48
307

Guide: Tegn i trafikken på cykel

De fleste ved, at armen skal ud, før man drejer – men Cyklistforbundets jurist Flemming Funch får mange andre spørgsmål fra cyklister om tegngivning. Her allierer vi os med ham og giver en guide til godt tegnsprog i trafikken.

Den grundlæggende tegngivning

Som cyklist skal du altid give tegn ved retningsændring og stop; det fremgår af Færdselslovens § 32 stk. 2 og 4. Cyklister viser af med arme og hænder. Når du svinger, rækker du armen ud i den retning, du svinger i – når du stopper, rækker du armen op. 

    Højresving:
Vis af med højre arm strakt ud.
    Venstresving:
Vis af med venstre arm strakt ud.
    Stop:
Se dig tilbage og ræk venstre arm i vejret med flad hånd. Det skal være venstre arm, da den er nemmest at se for bilister.


Tegn i lyskryds

I flere situationer kan det være svært at gennemskue, hvad der er den rette tegngivning – fx i kryds med trafiklys.


 
  Stop ved rødt lys:
Du skal også give tegn til stop, når du standser ved rødt lys.
    Højresving ved grønt lys:
Du skal vise af mod højre, før du drejer. Hvis du holder stille for rødt, og lyset skifter til grønt, skal du vise af, når du sætter i gang.


Venstresving i lyskryds

Bilister svinger direkte til venstre i lyskryds, når der er grønt og fri bane. Cyklister må også gerne svinge til venstre – men skal holde et orienteringsstop.

Lynguide til kørsel og tegngivning ved venstresving i lyskryds:


 
 
  • Kør lige over krydset ved grønt lys.
  • Giv stoptegn og orienter dig bagud.
   
  • Gør et kort stop – vent med at dreje cyklen, til du kan fortsætte videre.
  • Hvis der er trafikanter, der skal lige ud i krydset, må du vente med at svinge. Er der fri bane, kan du nu fortsætte til venstre i krydset i den retning, hvor der ellers er rødt.
   
  •  Vis af mod venstre, når du sætter i gang og kører tværs over krydset.

Regler i rundkørsler

Undersøgelser viser, at bilister er langt mere opmærksomme på andre bilister end på cyklister, når de kører ind i en rundkørsel. Derfor er der grund til at være ekstra forsigtig i rundkørsler.  

    Når man kører ind i en rundkørsel:
Man skal ikke vise af, når man kører ind i en rundkørsel. En rundkørsel bliver betragtet som en fortsættelse af cykelstien. Man skal dog holde tilbage for trafikanter i rundkørslen.
    Når man skal ud af en rundkørsel:
Når man skal ud af en rundkørsel, skal man vise af mod højre. Bilister, der skal ud af sidste vej i en rundkørsel, skal vise af mod venstre, men den regel gælder ikke for cyklister.


Spørg juristen

   

Hver onsdag fra kl. 10-15 svarer jurist Flemming Funch på spørgsmål fra medlemmerne. Ring på 33 32 31 21 eller skriv til flf@dcf.dk.

Tegn-guiden - Et guldkorn fra medlemsmagasinet CYKLISTER

  •  Artiklen er oprindeligt bragt i Cyklistforbundets medlemsmagasin CYKLISTER med tekst af Rasmus Karkov.
 

