Børn og cykler

Fakta og gode råd om børn og cykling.

• Hvornår kan børn cykle?
    Det tager tid at blive en sikker cyklist. Snup cyklen sammen med børnene så ofte som muligt, mens de er små. Og lav klare aftaler med dem, når de er parate til at suse af sted på egen hånd.
  • Guide: Sådan lærer du dit barn at cykle
    Giv dine børn gode vaner fra en tidlig alder: Lær dem at cykle sikkert. Vi fortæller dig her hvordan.
  • 5 gode råd til skolestart - på cykel
    Når dit barn starter i skole, er det oplagt at sende poden af sted på cykel. Men hvordan gør man dét på en forsvarlig måde? Vi giver 5 gode råd.
  • Gode råd til valg af cykel til skolebørn
    Børnecykler skal være robuste og smarte – og helst ikke alt for dyre. Få et par gode råd her, når du skal vælge cykel til ungerne.
  • Guide til transport af børn på cykel
    Ikke alle steder eller afstande er egnede til cyklende børn. Få et overblik over, hvilken type cykel der egner sig bedst til transport af netop dine poder.
  • Cykelleg for børn - på cykelleg.dk
    Cykelleg handler om at have det sjovt. Men også om at blive sikker på cyklen. Under legen indlæres balance, afstands- og fartbedømmelse, rum- og retningssans og alle former for manøvrer på cyklen.
  • Cykellegebane
    På Cykellegebanen kan børn øve sig i at cykle sikkert - næsten uden at opdage det, fordi de leger og har det sjovt.
  • Børnebøger med cykler
    'Cykelmyggen Egon' er ikke den eneste børnebog med en cykel i en af hovedrollerne. Her er nogle forslag til gode historier om cykling for børn. Både til højtlæsning og selvlæsning.
  • Kampagner for cykelbørn
    Cyklistforbundet står bag to kampagner, henvendt til børn: Alle Børn Cykler og LYS PÅ - med Ludvig.

Skriv på afdelingens side

Vi elsker jeres kommentarer!

Og vi bestræber os på at deltage i debatten og svare på jeres spørgsmål. Men vi får rigtigt mange henvendelser og kan derfor - desværre - ikke svare på alt.

1 kommentarer

• Af Mikkel Hass i går
    Min søn (født i -71) kom som 1-årig op og sidde i et "Traktor"-sæde (mærket Bulldog) foran mig på min cykel. Der kørte jeg med ham til han var 6 og fik sin første cykel. Først fik han sprog på vores ture, og senere gik jeg over til at lære ham færdselsreglerne. Og mange sjove stunder havde vi sammen, når vi så "tossede" trafikanter. Jeg sagde f.eks.: "Se Hannibal! Sådan en hedder en fumlegænger." eller "Se! Det er sådan du IKKE skal gøre." Mange skulende blikke er det blevet til fra andre trafikanter. Og tegngivning lærte han også. Når vi skulle svinge/stoppe rakte han også han også hånden ud/op.
    Resultatet blev da også, at han kunne færdselsreglerne på fingrene, da han begyndte at cykle, og jeg sendte ham trygt i skole på cykel fra 1. klasse. Dog skal det siges, at skolen blot lå 850 meter væk, men 4 villaveje skulle dog krydses.
    Mange, mange vidunderlige timer havde vi sammen på min cykel - kvalitetstid kaldes det med et lidt forslidt udtryk. Stunder jeg husker tilbage på med stor glæde.
    Praktiske råd: Husk at klæde barnet rigtig godt på, for det sidder noget udsat for vind og vejr foran på cyklen, og barnet motionerer jo ikke, mens det sidder der.
    Insisterer du på at ha' barnet bag dig på cyklen, så prøv at spejle dig i en butiksrude og se hvor lidt plads barnet har, når du også skal ha' rygsæk på. Jeg har set eksempler på, at barnet kun kan se til en side og ikke dreje hovedet.