværre er der er ikke siden lavet undersøgelser der kan be eller afkræfte dette.
  • Af anders 27. november 2012
    Det er bare umuligt at købe cykel lygter der ikke er de der 400kr magnet halløj.. Ihvertfald i Esbjerg, så vidt jeg kan forstå er det da kun de små elastik nogen den er gal med?
  • Af lars plovmann 27. november 2012
    Hejsa.... Jeg mener det er forkert i skriver at Alle cykler skal have lys på fra solnedgang til solopgang og i øvrigt i usigtbart vejr, for eksempel i tåge og tæt snevejr....... Det korrekte er..... alle cykler skal ha LYGTER på fra solnedgang til solopgang.

    Der kan jo ikke sættes krav på lygtemontering i perioden udenfor det her omtalte... F.eks. kan man jo ikke få en bøde for at køre uden lygter kl 13 i solskinsvejr !!!!!!
  • Af allan carstensen cyklistforbundet  28. november 2012
    @ anders
    Det lyder mærkeligt, de cykelhandlere jeg besøger har masser af nye lygter under 400. Jeg ser også en del nye lygter i supermarkeder så sent som igår så jeg en lygte til 40 kroner. Keep looking eller spørg cykelhandler/supermarked om de virkelig ikke kan skaffe billigere.
  • Af allan carstensen cyklsitforbundet  28. november 2012
    @ Lars
    tjoo tjaaa, man kan jo også sige, at hvis vi skrev, at der skulle være lygter på cyklen efter solnedgang og før solopgang, som du foreslår. Så havde vi forsømt at skrive at de også skal være tændt. Og sådan kan man altid misforstå hinanden, hvis man vil. Men jeg har så stor tiltro til mine medmenneskers intelligens, at jeg tror de forstår, at vi simpelthen mener hvad vi skriver: ”der skal være lys på cyklen når det er mørkt”.
  • Af Jeanette 29. november 2012
    Er der noget krav om at lygter skal lyse også selvom cyklisten holder stille?
    Jeg oplever tit mørke cyklister der venter på at krydse en vej. Det er ikke rart pludselig at holde bag/ved siden af en cyklist, man ikke har kunnet se.
    Lygter monteret på siden af cyklen er lige så skidt. De er kun effektive hvis man møder cyklen fra den rigtige side.
  • Af allan carstensen cyklistforbundet  30. november 2012
    @ Jeanette
    Det er lidt af en gråzone det er egentlig ikke specificeret, men der er præcedens for at accepteret at der ikke er lys på cyklen når den holder stille. Sikkert en reminisens fra de gamle dynamo lygter der ikke havde backup. elvom det kan virke ubehageligt og utygt ser det ikke ud som om det giver anledning til uheld.
  • Af Niels  6. december 2012
    Den samme lygte, Magicshine MJ-808E 1000 Lumen, vurderes lovlig ved én netbutik og ulovlig ved en anden? Så er det jo ikke nemt. Kan ansvaret for en ulovlig lygte føres tilbage til butikken, hvis den er købt som lovlig?
  • Af allan carstensen cyklistforbundet.  13. december 2012
    @niels
    hmm den er lidt vanskelig. Butikkerne eller importøren skal have testet lygten for at kunne udtale sig og så kan det undre, at de åbenbart når frem til forskellige resultater.
    Men med den lygte du tænker på her villle jeg nu ikke være så bekymret. Jeg har meget svært ved at forestille mig at du nogensinde vil blive stanset og få lygten kontroleret.For med 1000 lumen så er der godt gang i lysværket! Men for god ordens skyld kan du jo gennem en kopi af siden hvor det skrives at lygten opfylder de nye krav.
  • Af Peter 12. januar 2013
    I et tilfælde, hvor en tandemcykel kører uden lygter i lygtetændingstiden, kan begge personer på cyklen så få tildelt bøde for denne forseelse?
  • Af conny 25. februar 2013
    Min cykelhandler monterede min baglygte hvor refleksen sidder ved bagagebægeren. Er det ok? Skal der en anden refleks på?
  • Af kristian, cyklistforbundets butik. 28. februar 2013
    @conny
    hvis den nye lygte, der er monteret, har indbygget reflex er det helt ok.
  • Af Jens E Christensen 8. marts 2013
    "Dobbelt" cyklesti, cyklesti, i begge retninger med aftegnet midterrabat, anlagt langs en vej.
    Jeg kommer kørende i nordligretning, i højre side, modat gående i sydlig retning, kommer gående 2 personer, hvor skal de gå,
    I ders venste side- set fra dere retning
    I ders højre side, set fra deres retning