Skriv en kommentar

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

48 kommentarer

  • Af Tina Therkildsen 31. oktober 2012
    Hej, lige lidt spørgsmål:
    Venstresving i lyskryds
    Hvis der er en bane for bilister som skal ligeud, og en bane for bilister som skal til venstre, må man da placere sig mellem disse, og følge i højre side af venstresvingsbanen, når der er grønt for denne? Et kendt kryds med denne "problematik" er Holmens Kanal / Holbergsgade / Niels Juels Gade, når man kommer fra Slotsholmen og skal mod Kgs. Nytorv. I dette kryds der ingen tværgående trafik for de venstresvingende (når de har altså har grønt) udover fodgængere.
    Regler i rundkørsler
    Skal cyklister ikke følge samme regel som bilister ang. blink til højre (altså tegn for cyklister), inden man kører ind i rundkørslen, hvis man skal ud af første vej ud af rundkørslen?
    Vh Tina
  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 7. november 2012
    @Tina
    I det pågældende kryds skal du over til den anden side (hjørnet ved den gamle ØK bygning), og når der så er mulighed for det - ikke nødvendigvis når der er grønt - må du dreje til venstre, for der efter at komme over i lokalbanen, som også er cykelsti.
    Du skal ikke række hånden ud til højre, når du skal ind i rundkørslen, men det afhænger jo af, hvornår den første vej kommer på din rute. Nogen gange kommer den straks, og så er det en god ide. --Men husk, du skal altid holde tilbage for de cykler og biler, som kommer fra venstre, og som er i rundkørslen.
  • Af Nichlaes 15. november 2012
    Hej,
    tænkte på om det er lovligt at køre med sideblink i Danmark?
    blinklys, til hvis man skal dreje til fx. højre.
  • Af allan carstensen cyklistforbundet  16. november 2012
    @ nichlaes
    Hvis du kører på en cykel der umuliggør at give signal med håndtegn, fx en firehjulet ladcykel med stor boks bag føreren, må du må gerne bruge elektiske afviserblink på cykel.
  • Af Ole Mikkelsen 26. januar 2013
    Trafikreglerne for cyklister er så fuldkommen forældede og utidssvarende at det er komisk.

    Man skal sågar give tegn til venstre når man starter fra en vejkant efter at være stoppet. Jeg kan ikke huske hvornår jeg selv har gjort det sidst, endsige set andre gøre det. Hvis man kører ud gennem en port over et fortov, så skal man trække over fortovet. Jeg kan stort set ikke undgå at bryde loven, hvis jeg cykler, hvilket jeg gør dagligt til/fra arbejde. Med livet som indsats hver dag, derfor kører jeg så min og andres sikkerhed står over færdselsreglerne.

    Cykler og biler skal adskilles helt. Cyklister og fodgængere helst også, men de passer dog bedre sammen end med biler. Cykler skal køre på fortov, fodgængerovergange m.v. sammen med fodgængerne, hvis der er plads, men naturligvis vise almindeligt hensyn. Det kritiske er så der hvor man tvinges til at 'leve sammen', dvs. i kryds og overgange. Det er i øvrigt her ulykkerne primært sker.

    Selv har jeg i øvrigt lige fået en bøde på 700,- for at cykle over en fodgængerovergang. Vel at mærke en fodgængerovergang som er den autoriserede overgang for cyklister, men de skal stå af og gå.

    Hvorfor skal vi det, hvis der hverken er biler eller fodgængere i nærheden (se svaret nedenunder)? Hvornår har man sidst hørt om bilister, der bliver bedt om at stige ud af bilen og skubbe den over et kryds?

    (svar: For at bidrage til statskassen. Det er ikke af hensyn til nogens trafiksikkerhed, tværtimod).
  • Af Lene 5. februar 2013
    Ovenstående læses som en guide, men er det også ved lov at man skal bruge håndtegn?
  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 6. februar 2013
    @Lene
    Du har helt ret. Eksempelvis i færdselslovens §32 stk 2 står : "....ved, at en arm rækkes vandret ud til siden.". problemet er blot, at alt for mange glemmer, hvornår de skal bruge tegnene, og da vi har mange direkte spørgsmål til dette punkt, fandt vi, at det var bedre at lave en kort instruktion; eksempelvis for venstresving, som for mange synes at virke lidt bøvlet.
  • Af Lene 7. februar 2013
    Hej Flemming, tak for svar.

    Jeg er nødt til at høre om du kan fortælle mig hvor i færdselsloven der står at man skal række armen i vejret når man stopper for rødt?

    Jeg har en lille diskussion med min chef der påstår at det ikke er ved lov at man skal række armen op i vejder når man stopper for rødt, han mener at man blot kan stoppe uden at give tegn fordi der er rødt.

    På forhånd tak
  • Af Kristian Larsen 11. februar 2013
    I Københavns Kommune er der efterhånden flere og flere steder hvor kommunen opfinder nye afmærkningsregler.

    Når man kommer på cykelstien til et lyskryds, og der ikke er nogen stopstreg - men denne er erstattet af hajtænder?? Hvordan skal man så forholde sig?

