BØRN CYKLER, NÅR VOKSNE SKABER MULIGHEDERNE

De fleste af os, der er voksne i dag, kan tænke tilbage på en barndom med cyklen som et naturligt omdrejningspunkt. Der blev leget på cykel med områdets børn i baggårde og på villaveje, og mange af os cyklede i en tidlig alder til skole og til fritidsaktiviteter. Intet giver frihed, selvstændighed og glædesbobler i maven som at suse afsted med vind i håret på en cykel i en stor og spændende verden.

De sidste 30 år er andelen af børn, der bliver kørt i bil til skole, steget med 200 %. Og hvor det i 1990’erne var 7 ud af 10 børn, der selv cyklede til skole, er det i dag godt 5 ud af 10 børn. Det har betydning for børns læring og trivsel og de mange helbredsmæssige følger af stadigt mere stillesiddende børneliv. Det er også en alvorlig trussel mod den generelle folkesundhed, for klimaet og for trængslen i byerne – for ikke at tale om den stolte danske cykelkultur.

Børn, der i en tidlig alder får grundlagt en glæde ved bevægelse og fysisk aktivitet, vil mere naturligt holde fast i cyklen, når de stillesiddende aktiviteter senere begynder at fylde mere i deres hverdag. De vil også være mere tilbøjelige til at vælge cyklen som voksne. Derfor vil Cyklistforbundet gerne være med til at lære børn, at det er sjovt og giver frihed og selvstændighed at kunne transportere sig selv på cykel – og at cyklen er en kilde til gode oplevelser hele livet igennem.

GIV CYKELGLÆDEN VIDERE

KONGENS EFTERFØLGER

Vil du have nyt om et godt liv med cykling direkte i din mailboks – tilmeld dig vores nyhedsbrev

NYHEDSBREVET CYKLISTER