  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 3. april 2013
    @peter
    Ved kørsel på en tandem er det den person, som har ansvaret for kørslen, som også har ansvaret for lyset. Endnu er det vist ikke set, at der er mere end én person, som har ansvaret for kørslen.
  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 3. april 2013
    @Jens E. Christensen
    Det kan vel ikke siges tydeligere end i Færdselslovens §10
    Stk. 2. Gående, som benytter kørebanen (-og en cykelsti er også en kørebane), skal gå yderst i venstre side i færdselsretningen eller, hvis vedkommende trækker cykel eller knallert, yderst i højre side. Den gående kan dog gå i den modsatte side, hvis den pågældende ellers ville blive udsat for fare, eller hvis særlige omstændigheder tilsiger det.
  • Af steen olsen 5. april 2013
    er det helt ovre med katteøjne og andre reflexer Hilsen Steen
  • Af Line Hviid, Cyklistforbundet 8. april 2013
    @Steen Nej, du kan læse mere om reflekser på cyklen her: http://www.cyklistforbundet.dk/Alt-om-cykling/Love-og-regler/Reflekser
  • Af Dennis Drejer 5. november 2013
    I dag har vi lanceret www.lygtetid.dk som er en app der kan fortælle hvornår man skal have lygter på. Den beregne det ud fra en given dato og den placering man har. Prøv den!
  • Af Tim 9. november 2013
    Har lige opdaget, at der på kassen til min forlygte, er påsat en label hvor der står at den ikke overholder lygteloven.
    Eftersom cykellygten er købt i forbindelse med ny cykel, undrer det mig at jeg ikke er blevet bekendtgjort med at lygten ikke skulle overholde reglerne. Er det ikke noget man burde have informeret mig om ved købet, og især da lygten er meget dyr..?
    Men den er måske ikke ulovlig?
    Jeg forstår det ikke. Har lige læst reglerne igennem, og kan ikke finde noget der skulle tale imod lygten.
    I tilfældet af at lygten skulle være ulovlig, synes jeg det er meget dårlig forretningsskik, ikke at informere kunden, om at det ønskede materiale ikke er lovligt, især når cyklen og lygte er så dyre som de var.

    Det skal så lige sige at jeg hverken er utilfreds med lygten, ej heller fået bøde for den siden købet her i sommeren 2013.
    Forhandler: Fribikeshop Odense v. rosengårdscentret
    Lygte: MagicShine MJ.872
  • Af Tim 9. november 2013
    Diodeblinkelygter burde fanme afskaffes!..

    Som cyklist og bilist, har jeg op til flere gange været ved at overse cyklister med blinkelygte. Om det er fordi de ikke lyser nok, eller jeg har haft øjnene i deres retning lige i slukkeperioden, det skal jeg ikke kunne sige, men de er simpelthen bare farlige!.. og jeg skulle ikke mene at jeg er natteblind el. lign.

    Hvis det er fordi det er de gamle og nu ulovlige lygter, pga. deres lave lysstyrke, så skulle politiet se at få fingeren ud og få dem fjernet.
  • Af Henrik Lundtofte 22. november 2013
    Det er mig en gåde at pandelygter må benyttes i offentligt rum. Fint nok i skov og på markveje og baner, men helt og aldeles tåbeligt på vej og stræder.
    Jeg ved ikke hvor mange gange jeg er blevet blændet af fjolser på cykler. Både i bil og på gåben.
    Fedt at få en 300-400 lumen lige i skallen hver gang fjolset med lampe i skærmen ser i ens retning.
    Igen hvordan ville det mon gå i trafikken hvis billister havde en lystkaster der fulgte hovedets bevægelser.
    Bare fordi det er opfundet betyder ikke at det skal bruges alle steder. Det samme gælder for dig kære medbillist. Tågelyset er ikke ekstra lys!
  • Af Birger 16. december 2013
    Som mangeårig erhvervsbilist kan jeg blot sige. Du skal ikke have lys på for at følge reglerne, du skal have lys på, fordi vi ikke kan se dig på en sort cykel i sort tøj ! Og de små godkendte blinkende Lxxxelygter er slet ikke nok. En mørk aften i regnvejr er du så godt som usynlig idet vejbelysningens genskin i regndråberne faktis lyser mere end din lille møglygte. Nu cykler jeg selv til og fra arbejdet. Foran på har jeg 4 lygter. En med 1800 Lumen, som lyser lavt frem, så jeg opdager huller. 2 som blinker og en stor som virkelig kan ses. Bagpå 3 stk, en på hver side og en under sædet. På hver ankel refleksbånd med røde dioder, som blinker og samtlige eger i hjulene har hvide refleksbelægning så de kan ses fra siden. . Jeg kan ses og jeg kan se !
  • Af Stephen 20. december 2013
    Når man læser regler for cykellygter kan man se, at en cykellygte SKAL kunne ses på 300 mtr. afstand på foran og bagud.