    Ovenstående er bare et enkelt eksempel - der findes efterhånden en del underlige afmærkninger derude!
  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 13. februar 2013
    @Kristian,
    Lige netop den situation, som du omtaler her, er for os at se, ikke korrekt. Man kan ikke erstatte en stopstreg ved en lyskurv med hajtænder. De 2 afmærkningerne betyder simpelt hen noget forskelligt.
    Er der til gengæld ingen stopstreg ved en lyskurv skal man alligevel standse for rødt, med mindre andet er skiltet, jvf vejafmærkningsbekendtgørelsens §61 stk 2.
    idet lyset i lyskurven skal respekteres.
    Til gengæld ser vi hajtænder flere steder på cykelstien ved eksempelvis busstoppesteder, og her betyder hajtænderne, som officielt hedder "vigelinje", at kørende, fra den side, trekanternes spids vender mod, har ubetinget vigepligt.
    Så hvis du ser hajtænder ved et lyssignal, hvor der i øvrigt ikke er andre skilte for cyklister, vil vi gerne høre om det !!
  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 13. februar 2013
    @Lene
    At man skal række hånden i vejret, når man stopper, står indirekte i færdselslovens §32 stk 3, idet der skal gives tegn, når kørende, og det gælder dermed også cyklister, standser eller hurtigt nedsætter farten. Man har en gang for alle besluttet, at "en lap i vejret" er den bedste måde at give et stoptegn på. Hvis din chef kan gøre det på en anden måde, og som er bedre og kendt og respekteret af alle, -og det må ikke være ved hjælp af lygter, er der nok ikke nogen der vil larme. -men han skal give tegn; -så op med "lappen".
  • Af Lone  1. maj 2013
    Hvornår er det blevet et lovkrav at bilister skal vise af mod venstre i en rundkørsel, hvis de ikke skal ud af den ved næste afkørsel?
  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 8. maj 2013
    @lone
    I kommentaren til færdselslovens §32 stk 2 angives "ved kørsel i rundkørsel skal der før indkørslen gives tegn til højresving, hvis rundkørslen forlades af første vej til højre. Hvis rundkørslen forlades af en af de følgende frakørselsveje, skal den kørende vise af til venstre, når det er påkrævet til vejledning af den øvrige færdsel. Når rundkørslen der imod forlades, skal der forinden vises af til højre.
  • Af Magnus Kromann 14. maj 2013
    Vildt.

    Jeg vidste ikke man måtte tage et venstresving i et lyskryds på den måde som det beskrives her.
    Hvis man kommer til at holde ved orienteringsstoppet i noget tid og man så kører når der er frit, så kommer det da til at ligne at man kører over for rødt?

    Hvordan undgår man at ligne en der kører over for rødt - kan man ikke komme i problemer med politi etc?
  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 22. maj 2013
    @Magnus
    Nu er det således at Færdselslovens §49 stk 3 direkte nævner, hvorledes et venstresving skal foretages. Så nævner du, at man kan komme til at køre over for rødt; -men det passer ikke, idet du, når du kører over til det modsatte fortov, ikke kører modsat færdselsretningen ind bag stoplinien. Men gør du det, hvilket i øvrigt er ulovligt, har du ret.
    Dit samlede venstresving er 2 ligerettede kørsler, hvor det for den den sidste kørsel måske kan se ud, som om man kører over for rødt, men det er det ikke iht færdselsloven.
  • Af Rigmor Kirstine Bisgaard 2. juni 2013
    Alt for mange er ikke så sikre på cyklen, at de undgår at slingre når de evt. i en rundkørsel skal stikke lappen ud flere gange......
    Hvad kan en løsning være på det?
    En anretning som aktiveres henholdsvis til højre, venstre eller stop?
    Kunne det være tilladt at opfinde og anvende?
  • Af Irinna 16. juni 2013
    Hej. Jeg er lidt forvirret omkring "orienteringsstop" Der står at "kan du nu fortsætte til venstre i krydset i den retning, hvor der ellers er rødt?" Vil det sige jeg skal køre når der er rødt eller??? - tak på forhånd
  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 19. juni 2013
    @Irinna
    Det er således, at du, når du "efter orienteringsstoppet" kører over til venstre, sker dette ikke for rødt, mn som en del af det venstresving, som du er i gang med; -med mindre du ulovligt er kørt ind bag ved stopstregen.
    Jeg vil dog anbefale, at man i de meget store og trafikale kryds, hvor biler kører med høj hastighed, venter til der bliver grønt.
  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 19. juni 2013
    @Rigmor Kirstine Bisgaard
    Iht udstyrsbek. for cykler (http://www.cyklistforbundet.dk/Alt-om-cykling/Love-og-regler/Udstyrsbekendgoerelsen#kap5 ) §6 stk 12 må der ikke være andre lygter på en cykel end de lygter, som er angivet i §6 stk 1, dvs for- og baglygte, med mindre man kører på en 3 eller 4-hjulet cykel, hvor man ikke kan se arm-signalet; -og så er der visse regler for handikapcykler. Blinklys og stoplys til cykler er opfundet, men er bare generelt ikke lovlige.
  • Af Fredrik Sveen 10. juli 2013
    @Vedr hajtænder i lyskryds
    Det er såmend ganske nødvendigt med hajtænder og/eller vigepligtsskilt i et lyskryds, da disse har til formål at indikere vigepligtsforhold i krydset hvis lysreguleringen er ude af funktion. I tilfælde af hajtænder bør der dog også være en stoppelinje foran - dette kan jeg dog ikke mindes at have set i Danmark.
    Et stort problem her til lands synes jeg netop er at skiltning og afmærkning ikke er særlig konsekvent. Folk der arbejder med design af veje burde tage en tur til Nederland og se hvordan det skal gøres...
  • Af Niels Henriksen 10. juli 2013
    Hej lige et spørgsmål. Jeg kommer cyklende til et T-kryds, der er en bred hvid streg i min vejside, skal dreje til venstre i krydset og viser at jeg skal dreje ved at række armen ud. En bil kommer fra den vej jeg skal nedad og den har ubetinget vigepligt. Bilen skal også dreje til venstre og kører ud mens jeg er ved at dreje til venstre. Der er ingen andre trafikanter i krydset. Er det ikke bilen som skal overholde sin ubetingede vigepligt?
  • Af Christen 14. juli 2013
    Igen om venstresving
    - og jeg hæfter mig ved svaret til Irinna 19. juni
    Det er således, at du, når du "efter orienteringsstoppet" kører over til venstre, ............ -med mindre du ulovligt er kørt ind bag ved stopstregen.
    Jeg vil dog anbefale, at man i de meget store og trafikale kryds, hvor biler kører med høj hastighed, venter til der bliver grønt."