    Det er der ikke mange cykler som overholder.

    Samtidig kræves det, at lygterne SKAL kunne ses fra siden.

    Man kan derfor konkludere, at lygter monteret ved navet på én af siderne ikke overholder reglerne og i bund og grund er ulovlige.

    Det er der rigtig mange der bruger, så Cyklistforbundet burde gå lidt mere ind i den sag med lidt mere målrettet retningslinier.
  • Af Anne Sallerup 20. december 2013
    Jeg er cyklist i Kbh, og jeg må sige at turen hjem fra arbejde er som et voldsomt diskoteksbesøg...desværre er dette ikke særlig hensigtsmæssigt, da jeg samtidig er epileptiker.
    Reglen om at lygterne ikke skal være skarpe og blændende overholdes bestemt ikke.
    Er små blinkende dioder virkelig mere iøjenfalde end en stor "steady" lygte?
  • Af Holger Thomsen 10. januar 2014
    Jeg fatter simpelt ikke at det skulle være lovligt med blinkende lygter på siden af cyklen de er bare ikke til at at se. Andre steder i verden skal lygterne kunne oplyse vejen.
  • Af Christina Britz / Cyklistforbundet 14. januar 2014
    Hej Helge Thomsen
    Cykellygter skal monteres så forlygten peger ret frem og baglygten ret tilbage. Mig bekendt er det altså ikke lovligt med lygter på siden af cyklen. Men lygterne skal OGSÅ være synlige fra siden, som der står i teksten ovenfor. Der står desuden:
    "Baglygterne skal være monteret, så de lyser ret bagud, mens særligt kraftige forlygter gerne må lyse skråt nedad. Det væsentlige er, at lygterne ikke lyser ned i jorden."
    Mvh Christina
  • Af Anne Christensen 16. januar 2014
    Jeg er i tvivl om cykellygterne skal være monteret om dagen? Altså utændte, men synlige, eller om det er ok ikke at have dem monteret, men have dem med i tasken, hvis nu man skulle cykle efter solnedgang. Kan i svare på det?
  • Af Chrisitna Britz / Cyklistforbundet 16. januar 2014
    @Anne - nej, der behøver ikke være lygter på cyklen om dagen :-)
  • Af Leif Svendsen 8. februar 2014
    Kommentaren er blevet slettet af redaktionen.
    Se retningslinjerne for brugen af cyklistforbundet.dk
  • Af Benny 16. februar 2014
    Fantastisk tråd - utroligt så mange bilister der har en holdning til cykellygter : )) Når man cykler på en mørk landevej, hvor stive billister med mobiltelefonen i hånden kommer fræsende rundt om hjørnerne, er det rart at have lidt ekstra lys på. Bilerne blænder hinanden (og cyklisterne) konstant - i overlever nok at blive blændet af en cykellygte, og cykelisterne overlver nok bedre ved at blive set - og vække de døsige bilister (ikke dig - men dine medbilister i trafikken der fra tid til anden jævner overser en cyklist).
  • Af Dennis 19. februar 2014
    Goddag.
    Er der et maksimum af lumen en cykellygte må lyse?
    Det samme angående strobe( hurtigt blinken) ?

    Har nemlig købt en kraftig cykellygte på 1000 lumen og denne er særdeles kraftigt og den strobe er særdeles effektivt og blinker alle refleksdele op på flere hundrede meters afstand, inkl traffikskilte o.Lign.

    Er der nogle generalle regler for disse

    Se evt link : http://deals.dx.com/team.php?sku=293791
  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 5. marts 2014
    @Dennis
    Nej, der er ikke noget maksimum; blot må den ikke blænde, og der er heller ikke noget maksimum i antallet af blink, men der er et minimum for begge dele.
  • Af Dennis 26. marts 2014
    Jeg takker for oplysningen.
  • Af Louise Holm 10. april 2014
    Er med i en cykelklub (MTB og Racer) hvor diskussionen bla. går på om man skal have cykellygter monteret hele døgnet eller om de må være taget af om dagen? Det er især racerne, som ikke mener de skal have lygter på... Hvad er rigtigt?
  • Af Line Hviid, Cyklistforbundet 14. april 2014
    @Louise Der behøver ikke være lygter på cyklen uden for lygtetændingstiden:
    I Udstyrsbekendtgørelsen for cykler kan du i Kapitel 4 læse at: "Ved kørsel i lygtetændingstiden skal en cykel være forsynet med mindst én forlygte, der afgiver hvidt eller gulligt lys [og] mindst én baglygte, der afgiver rødt lys bagud."