    Jeg venter altid på grønt (for den ny retning - dem der kommer fra højre ift. min oprindelige kørselsretning) og jeg rækker lappen op til stoptegn; men jeg bliver ikke stående i kanten af cykelstien eller hvor de øvrige cyklister og 30-knallerter kommer travle på vej til arbejde. Skulle de alle lave sving udenom mig og bringes i fare for påkørsel bagfra? - nej, jeg bryder loven og kører ikke bare over stoplinien, men evt. også over fodgængerfeltet, hvis det er tomt (- evt. er der plads lige på hjørnet foran fodgængerfeltet) - og så tager vi den derfra, når der bliver grønt i den nye retning. I hvert fald sørger jeg for at komme ud til højre for og dermed udenfor cykelstien i den "aktive" retning (dem der har grønt lys).
    Om en betjent her i Horsens vil knappe mig for 700,- til kassen for det, følger han loven, kan jeg forstå; men at stå i vejen for morgentrafikken på cykelstien ved et stærkt trafikekeret kryds vil være knald i låget - synes nu jeg.
  • Af Laura Blomgren Poulsen 8. august 2013
    Hej Flemming Funch.
    Her er lige to spørgsmål. Hvis man skal dreje til venstre ind på en vej, hvor der ikke er et lyskryds. Må man så dreje over uden at have stoppet først, hvis bare man har orienteret sig? Det var det første spørgsmål. Hvis dette er ulovligt og man desuden ikke rækker hånden ud, får man så en dobbelt bøde? Altså får man bøde for begge ting? Kh Laura.
  • Af Jette 18. august 2013
    Jeg cykler i almindeligt tempo på cykelstierne, så langt til høre som muligt, så andre kan komme uden om mig, hvis de har travlt.
    Jeg får et helt chok, når de meget hurtigtkørende cyklister "flyver" forbi mig uden at have varskoet mig.
    Jeg har samme problem, når jeg går tur med hunden på en sti, der både er til gående og cyklister, her kører cyklisterne også bare forbi mig uden at give lyd fra sig, igen så bliver man ret forskrækket.
    Skal man ikke bruge ringeklokke, når man overhaler?
  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 21. august 2013
    @Laura
    Det er således, at du, hvis du overtræder færdselsloven på 2 forskellige områder, selv om det er under samme kørsel, kan få 2 bøder.
    Du behøver ikke nødvendigvis at stoppe, hvis du er helt sikker på, at du kan dreje til venstre uden at genere andre; jvf færdselslovens §49 stk 3, som siger, at du skal fortsætte gennem krydset til dets modsatte side og må først foretage svingningen, når det kan ske uden ulempe for den øvrige færdsel.
  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 21. august 2013
    @jette
    Nej; -og dog. Iht færdselslovens § 32. skal kørende, når det er nødvendigt for at forebygge eller afværge fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde henlede andre trafikanters, hvilket også er cyklister og gående, opmærksomhed på faren. -Men det er kun, hvis den kørende mener at der kan være fare.
  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 21. august 2013
    @Niels Henriksen
    den streg du taler om er antagelig en almindelig kantstreg, som indikerer, at "her går vejbanen til, og så er der højrevigepligt, hvor bilisten skal holde tilbage.
  • Af Bo Hansen 29. september 2013
    Ved højresving skal billister holde så langt til højre således cyklister ikke kan komme forbi - ikke sandt?
  • Af Bo Hansen 30. september 2013
    Ved højresving skal billister holde så langt til højre således cyklister ikke kan komme forbi - ikke sandt?
  • Af evelina andersen, cyklistforbundet 9. oktober 2013
    @Bo
    Ja, det er korrekt forstået. Dette fremgår af Færdselslovens § 16, stk. 3. denne har følgende ordlyd:

    § 16, Stk. 3. Ved svingning til højre skal køretøjet føres så langt ud mod kørebanens højre kant som muligt. Svinget skal gøres så lille som muligt. Ved svingning til venstre skal køretøjet føres så langt som muligt ind mod kørebanens midte eller, hvis kørebanen har ensrettet færdsel, mod kørebanens venstre kant. Svingningen skal foretages på en sådan måde, at køretøjet, når det forlader krydset, befinder sig til højre på den kørebane, det svinger ind på.
  • Af Uffe 30. oktober 2013
    Angående venstresving i lysreguleret t-kryds: Er den manøvre, de venstresvingende cyklister her foretager lovlig:
    http://goo.gl/maps/p6BKu
    Der er grønt for trafik ud fra stikvejen, men betyder det også at de må køre ned af stikvejen? Eller skal man som cyklist foretage sit venstresving i samme lyssignalsfase som bilisterne, dvs. den modsatte af den på billedet? I det pågældende kryds vil det være meget svært at komme over i så fald, da "hovedvejen" er stærkt trafikeret.
  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 30. oktober 2013
    @Uffe.
    Jeg har været inde og se stedet via din henvisning.
    Generelt må jeg sige, at den er problematisk, idet jeg ikke kan se om der er cyklistpile. –Er der ikke det, synes den overkørsel, som cyklisterne foretager, at være lovlig. De kører sikkert over for grønt og hen til nedkørselsrampe på Silkeborgvej for at dreje til venstre mod Stenbækvej. Da de ikke har nogen lyskurv, er de midt i et venstresving, og må dreje over Silkeborgvej til Stenstrupvej. I sig selv en utrolig farlig situation, idet de kommer i karambolage med de biler, som kommer fra Stenstrupvej.
    Jeg vil foreslå, at du tager kontakt med vores lokalafdeling, som har fået en kopi af denne mail, og forklarer dem problemet, for der bør gøres noget for at sikre cyklisterne i det pågældende kryds.
  • Af Peter 4. november 2013
    Man skal ikke række armen op, når man stopper for rødt. Det svar fik Lene 13. februar. Her er hele reglen:
    "Kørende, der standser eller hurtigt nedsætter hastigheden, skal give tegn, når det er påkrævet til vejledning for andre."
    Det er ikke påkrævet at vejlede, når man stopper for rødt, det skal alle.
  • Af Mette 9. november 2013
    En cyklist cykler i et fodgængerfelt - mod trafikken. En bilist, der skal dreje til venstre, rammer cyklisten. Er der kun cyklisten, der har ansvaret, da han cykler i fodgængerfeltet - og imod trafikken.?
  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 13. november 2013
    @Mette
    Du skriver om en cyklist, som kører mod trafikken. Det er ikke umuligt for en cyklist at køre i et fodgængerfelt mod trafikken, idet det er ulovligt at køre i et fodgængerfelt, og derfor heller ingen trafik i et fodgængerfelt. Kører cyklisten alligevel i et fodgængerfelt, er det dog således, at en bilist altid vil være ansvarlig for de personskader han påfører andre, hvor imod den tingskade, nemlig den ødelagte cykel, må cyklisten, som kører ulovligt, antagelig tage på sin egen kappe, smtidig med, at han måske kan blive ansvarlig for den skade han har påført bilisten.
  • Af Tommy Kern Hansen 21. november 2013
    Mht kørsel for biler i rundkørsler skriver i at hvis bilen skal ud af sidste vej i rundkørslen skal der vises af til venstre.Det mener jeg ikke er påbudt,men det kan derimod være hensigtsmæssigt at gøre det.
  • Af DIH 9. januar 2014
    Jeg ser dagligt cyklister, som svinger til højre i lyskryds, selvom der er rødt. (Og ofte uden håndtegn!) Jeg gør det ikke selv, da jeg mener, at det er forbudt - jeg tænker, at man selvfølgelig holder for rødt, hvad enten man skal ligeud eller ej. Hvem har ret, jeg eller de andre?
  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 15. januar 2014
    @DIH
    Du har helt ret. Det er ikke lovligt at dreje til højre mod rødt. Der er dog gang i nogle forsøg, hvor man tillader højresving, men så står det direkte på standeren. -og naturligvis skal man altid række hånden ud, således at andre også kan se hvad ens intentioner er.
  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 15. januar 2014
    @Tommy Kern Hansen
    Lidt bemærkninger til kørsel i rundkørsler
    §32 Stk.2. Kørende skal give tegn før igangsætning fra kanten af vejen og før vending og svingning. Kørende skal endvidere give tegn før vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden på motorvej. Ved vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden på anden vej end motorvej skal kørende give tegn, når det er påkrævet til vejledning for den øvrige færdsel. Tegnet skal gives ved hjælp af blinklys, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes vandret ud til siden.
    Det er således, at der til bemærkningerne til færdselslovens §32 stk 2 angives, at hvis andre kan være i tvivl om, hvilken vej man skal køre, skal man vise af. Bemærkningerne omkring rundkørsler er ” ved kørsel ind i rundkørsel skal der før indkørsel gives tegn til højresving, hvis (min understregning) rundkørslen skal forlades ved den første vej til højre (+). Hvis rundkørslen skal forlades ad en af de følgende frakørselsveje, skal den kørende vise af til venstre, når det er påkrævet til vejledning for den øvrige færdsel(++). Når rundkørslen der imod forlades, skal der vises af til højre(+++).”
    Mine bemærkninger:
    Alle reglerne er blot baseret på den almindelige regel om, at man skal vise af ved vognbaneskift, men da cyklisterne ikke skifter vognbane inde i rundkørslen, skal de ikke vise af, før de reelt skifter vognbane, altså skal ud af rundkørslen.
    (+)Dette er ved frakørslen af rundkørslen et reelt vognbaneskift, fordi man allerede skal af ved den første frakørsel.
    (++) Nej, ikke for cyklister, idet disse jo ikke ændrer vejbane, hvorimod det gør en bil – samtidig med at det kun er en anbefaling, og bilisterne har jo vigepligt iht §26 stk 6 andet pkt.
    (+++) ja, det er korrekt, også for cyklister, idet disse nu ændrer kørselsretning.
    Så du har helt ret i din, -og min- , påstand. Problemet er blot, at alt for mange bilister glemmer vigepligtsreglerne i §26 stk 2, 5 og især 6 andet punktum.
  • Af Nicolai 31. januar 2014
    Kan børn på 11 år få bøder?
  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 5. marts 2014
    @Nicolai
    --Ja, børn på 11 år er også mennesker, blot lidt yngre. Det afhænger naturligvis hvad det drejer sig om, men generelt skal du helt ned i 3,4 og 5 års alderen, hvor de er under forældrenes tilsyn, og så vil det ofte være dem, som får bøden, pga manglende tilsyn.
  • Af Cecilie  24. april 2014
    Spørgsmål:
    I Aarhus har vi nogle trafiklys for cykler, hvor der er tegnet pile på (af en eller anden grund, er det helt umuligt, at finde et billede af et sådant trafiklys), men mit spørgsmål går på, om rød, gul og grøn pil på et trafiklys for cykler, betyder det samme som grøn pil for en bil - altså at jeg som cyklist har/burde have eneret til at køre, uden at være i fare for at komme i karambolage med andre trafikanter.
  • Af KTP 28. april 2014
    Hvor kan man finde en simpel version for trafikreglerne for cyklister? Noget som er tilegnet for 10-11-12 årige. Dette er alderen hvor børn starter at færdes alene på cykel.

    Jeg syntes her på siden er en udmærket forklaring mht. bus og cykel, hvordan og hvornår skal man stopper eller cykle forbi. Til gengæld jeres forklaring om venstresving er så forvirrende at jeg aldrig nogensinde ville ønske mine børn ville læse dette. Dette virker ligeledes forvirrende for mig selv, som er daglig en bilist/cyklist. Når en cyklist viser en orienteringstegn (kort stoptegn) ved venstresving - hvordan ved en bilist bagved så - hvis man har en intension stoppe ved hjørnet af krydset eller fortsætte i svinget??? Lad os tage en exempel i København, cyklist kommer fra Istedgade mod Lyrskovgade og ønsker at tage en venstresving mod Enghavevej. Hvor skal den venstresvingende cykler placere sig? Hvordan ved en bilist, som vil køre ligeud at den cyklist har lyst til at cykle til venstre og ikke stoppe ved krydste. Enten har jeg komplet misforstået denne forklaring eller sætter denne fortolkning af venstresving cyklister i en meget større fare.

    Jeg kan heller ikke forstå reglerne hvor i følge loven skal en cyklist vise en stoptegn ved rødt lys - helt ærligt - dette er jo forældret? Men færdslesloven siger jo dette.
  • Af Line Hviid, Cyklistforbundet 28. april 2014
    @KTP Artiklerne her på sitet er rettet mod voksne, så her kommer du nok til at lede forgæves efter børnemateriale. Vi har en del børnecykelstof på kampagnesitet for Alle Børn Cykler og på sitet cykelleg.dk, men det handler ikke specielt om regler. Mit bedste bud i den boldgade er faktisk Rådet for Sikker Trafik.
  • Af Cecilie 28. april 2014
    I Aarhus har vi nogle trafiklys for cykler, hvor der er tegnet pile på (af en eller anden grund, er det helt umuligt, at finde et billede af et sådant trafiklys), men mit spørgsmål går på, om rød, gul og grøn pil på et trafiklys for cykler, betyder det samme som grøn pil for en bil - altså at jeg som cyklist har/burde have eneret til at køre, uden at være i fare for at komme i karambolage med andre trafikanter.
  • Af flemming funch, cyklistforbundet 30. april 2014
    @Cecilie
    Pilene betyder det samme, uanset hvilken trafikart det drejer sig om. --Men så hører det også op, for lige netop de prøvelys, som er sat op i Århus, eksempelvis Silkeborgvej - Viborgvej, hvis du skal på cykel ned ad Thorvaldsensgade, har du naturligvis ret til at dreje til højre for grønt lys, --men du skal holde tilbage for de gående, som kan komme i fodgængerovergangen på tværs af Thorvaldsensgade. Det er prøvelys, og vi håber, at de er kommet for at blive.
  • Af Tobias 6. maj 2014
    Skal man gå over når man skal dreje in på en sidevej
  • Af Flemming Funch, Cyklistforbundet 7. maj 2014
    @Tobias
    Jeg regner med, at du mener, hvis der er eksempelvis en brostensbelagt overkørsel i forbindelse med eksempelvis fortov, hvor en sidevej munder ud. I den situation er det tilladt at køre over det brostensbelagte fortov; jvf færdselslovens § 49 stk 5, sidste pkt